webdesign_flatåsen Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 Hei Vi er en liten familie med barn under 5 år. For litt siden besøkte vi en familie som har en liten hund. Hunden liker ikke barn og knurrer hver gang barna vil stryke den.. Vi som var på besøk fikk beskjed om vi som foreldre må passe på barna våre så ikke hunden blir irritert og biter. Men har ikke hundeeier noe ansvar her? Er det helt urimelig å kreve at hundeeier også har et ansvar her? Når denne familien besøker oss (max 2 ganger i året og besøkene varer max 3 timer) så har de med hunden sin (de sier hunden ikke kan være alene).. Er jeg helt urimielig hvis jeg krever at den hunden som er ustabil ikke får komme innom hus. Kan eventuelt tillate at hunden står innelåst i et hundebur utendørs (så hunden har tilgang til vann/mat og frisk luft) men ikke utgjør noen risiko for barna. Jeg mener at hvis de kommer på besøk så kan vi sette krav om slikt. Men vil undersøke litt hva folk her mener om det. Er jeg for "krass" med dyra og krever jeg for mye? PS: Er oppvokst på gård og vært med på å sende tusenvis av dyr til slakteriet, Så har hva man kan si et annet syn på dyr enn den familien ovenfor. Den familien ovenfor menneskelig hunden, mens jeg ser på den som et dyr... Lenke til kommentar
Ursidae Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 sett hunden i et lukket rom eller i bånd ute i de timene de er på besøk eller be dem å ikke ta med hunden på neste besøk. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 En hund som er troendes til å bite barn skal rett og slett holdes unna slike situasjoner. Det er hundeeiers ansvar. 5 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Selvfølgelig er slikt hundeeiers ansvar. Men, som hundeeier selv setter jeg alltid pris på at folk ikke gjør slike ting vanskeligere enn de trenger å være - feks i dette tilfellet gjør det jo ingenting om også foreldre har et ekstra øye på barna også når hunden er i nærheten. Et samarbeid altså.. 3 Lenke til kommentar
Æsculap Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Man har ikke små barn i nærheten av en aggressiv hund, det burde være rimelig selvforklarende. Uansett hvor mye man følger med så rekker man ikke å hindre ett bitt og ett bitt kan være nok... 2 Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Begge har et ansvar. Du for å holde ungene dine i sjakk og eier for å holde hunden i sjakk. Med det mener jeg at eier bør sette hunden i et avstengt område, og du bør sørge for at ungene ikke oppsøker hunden der. På besøk hos dere det samme. Et lite bur er greit til transport, men ikke til oppbevaring over lengre tid, mener jeg. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 (endret) Nesten alt er hundeeiers ansvar. Forrige helg var det en stor historie om at en 2-åring ble drept av en hund. Der hadde barnet klatret inn i en hundegård. Det er det klareste eksempelet på unntaket fra den regelen - her var det foreldrene som hadde ansvaret for å holde barnet unna hundegården. Nå var jo hundeeieren og forelderen samme person i den situasjonen, men det er likevel et godt eksempel. Fakta er at hunder er farligere enn barn, men begge to er farlige nok til at de bør holdes unna hverandre med mindre de er vant til hverandre, og bør ALDRI være sammen uten voksne tilstede. (Definerer her farlig som at de kan skade den andre) Endret 15. juli 2014 av Shruggie 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 (endret) I ditt hus: Dine regler. I deres hus: Deres regler. Om det betyr at dere ikke lenger kan besøke hverandre er det synd, så det smarteste er jo å komme til enighet om reglene. Når det er sagt: Når jeg får gjester i mitt hus som er engstelige for hunder, uansett alder, så setter jeg hunden i buret. Det har den ikke vondt av, tvert om, den går inn der helt frivillig. Og siden den er relativt stor og sterk, passer jeg på den om det er barn tilstede. Selv om den er snill med barn. (Edit: Den veier like mye som en 10-åring, og kan fort "leke" dem overende.) Noen hunder tåler ikke å være alene. Om det skyldes gemytt eller (manglende) oppdragelse er en annen sak. Vi har heldigvis ikke det problemet. Geir Endret 15. juli 2014 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Ingen mentalt frisk hund går løs på et barn uten grunn, det motsatte kan imidlertid være tilfelle. I alle tilfeller jeg kjenner til av hunder som er aggressive mot barn er det fordi hundene på et eller annet tidspunkt har blitt herjet med av barn og derfor føler seg utrygge rundt små mennesker. Min erfaring er at dette gjelder spesielt mindre hunder, mens store hunder gjerne holder ut med all slags apestreker uten å reagere. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Problemet med den teorien er at man ikke kjenner igjen en mentalt frisk hund verken på utseendet eller på hvordan den oppfører seg. Og sjansen er stor for at eieren ikke ser problemet selv. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 (endret) Ingen mentalt frisk hund går løs på et barn uten grunn, det motsatte kan imidlertid være tilfelle. I Nå løser det ikke trådstarters problem om hunden er mentalt frisk eller ei. Og med mindre eieren har oppdratt den til å være aggressiv, er det ikke eierens "feil". Edit: Shruggie var først... Geir Endret 15. juli 2014 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
webdesign_flatåsen Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2014 Hei Takk for gode svar, tror et samarbeid er den beste løsninga. Denne familien kan lettere sette premissene når vi besøker dem og vi kan forsøke å sette premissene når de kommer på besøk hos oss. Det som gjør det litt ekkelt er at denne familien er min svigerfamilien (foreldrene til min kone). Hvis jeg krever at de ikke tar med den hunden på neste besøk så vil svigermor kalle meg idot, dyremishandler, "har du likt å bli sperret inn i et bur?" "hunden kan få traumer av å være innesperret" og *put in negative word*, og gjerne ringe rundt i slekta å sier det til andre. Men det kan hun gjerne gjøre for jeg tar det ikke som saklig argumentasjon. Svigermor vil sikkert si "at hunden er kjempesnill egentlig. Men dere som har barn må passe på ungen deres så han ikke provoserer hunden"., mens hun virker mer opptatt av å sole seg på enn passe på hunden.... hmmm 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Hunder har ikke vondt av å være noen timer i bur. For dem er det bare en vanesak. Tvert om, i buret føler de seg trygge. Geir 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Hunder har ikke vondt av å være noen timer i bur. For dem er det bare en vanesak. Tvert om, i buret føler de seg trygge. Så du mener at det er trygghet ved å bli låst inn på en trang plass? Kan du vise til en troverdig kilde som er enig med deg? 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Hunder har ikke vondt av å være noen timer i bur. For dem er det bare en vanesak. Tvert om, i buret føler de seg trygge. Geir En god del som vil si uenig i dette utsagnet.. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Det er et spørsmål om trening/tilvenning - men det er ikke til å stikke under en stol at enkelte raser/individer takler det bedre enn andre. 3 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Sett heller ungene i bur under besøket. Unger har en tendens til å mase og bråke og forstyrre samtalene hvert andre minutt, mens jeg har fortsatt til gode å se en hund gjøre det samme. Det høres kanskje uortodokst ut, men jeg er sikker på at dette er en vanesak og at ungene etterhvert vil kjenne seg tryggere i bur. 4 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Her er det hundeeier som har gjort en manglende grunntrening fra valpe stadie. Både det å si at hunden ikke kan være alene hjemme eller være i bur er hundeeierens skyld, dette er absolutt noe en hund burde oppleve og trenes opp til å like når de er vapler. Det er hundeeiers ansvar å holde en ustabil hund borte fra barna og foreldres ansvar å holde barna borte fra hunden. Hvis området dere befinner dere på er såpass stort at dette ikke er noe problem, så synes jeg ikke saken skal være noe større. Men hvis det må tas et valg om hunden eller barna skal få være i samme rom som dere, så må selvsagt hunden vike. Evt så kan hunden trenes til å trives med barn, men det krever litt mer enn jeg har inntrykket av at hundeeier er i stand til å få til.. 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Ah, du burde sagt tidligere at det var snakk om svigermor. Da er det enkelt. Som alle tisper er det her snakk om tre trinn: etabler dominans, sett grenser og ignorer klaging. 5 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Hunder har ikke vondt av å være noen timer i bur. For dem er det bare en vanesak. Tvert om, i buret føler de seg trygge. Så du mener at det er trygghet ved å bli låst inn på en trang plass? Kan du vise til en troverdig kilde som er enig med deg? Basert på info fra ørten tvserier om dyr så har det iallfall kommet frem at hunder bruker bur som en "trygg sone", så at de sitter i bur når de er på en ukjent plass ser jeg ikke som noe stort problem. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå