Gå til innhold

ID3-V1, ID3-V2 eller ID3-v1 & ID3-V2 ? trenger tips

Anbefalte innlegg

lurer på dette, har (dessverre) rippet deler av min cd-samling med dbpoweramp accuraterip beta6 (sjakktrekk). der har programmet valgt automatisk om det skulle skrives v1 eller v2 tags.

"Problemet" mitt er at de filene som har v2 tags blir lest feil i bl.a foobar2000. Mine spørsmål er:

1. er det noen ulemper med å rippe med både v1 og v2 (slik som prekonfigurert EAC gjør)?

2. hva taler for å ha med id3-V2 tags i det hele tatt? praktiske eksempler mottas med takk

3. er det mulig å skrive APE v2 tags i mp3? ( :D )

bruker forøvrig programmet tagger for å fikse "problemet".

Der er det en option for å fjerne ID3-V2 tags (så jeg tenkte at dette kan ha noe for seg :D )

http://www.tagger.de.vu/

"problemet" ser slik ut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som du mangler tracknumber for de filene som avviker. Bare å merke alle filene som hører til det albumet og velge "auto tracknumber" i masstagger i foobar2000. Evt. legge til enkeltvis vha "Show file info". Personlig bruker jeg APEv2 tagger som foobar skriver helt fint til mp3. Tagger gjør vel også det om du velger "force APEv2"?

Du trenger forresten APEv2 om du vil legge til tagger som %lasttrack% o.l. for at grafikken skal bli slik den er ment i den formateringen du bruker (ikke at det er et stort problem å ikke bruke det da...). Custom tagger er jo noe av det geniale med foobar200 etter min mening og åpner for mye mer funksjonalitet.

Hva er forresten poenget med Playlist: som du har lagt til foran hver sang?

Lenke til kommentar
Playlist foran hver sang, vet ikke hvorfor den er der og hvordan jeg får den bort...

bruker formatting strings

http://pelit.koillismaa.fi/fb2k/strings.php?s=vote

edit: fikk det bort nå, problemet var at jeg hadde lagret koden i notepad, når jeg kopierte direkte fra nettsiden ble det riktig

Ok, du hadde sikker bare fått med "playlist:" først i koden på en eller annen måte.

Når det gjelder utseendet på screenshot så pass på at du har tracknumber tag for hver sang. I tillegg er det viktig at tagger for "artist", "title" og "album" er til stede for at "album mode" skal virke. Hvis du ser i Config area først i koden kan tracknumber gjettes fra filnavnet. Enables ved at det står "1" (sånn som under) og ikke "0" i denne linjen:

$puts(enable_guess_tracknumber_in_album_mode,1)

NB: De tre andre taggene må være til stedet for at det skal virke.

Når det gjelder ID3v2 så har jeg sett mange på Hydrogenaudio og Foobar2000 forumet som mener det er noe en bør styre unna (mildt sagt). Jeg bruker som jeg skrev tidligere APEv2 selv, og det fungerer glimrende. Eneste negative er at min iRiver SlimX spiller ikke er så glad i filer som inneholder en slik tag, og derfor viser den ikke tagger i det hele tatt for de filene. Det ordnes lett med en runde med Tag før jeg brenner cd'n uannsett. En annen grunn til å bruke APEv2 er at Replaygain info vel bare lagres i APEv2 tag, dersom du ikke velger å bare ha det i databasen da, men det siste synes jeg personlig er et dårlig alternativ.

Dette var kanskje ikke svar på det du egentlig spurte om, så her er et poeng til... Noe som er negativt med ID3v2 er at de ligger først i filen, som fører til at ting går tregt fordi hele filen må skrives på nytt når du legger til slike.

Håper noe av dette var til nytte :)

Lenke til kommentar

Personlig hater jeg slike tags, og har derfor fjernet dem på alle mine Mp3.

For å gjøre det brukte jeg et snedig, lite program ved navn Tag & Rename.

Dette programmet har ikke bare denne funksjonen (at det fjerner slike tags), men også mange andre småting- og tang for *.mp3 (og sikkert flere formater, har ikke testet).

Her finner du det: www.softpointer.com/tr.htm

Lenke til kommentar
jeg har ikke fått til bruk av plugin for å endre formatting i foobar. Tips om hvordan dette gjøres?
Jeg regner med at du har lastet ned foo_syfm.dll alt, hvis ikke kan du gjøre det under "instructions" på siden du linket til. Den legges i "componets" mappa der du har installert foobar2000. Du vil da få opp et ekstra valg i "preferences" som ligger under "Title formatting" og heter "Config Selector".

Den brukes slik:

1) Lim inn eller endre på ønsket playlist code/formatering der du pleier.

2) Gå til "Config selector" og velg "Save current config" og skriv inn ønsket navn. Det er mulig du må ha laget en mappe som heter "configs" i samme mappe som du la foo_syfm, men det er jeg ikke sikker på om du trenger det lenger, for det er en stund siden jeg gjorde dette selv.

3) Hvis ikke navnet du skrev inn nå vises i "Select config set" listen kan du trykke en gang på "Refresh Listing".

4) Gjenta prosessen noen ganger med andre formateringer, eller endringer i den du allerede har, for å lagre flere i den listen.

Du skal nå enkelt kunne bytte mellom disse enten ved å trykke på "Load selected config" knappen, via "Playlist->Formatting Strings" i menyen i foobar2000, eller ved å ha laget en shortcut key med for f.eks. "Next TAGZ String".

Alternative formateringer

Når det gjelder å lage alternative formateringer har du endel muligheter med den formatteringen du allerede har. Alle er tilgjengelige mellom Start og end config area først i koden. De er alle av typen $puts( og ender stort sett med et tall før ). Noen er et ja/nei spørsmål og besvares med 1=ja og 0=nei, andre er f.eks. bredden på en bestemt kollonne og har en verdi som angir omtrent hvor mange tegn det skal være plass til. Den siste typen er indikator strenger og representerer deler av navnet på en mappe eller playlist. Dersom en slik er tilstede som en del av navnet vil det medføre at de filene det gjelder blir behandlet som en viss type (betyr stort sett å tvinge frem artistnavn og sangtittel). Ellers er det jo flere formateringer å velge i på den siden hvis du ikke vil lage din egen.

Håper dette hjalp, hvis ikke kan du prøve å spesifisere nærmere hva du lurer på. Forresten er Hydrogen Audio er mest sannsynlig tilbake igjen om noen dager etter det jeg har lest/hørt.

@maestr0: Jeg hadde tidligere samme innstilling til tagger som deg. Det var da jeg fremdeles brukte Winamp, men med foobar2000 er de faktisk veldig nyttige. Det er de sikkert med f.eks. iTunes også, men jeg har ikke testet iTunes selv enda.

Lenke til kommentar
2. hva taler for å ha med id3-V2 tags i det hele tatt? praktiske eksempler mottas med takk

idv2 kan ha mye lengre navn på artister og sangnavn, skla ikke mye yil før det blir for langt for v1. I tillegg er det flere mulige felter på v2, veldig kjekt på feks klassisk musikk, der man kan skrive in både de som framfører og hvem som har skrevet verket.

AtW

Lenke til kommentar

ATWindsor, siden du er her, hvilken setup bruker du i EAC?

personlig eller fra en guide?

har brukt chris myden sine cfg. en stund, men jeg var ikke førnøyd med name-string, så jeg endret dette (+ annet småtteri) og har nå fjernet midlertidig v2 tag skriving.

siden hydrogenaudio forumet er nede, finner jeg få argumenter mot å bruke v2. Har du noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar

@heraldo:

Ser av screenshot at du ikke bruker ReplayGain (ihvertfall ikke på de filene som er der...). Det er jo noe av det som er bra med foobar2000 og gjør at filene spilles av med samme volum, eller kun med de variasjonen mellom sangene som artisten mente å ha der på et album. Den informasjonen vil bli lagt i APEv2 tagger, og i tillegg kan du som tidligere nevt, legge til egne tagger med APEv2. De har heller ikke problemer med lengde slik som ID3v1 har.

En annen ting jeg kom på er at de feilene som screenshot viser muligens blir fikset hvis du laster ned ID3v2 plugin til foobar2000.

ATWindsor, kan man spesifisere egne tagger med ID3v2?

Lenke til kommentar

nok en gang, takk, den pluginen fikset en del av filene (den som lagde pluginen var ikke direkte begeistret for ID3v2 for når man klikker på den for ytterligere info, så står det: "You've got your ID3v2, now STFU"), resten har ikke tags i det hele tatt.

Er klar over replay gain, men har ikke noe i mot volum-variasjoner. (har også tidligere brukt mp3gain)

APEv2, er det mulig å få foobar til å skrive disse automatisk til filene som blir spilt, eller må man gjøre det manuelt (masstagger?)?

Lenke til kommentar
ATWindsor, siden du er her, hvilken setup bruker du i EAC?

personlig eller fra en guide?

har brukt chris myden sine cfg. en stund, men jeg var ikke førnøyd med name-string, så jeg endret dette (+ annet småtteri) og har nå fjernet midlertidig v2 tag skriving.

siden hydrogenaudio forumet er nede, finner jeg få argumenter mot å bruke v2. Har du noen tanker rundt dette?

Hovedargumentet mot v2 er at det går tregere, taggen ligger i begynnelsen på fila, så i utgangspunktet må hele fila skrives om når du forandrer taggen, så om du skal omtagge noen tusen filer tar det tid, men det er lett å ordne med de fleste programmer, siden det settes av en viss størrelse på fornten av fila til taggen (ofte 4kb).

Anbefaler forøvrig mp3-tag-studio til tagge-formål, tag&rename er bra, men tagstudio er hakket vassere synes jeg.

OBserver: Ja man kan legge til egne fields i v2-tags. TIlogmed bilder og slikt (men det er det få som liker at du gjør).

Mitt setup i EAC er vel ganske likt Chirsmyden sitt, men med noen forskjeller, litt med hvordan filnavnene blir, og mappenavnene de lagres i og slikt. CM-oppsettet funker fint, men mener å huske at den ikke oppretter nye mapper når du ripper en cd. Det kan være litt tungvint (synes jeg).

AtW

Lenke til kommentar
APEv2, er det mulig å få foobar til å skrive disse automatisk til filene som blir spilt, eller må man gjøre det manuelt (masstagger?)?
Så vidt jeg vet oppretter foobar bare APEv2 tagger idet mer info skal skrives til filen eller tagger endres. Så lenge all informasjonen er i en tag er det vel egentlig ikke nøye hva slags type tag (ID3v1, ID3v2, APEv2 m.m) det er. Ihvertfall synes ikke jeg det.

For min del legger jeg til Replaygain på alle filer og får på den måten også APEv2 tagger i alle filene. I tillegg bruker jeg også endel egendefinerte tagger, bl.a for at playlist formateringen skal se bedre ut og for å gi karakter til sanger.

Siden noen av filene i den playlisten på bildet ditt ikke har tagger, er artist og tittel bare gjettet fra fil- og mappenavn. Det er informasjon som bare befinner seg i playlist formateringen og som foobar ikke vet noe om. I slike tilfeller kan det være greit å legge til tagger dersom du vil at f.eks. "Album list" skal bruke tagger til hierarki og sortering. Det er noe foobar ikke kan gjøre automatisk når en sang spilles. Du kan f.eks. bruke masstagger eller laste ned foo_freedb plugin (henter info fra freedb for hele album). Ellers bruker jeg som deg Tagger evt bare Tag, men stort sett gjør masstagger i foobar jobben.

NB: For å enkelt se hvilke filer som ikke har tagger med den formateringen du bruker, kan du endre

$puts(enable_guessing_from_filename,1)

til

$puts(enable_guessing_from_filename,0)

Mitt oppsettet for navn i EAC:

Normal CD: %A - %C%N - %T

Various Artists: VA - %C%N - %A - %T

Tror jeg har blitt angrepet av stor skrivelyst... :)

Lenke til kommentar

takk for tipset om freedb plugin til foobar, fungerer utmerket :D

mitt oppsett for filename i eac er:

%D - %C%N - %A - %C - %T

samme for va

har valgt %N først for å få filene i riktig rekkefølge på min mp3 spiller. spilleren ser ikke ut til å lese nr. fra tags

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...