Gå til innhold

Diett satsene, satsene gir ingen mening?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har i en lengre periode reist en del i jobb sammenheng, mest utland men også litt innenlands og må si jeg ikke forstår meg på diett satsene i det hele tatt. Hvem setter "taksten" og hva ligger bak?

 

Sitter nå i Sveits og har 1050,- pr dag i diett penger, men prisen for mat her er generelt lavere enn i Norge. Sammenlignet en middag vi hadde i går, med det vi betalte kontra hva vi ville betalt på big horn/peppes hjemme for tilsvarende mat. Det ble ca 1000,- dyrere i Norge eller 40-50% mer.

 

Det er nok noen ting som er dyrere her enn i Norge, men etter hva jeg har sett er det meste billigere(mat og drikke).

 

Så hvorfor er satsen satt så høyt i Sveits? Og hvorfor får vi "bare" 690,- i Norge som så og si er dyrere enn alle andre plasser i verden?

 

Jeg pleier som regel alltid å få mer enn satsen i Norge selv om maten er latterlig mye billigere der jeg reiser.

 

Så hva ligger egentlig bak? Er det en logisk forklaring eller hva er det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de fleste baserer seg på states satser

FAQ HER http://www.regjeringen.no/nb/dep/kmd/tema/lonns-_og_personalpolitikk/statens_reiseregulativ/ofte-stilte-sporsmal.html?id=712527

 

privat sektor bruker ofte disse da de harmonere med beløp som er skattefrie .

 

EDIT : det er sikkert en ide og lese tariffavtalen og Særavtalen (vist din bedrift har en egen avtale )

Endret av Mato
Lenke til kommentar

de fleste baserer seg på states satser

FAQ HER http://www.regjeringen.no/nb/dep/kmd/tema/lonns-_og_personalpolitikk/statens_reiseregulativ/ofte-stilte-sporsmal.html?id=712527

 

privat sektor bruker ofte disse da de harmonere med beløp som er skattefrie .

 

EDIT : det er sikkert en ide og lese tariffavtalen og Særavtalen (vist din bedrift har en egen avtale )

 

Dette er jeg klar over, vi følger staten sine satser. Men jeg mener, hva ligger til grunn når staten setter satsene?

Lenke til kommentar

De såkalte "statens satser", det vil si satser for skattefri kostgodtgjørelse, fastsettes hvert år i november av Skattedirektoratet, sist for 2013 i forskrift 14.11.2013 nr. 1326 vedlegg 1 (2014 er ikke endelig fastsatt ennå). For Sveits gjelder følgende satser:

 

 


Sveits 980
 Genève 800
 Zürich 1 100

 

I samme periode var maksimal sats for innenlands kostgodtgjørelse 670,- kr (kostgodtgjørelse ved overnatting på hotell ved reiser 12 timer eller mer).

 

Slik jeg ble fortalt det en gang i hine hårde dager er det underliggende poenget med en viss overregulering det at man ved utenlandsreiser i gjennomsnitt har mindre mulighet til å planlegge måltider mv., slik at man ikke alltid har muligheten til å økonomisere måltider som i Norge. Dette reflekteres bl.a. i regelen om at satsene reduseres med 25 % når oppholdet på ett sted varer i 29 døgn eller mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

de fleste baserer seg på states satser

FAQ HER http://www.regjeringen.no/nb/dep/kmd/tema/lonns-_og_personalpolitikk/statens_reiseregulativ/ofte-stilte-sporsmal.html?id=712527

 

privat sektor bruker ofte disse da de harmonere med beløp som er skattefrie .

 

EDIT : det er sikkert en ide og lese tariffavtalen og Særavtalen (vist din bedrift har en egen avtale )

 

Dette er jeg klar over, vi følger staten sine satser. Men jeg mener, hva ligger til grunn når staten setter satsene?

 

Når staten setter sine satser så er det INGEN logikk - det er saken !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Joda, det skal basere seg på kostnadsnivået i landet. Typisk IKEA, eller BigMac-indeksen. Hørte en gang at det var statlig ansatte som reiste verden rundt for å sjekke kostnadsnivået og fastsette disse satsene. Eneste merkelige er at forskjellen mellom Norge og utlandet er så stor - da Norge er verdens dyreste land! Hvem får fire måltider (tre om man trekker fra frokost på hotellet) for 670 med mindre man har tilgang på egen kjøkken?

Lenke til kommentar

Joda, det skal basere seg på kostnadsnivået i landet. Typisk IKEA, eller BigMac-indeksen. Hørte en gang at det var statlig ansatte som reiste verden rundt for å sjekke kostnadsnivået og fastsette disse satsene. Eneste merkelige er at forskjellen mellom Norge og utlandet er så stor - da Norge er verdens dyreste land! Hvem får fire måltider (tre om man trekker fra frokost på hotellet) for 670 med mindre man har tilgang på egen kjøkken?

 

Nja må si meg uenig, noen av satsene er latterlige ift kostnadsnivået på mat. Singapore feks. Var over 1000,- dagen i fjor(mener den har gått ned nå). Der kan man spise for veldig lave summer om man unngår super restaurantene!

 

Og 690,- som er i Norge nå er mer enn nok for meg iallefall. Men så har ikke jeg en jobb hvor man kan bruke halve dagen på å spise heller :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...