Gå til innhold

IDE kabler

Gauda

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde tenkt å kjøre 2 disker i et RAID oppsett, leste da at for å få noe utbytte av dette burde hver disk få sin egen IDE kabel. Har sett litt rundt, og finner bare kabler med uttak for 2 enheter, og minste lengde på 45 cm.

Siden diskene er så nær RAID kontrolleren, og det er trangt nok om plassen fra før av, kunne jeg tenkt meg kabler som var litt kortere, og med uttak for 1 enhet. Finnes dette? I såfall, hvor kan jeg kjøpe?

Kunne gjerne tenke meg å se/høre hvordan andre har ordnet dette. Om de rett og slett og bruker en "vanlig" kabel med 2 uttak på hver disk, eller om de har en annen, mer ryddig, løsning på lur.

-Gauda

Endret av Gauda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden diskene er så nær RAID kontrolleren, og det er trangt nok om plassen fra før av, kunne jeg tenkt meg kabler som var litt kortere, og med uttak for 1 enhet.

Bruk den midterste kontakten og bøy den korte stumpen tilbake over den lange. Vips, du har en mindre kabel. ;)

Lenke til kommentar
Siden diskene er så nær RAID kontrolleren, og det er trangt nok om plassen fra før av, kunne jeg tenkt meg kabler som var litt kortere, og med uttak for 1 enhet.

Bruk den midterste kontakten og bøy den korte stumpen tilbake over den lange. Vips, du har en mindre kabel. ;)

Om det er veldig trangt kan du til og med klippe av kabelen rett etter det første uttaket. De etter at stumpene ikke kortslutter med hverandre og sett gjerne en tape over stumpene så ikke noe metall kommer borti de.

Serial-ATA er som nevnt klart foretrukket om du ikke har kjøpt utstyret allerede.

Skal du kjøre Raid0 (striping) eller Raid1 (speiling) ?

Lenke til kommentar
hmm kan jo bruke samma kabel på begge diskene vel? har aldri merka noen forskjell jeg akkurat men men..

Det går fint, men han ville ha det lille ekstra ut av aid0-oppsettet sitt. Det er ikke noen merkbar forskjell som du sier, men det lille ekstra er i hvertfall målbart i benchmmarks. Det er dette han er ute etter. (Mulig han tror det merkes i praksis også ..)

Gauda: Hva skal du egentlig bruke diskene til? Håper det er til OS og programmer! (Ellers er den ekstra hastigheten ganske bortkastet og det eneste du oppnår er økt risiko for å miste alle dataene dine.)

Lenke til kommentar
raid0 er risikabelt.. går den ene disken mister du alt på begge, siden de deler alle filer og går den ene mister du halvparten av alle filene og dermed funker ikke.. så jeg ville ikke brukt raid0 selv til os disk..

OS er jo noe man kan erstatte! Det er bare å reinnstallere fra de respektive CD'ene og diverse installasjonsfiler du har tatt vare på på hardidsken (eks: nye drivere) Bare pass på å ha alle brukerdata, mail, selvlagde filer, bokmerker og slikt på en annen disk.

Eller noe ennå smartere:

• Så tar du jevnlig backup (kopiering av data) fra lagringsdisken til Backup-partisjonen. Da har du sikret dataene selv om du kjører raid. Skulle raid-oppsettet eller lagringsdisken ryke så har du likevel dataene på den andre. AID0-ytelsen får du full utnyttelse av siden OS og programmer ligger der og ingenting annet forstyrrer ytelsen (kun ved backup, men det skjer jo bare i blandt). Altså: både sikkerhet og ytelse.
Lenke til kommentar

Er 100% uenig med deg der. Man skal ikke bruke utaket i mitden hvis man ikke må. Det er utaket som er lengst vekke ifra hovedkort kontakten som skal brukes! Grunnen til dette er at det ikke skal gå signaler som kommer lager støy på kabelen som igjen vil ødelegge for noen disker.

Er en grunn til at det står master på det utaket som er lengst ifra kontakten på hovedkortet.

Er faktisk en god del ekstra ytelse og hente på og sette de på forskjellig kabel. Bare se under

http://home.no/stlover/samsung%20disker/hd...me%20kabel).jpg

http://home.no/stlover/samsung%20disker/hd...e.kabel.16k.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...