Gå til innhold

Kan man konvertere pop konto til imap?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

imap og pop er to ulike protokoller for å snakke med din e-post server. Det kan også være at imap.online.no og pop.online.no er to ulike servere.

Dette har ingenting med din konto og gjøre, men en instilling du selv velger hvordan du vil hente ned e-postene dine fra e-post serveren.

smtp har ingenting med om du bruker pop eller imap å gjøre.

Tidligere lot ikke telenor/online deg bruke imap for e-post tjenester. Dette har de i ettertid åpnet opp for.

Du må altså endre din e-post klient til å benytte imap i stede for pop.

Lenke til kommentar

imap og pop er to ulike protokoller for å snakke med din e-post server. Det kan også være at imap.online.no og pop.online.no er to ulike servere.

Dette har ingenting med din konto og gjøre, men en instilling du selv velger hvordan du vil hente ned e-postene dine fra e-post serveren.

smtp har ingenting med om du bruker pop eller imap å gjøre.

Tidligere lot ikke telenor/online deg bruke imap for e-post tjenester. Dette har de i ettertid åpnet opp for.

Du må altså endre din e-post klient til å benytte imap i stede for pop.

Hvordan er det da jeg endrer e-post klienten min fra pop til imap?

Jeg bruker mac og iphone mail..

Lenke til kommentar

Dette endrer du på samme sted som du satt det opp med pop orginalt.

Som regel under kontoinstillinger i klienten din.

Mer veiledning kan ikke jeg gi, men du kan jo google klienten din og email settings for å få en bedre innsikt i hvordan dette skal endres.

Det er snakk om å bytte ut pop.online.no til -> imap.online.no i et felt under instillinger i klienten din. Ganske så enkelt når man først finner riktig felt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Blåser liv i denne igjen.

Jeg ser at det ikke er mulig å bare "bytte ut" POP med IMAP da feltet ikke er redigerbart i mac mail: http://prntscr.com/4hnd0c

Jeg tenker jeg da må slette kontoen å lage den på nytt som IMAP men lurer på om jeg mister mailene mine fra inboksen (relatert til denne kontoen) ? http://prntscr.com/4hnay3

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

POP og IMAP er ikke kontotyper, det er nettverksprotokoller som brukes til å lese e-post i en postboks. POP (egentlig Post Office Protocol v3) er beregnet til bruk i scenarier der man laster ned posten fra serveren til en lokal e-postklient, mens IMAP (Internet Message Protocol v4) tar utgangspunkt i at all e-post skal ligge på serveren hele tiden.

Hvis din e-postklient ikke støtter bytting av protokoll på en allerede definert konto, må du opprette kontoen på nytt. Merk: Hvis du har brukt POP3-kontoen med innstillinger som gjør at klientprogrammet fortløpende laster ned e-post lokalt og deretter sletter den fra serveren, vil du miste all gammel e-post hvis du sletter POP-kontoen. Kontroller for all del innstillingene på den gamle kontoen før du sletter den.

Dersom e-postklienten faktisk har fjernet all mail fra serveren, se om programmet støtter eksportering av eksisterende mail til en fil. Da kan du trygt slette den gamle kontoen og så importere e-posten fra filen etter at du har opprettet en ny IMAP-konto mot den samme online-postboksen.

Det er lenge siden jeg har hatt noe med online.no-kontoer å gjøre, men tidligere hadde de en relativt lav lagringskvote for e-post. Du bør også sjekke dette, slik at du ikke risikerer å få en feilmelding om at e-postboksen er full når du evt. prøver å importere gammel mail.

Lenke til kommentar

Hvis din e-postklient ikke støtter bytting av protokoll på en allerede definert konto, må du opprette kontoen på nytt. Merk: Hvis du har brukt POP3-kontoen med innstillinger som gjør at klientprogrammet fortløpende laster ned e-post lokalt og deretter sletter den fra serveren, vil du miste all gammel e-post hvis du sletter POP-kontoen. Kontroller for all del innstillingene på den gamle kontoen før du sletter den.

Det jeg lurer på er om jeg mister e-postene som allerede ligger i inboxen på mac mailen, men det er vel ikke mulig da de allerede er lastet ned? Vet ikke hvor jeg kontrollerer disse tingene.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om jeg mister e-postene som allerede ligger i inboxen på mac mailen, men det er vel ikke mulig da de allerede er lastet ned? Vet ikke hvor jeg kontrollerer disse tingene.

Er dett program som heter "Mail" på Mac du bruker? - Isåfall bør du finne en eksport-funksjon og eksportere meldingene. - Dersom programmet støtter flere kontoer kan du bare sette den opp på nytt og bruke den nye, så vil jo de gamle mailene ligge på den gamle kontoen (Husk å endre innstillingene på denne så den ikke lenger henter e-post) - du kan evt også mest sannsynlig dra de gamle mailene over til den nye kontoen dersom de er slette fra serveren og det er plass.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Blåser liv i denne tråden igjen. Prøvde å endre pop til imap (inngående) men da ble inboxen betraktelig redusert. Byttet da tilbake, og da var alle epostene på plass igjen (fra flere år tilbake). Betyr dette at online (Telenors?) e-post server har svært liten lagringskapasitet?

Hva kan jeg gjøre da, vil det hjelpe om jeg mellom lagrer alle e-postene på en annen inbox lokalt, endrer til imap, for så å overføre mailene tilbake til den respektive inboxen?

Lenke til kommentar

Vanligvis så blir mailen slettet fra serveren etter at du har hentet den med pop, enten med en gang, eller etter ett gitt antall dager på serveren (avhengig av innstillinger)

Du kan mellom lagre de gamle emailene og kopiere de over i innboksen etter å ha endret ja, men vær oppmerksom på at de da kopieres til serveren og spiser opp plass der.

-Hvorfor ikke bare ha de i en arkivfil ved siden av de nyere mailene?

Lenke til kommentar

Vanligvis så blir mailen slettet fra serveren etter at du har hentet den med pop, enten med en gang, eller etter ett gitt antall dager på serveren (avhengig av innstillinger)

Du kan mellom lagre de gamle emailene og kopiere de over i innboksen etter å ha endret ja, men vær oppmerksom på at de da kopieres til serveren og spiser opp plass der.

-Hvorfor ikke bare ha de i en arkivfil ved siden av de nyere mailene?

Litt usikker på hva du mener, snakker du sett at jeg endrer til IMAP eller beholder POP?

Jeg aner jo heller ikke hvor stor lagringskapasitet jeg har på Online server, da dette ikke er noe betaler for og er en konto jeg har hatt i veldig mange år..

Grunnene til at IMAP frister er at jeg da slipper og laste ned 2 plasser hele tiden (mac OG iphone..)

Lenke til kommentar

Det er jo bare å logge inn på telenor online Web leseren.

Er mailene der er de lagret på serveren.

Jeg har min online mail satt opp med imap på mobiltelefon og nettbrett og pop3 I Outlook 2010/2007 på pcene mine. Passer jo alltid på å sette opp manuelt med "leve messages on the server ".

Ikke tenk på at du skal "laste" ned mail. Men lese dem. Og lagres på mail serveren til provideren.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er jo bare å logge inn på telenor online Web leseren.

Er mailene der er de lagret på serveren.

Jeg har min online mail satt opp med imap på mobiltelefon og nettbrett og pop3 I Outlook 2010/2007 på pcene mine. Passer jo alltid på å sette opp manuelt med "leve messages on the server ".

Ikke tenk på at du skal "laste" ned mail. Men lese dem. Og lagres på mail serveren til provideren.

Litt usikker på hva du mener med "leave message on server" ? Skjønner heller ikke helt hvorfor/(hvordan) du har satt opp med iMAP noen plasser og POP en annen plass?

Poenget mitt var at jeg skal kunne slippe å "lese/behandle" de samme mailene først på datamaskinen, så må jeg laste ned de samme mailene, ulest, på mobilen (eller visaversa). Samtidig ønsker jeg å beholde de gamle mailene som ligger i mail programmet (på datamaskinen).

Hva vil være optimalt? Evt hva er mulighetene mine, hvis du skjønner hva jeg mener?

Ps: Sjekket webmail, står at jeg har 1024MB lagring..

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...