Gå til innhold

Drømmer å jobbe i et oljefirma administrativt

Anbefalte innlegg

Hei,

Håpet ved å starte denne tråden at jeg kunne få noen råd (er nok også andre som lurer på det samme).

Har i mangen år hatt en drøm om å komme meg inn i oljebransjen, noe jeg også har jobbet meg mot.

Har fra før av almenn øk. og adm og jobber som prosjektkoordinator i et elektrofirma.

Har tatt studier ved siden av jobb på NK1 som også koster mye, men synes det er vanskelig å finne noe oljerelatert uten at dette krever teknisk bakgrunn (slik boreteknisk vk2.)

Starter på høsten med et kurs innen dokumentkontroll som et steg videre.

Tingen er at jeg føler så mange i dag studerer og studerer, men likevel ikke kommer inn i bransjen og mine muligheter både økonomisk og tidsmessig gjør at jeg ikke klarer Bacheloren før utallige år.

Spm. mitt er derfor. Er det noen som har erfaring i følge til hvilke studier (som man kan fortsette å jobbe ved siden av) som kan være relevante i forhold til de drømmer jeg har og ønsker å oppnå. Er det viktigere med oljerelaterte kurs eller høyskolekurs med studiepoeng?

Tingen er at jeg ikke gir meg før jeg når målet mitt. Er bare redd at jeg studerer for ingen nytte. Går mye tid i dette og penger, men ser ikke ut til at det er noen interesse for meg når jeg søker(kommer ikke på intervju en gang).

Har gode referanser og cv`en er utarbeidet på en profesjonell måte.

Kjenner så mangen som har startet i oljebransjen med nesten ingen utdannelse.

Hva er oppskriften? Noen med erfaring?

Uff ble langt dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvilken del av administrasjonen tenker du på , ting som hr, Lønn, og sånt krever ikke noe teknisk kompetanse

tenker på jobber som prosjektkoordinator så ønsker nok de fleste personer med ingeniør bakgrunn av noe slag

vk2 brønnfag og div andre sånne "FÅ JOBB OFFSHORE" studer privat ting er rimelig vaste , kjenner flere som har brukt XX tusen på de og ikke fått noe napp .

jobb i oljebransjen er jo rimelig bred , du har Operatør selskapene , Olje Service selskap , Drilling selskap osv osv , spekteret er bredt for og si det mild .

legger med en finn link hvor jeg har plukket vekk di tingene som krever teknisk kunskap, kan jo se om det er noe som passer der

http://www.finn.no/finn/job/fulltime/result?occupation=0%2F8&occupation=0%2F17&occupation=0%2F21&occupation=0%2F26&occupation=0%2F31&occupation=0%2F68&INDUSTRY=46&sort=0

Lenke til kommentar

Takk så mye for fin link. Er nok inne å kikker hver dag selv.

For det meste har jeg søkt på jobber som prosjektsekretær og documentcontroll uten lykke.

Tenker også slik rundt studier og er kommet der at jeg aldri gir opp. Jobber meg mot Bacheloren, men ser det kan tid.

Tar et lite avbrekk på document controll, slik at jeg har noe rettet mot bransjen, men ser jo at det kan føre til ingen steder.

Synd! Skulle gjerne hatt "oppskriften"

Det er bare å ikke gi opp :)

Lenke til kommentar

Jeg sitter selv i administrasjon i et oljeselskap. Min bakgrunn er master i økonomi.

Avdelingens HR person har master i noe organisasjonsfag.

Cost controlleren er utdannet revisor med mange års erfaring som regnskapssjef.

ICT koordinatoren har tidligere vært IT-sjef i flere lokale foretak.

Vår ressurs på information management er utdannet bibliotekar.

Avdelingslederen har mange års erfaring fra toppledelsen i den lokale kommunen.

Det er altså mange veier inn i systemet, men felles for de alle er at det krever en del utdannelse og relevant erfaring. Dersom du har veldig tung og relevant erfaring kan de selvsagt veie opp for litt manglende utdannelse, men det er mange om beinet og da plukkes det blant de med penest papirer.

Vil anbefale deg å fortsette utdannelsen og opparbeide deg god erfaring og fortsette å prøve. En dag er det din tur. :)

Det er selvsagt også en fordel om du er villig til å flytte til deler av landet der det ofte er vanskelig å rekruttere folk.

Lenke til kommentar

Tingen er at jeg ikke gir meg før jeg når målet mitt. Er bare redd at jeg studerer for ingen nytte.

Hvor sikker er du på at en adm. stilling i oljebransjen? Hvor nyttig er det å endelig lande jobben og så finne ut at det ikke var noe særlig?

Jeg har jobbet i oljebransjen tidligere, så jeg ser ikke helt den samme fasinasjonen. Spesielt ikke for administrativt arbeid, men det er nå mine preferanser. Oljebransjen betaler godt og gir gode vilkår, men ... det er liksom ikke så mye mer enn bare en jobb. Skulle jeg drømt om en jobb bør det være noe mer meningsfylt.

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for mange svar.

Grunnen til at jeg drømmer det er fordi jeg trenger mer utfordringer, samtidig som jeg ønsker å kunne utvikle meg om jeg lærer, står på og skolerer meg.

Ting kan fort bli litt trått i små firma, hvor det er få veier å gå. Neste steg hvor jeg er nå er Prosjektleder, noe jeg kan glemme uten å utdanne meg som elektriker å gå ferdig læretiden.

Ønske er å starte en plass, hvor man kan bli værende og utvikle seg.Lære seg mye om bransjen, studere relevante fag som en slags hobby på siden. Er nok rart, men liker å få brukt hjernen, bryne meg.

Er en drømmer så liker ikke å bli "stuck" i en låst stilling uten utviklingspotensial, samtidig som man ikke lenger lærer så mye nytt.

I de baner tenker jeg oljefirma, men kan selvfølgelig ta feil.

Lenke til kommentar

Er en drømmer så liker ikke å bli "stuck" i en låst stilling uten utviklingspotensial, samtidig som man ikke lenger lærer så mye nytt.

I de baner tenker jeg oljefirma, men kan selvfølgelig ta feil.

I hvilken grad du oppnår dette kommer mer an på bedriften du jobber hos enn hvilke bransje du er i. Størrelsen på bedriften tror jeg heller ikke har så mye å si; store bedrifter er ikke alltid like flinke til å følge opp ansatte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...