Gå til innhold

Vannavkjøling H60 Push/Pull

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter litt hjelp fra dere på forumet bestilte jeg med en ny mini-itx maskin og er strålende fornøyd med den.

Jeg har lukket vannavkjøling på cpu med Corsair H-60, men jeg synes viften som følger med bråker som et uvær på både load og idle.

Tanken min er da å bestille to nye 120mm vifter og montere på H-60 i en push/pull konfigurasjon, hvor målet er å få en mest mulig støyfri maskin, i kombinasjon med at avkjølingen på radiatoren også er god.

Så spørsmålet mitt er da hvilke vifter anbefales?

Til informasjon har jeg overklokket min I5-4690k til 4,6 Ghz med 1.35 volt i adaptive mode stabilt, og med standardviften som fulgte med H-60, ligger temperaturen på 81c under Prime95 testing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har faktisk ikke en viftekontroller, så regner med at det er BIOS som styrer dette akkurat nå.

Har du en du anbefaler og de viftene er mest effektive i forhold til støy?

Videre angående overklokking så tror jeg cpuen min er en bad batch. Jeg klarer å få den til 4.5 Ghz på 1.3v, men det er umulig å få til 4.6 ghz på den volten. Dette kan kanskje å ha noe med at jeg har xmp profile og 2455 mhz rambrikker? Uansett så har jeg adaptive mode via Intel Extreme overclocking, men manuell i bios. Føler det er lite poeng å mate inn 1.35 volt konstant, selv når den ikke har behov for det.

edit: (Jeg tok selvfølgelig å testet overklokken for å gjøre den stabil i manuell mode, men etter å ha kjørt prime 95 et par timer og fant ut det var stabilt, gikk jeg over til adaptive for å spare på voltage)

Endret av Fateless
Lenke til kommentar

Problemet jeg har med adaptive mode er at du risikerer å få veldig høy spenning til tider. Da er det bedre med samme spenning hele tiden, men du finner ut av det :)

Det er mye personlig preferanser når det kommer til kontroll av vifter. Noen bruker hovedkortet og software til dette, noen kjøper bare vifter med lav DB og lar dem gå på samme hastighet hele tiden. Jeg har alltid koblet viftene til en viftekontroller, og så manuelt endret hastigheten til viftene når det trengs. Jeg trenger ikke stille på dem ofte, men på lange spilløkter øker jeg på litt turtall. Jeg kan anbefale denne http://techbay.no/product.html/lamptron-viftestyring-fc9-sort?category_id=153 men det er masse å velge i her.

Fordelen med dette er at du får et veldig lavt støynivå, og du slipper automatisk justerte vifter som imo ikke fungerer spesielt bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den noiseblocker-viften, hvor høyt ligger den under full load i støy?

Jeg er veldig følsom for støy når jeg sover, og det er det jeg tenker på i dette tilfellet, at jeg skal kunne sove med pcen på, uten å høre at den faktisk er det.

Videre angående adaptive, så virker det som adaptive mode i Intel Overclocking programmet, gjør at volten du har satt i bios, er MAKS volten som cpuen kan benytte. Dvs de gangene den trekker opp i 4.6 ghz på boost, så vil den kun trekke 1.35 volt og ikke gå over dette i offset, sånn som adaptive i bios ville gjort. Jeg har sjekket dette ut i cpu-z, men jeg kan jo selvfølgelig ta feil.

Lenke til kommentar

Støynivået på full spenning står oppgitt til 20 db. Dette kan man sammenligne med et stille rom, og er relativt lavt. En normal samtale er til sammenligning ca 60 db.

Om du klarer å sove godt med 20 db på soverommet må du nesten vurdere selv. Personlig ville jeg ikke hatt PC'n på soverommet på hele tiden, men dette er mest pga energien/varmen den utvikler, og ikke lyden.

Ved å koble viftene jeg nevnte på en viftekontroller, og reduserer spenningen til 5V f.eks, kan du nok knapt høre den.

Det kan vel også legges til at det støynivået du måtte finne akseptabel idet du legger deg, ikke nødvendigvis oppfattes som lavt nok etter noen timer. Bare test selv: Sett på noe musikk når du legger deg og still dette lavt og behagelig. Noen timer senere vil du mest sansynlig oppleve dette som for høyt.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...