McThomson Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Jeg skal på dataparty og må kjøpe meg en harddisk med masse plass (ca.200GB). Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en S-ATA disk. Er S-ATA raskere enn P-ATA (IDE)? Er det bedre å kjøpe en ATA100 eller ATA133? Hvilke harddisker er best av S-ATA, ATA100 og ATA133 disker? Er det bra å ha 8 MB chace? Er det vits å kjøpe en stor disk med 8 MB chace? Kan store harddisker være raske? Jeg vurderer en disk på 200GB med 8 MB chache som har en hastighet på 7200RPM. Siden jeg er litt usikker på hvilken harddisk jeg skal kjøpe trenger jeg noen tips. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 sata, ata100, ata133 har lik ytelse Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Siden du sikkert skal bruke den til lagring så kjøp en 5400Rpm. billigere, bruker mindre støm og lager mindre varme i kabinetet. Om det tar 10 timer eller 12 timer og fylle den opp kan da ikke være så nøye. Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Kjøp en Seagate Barracuda 160 gb S-ATA. og JA, SATA er raskere enn ATA100/133. Husker ikke helt, tror det var 50 ms forskjell eller no, sikkert noen andre her som vet det. Jeg skal også kjøpe den Seagate'en neste uke: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr Lenke til kommentar
WzUp Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Kjøp en WD 200GB 8MB Cache. Det er ingen ytelsesforskjell på å bruke S-ATA eller ATA-133 i forhold til ATA-100 på vanlige 7200RPM disker. 8MB Cache hjelper også en del på ytelsen. 5400 RPM er tregt så vil ikke anbefale det. Til lagring er det sikkert ok, men hvis du skal kjøre program fra den er det en del treigere. Ingen grunn til å kjøpe treig disk Lenke til kommentar
MR_T Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 har en western digital 250g sata disc. jeg er kjempte fornøyd, bråker neste ikke eller MR_t Lenke til kommentar
McThomson Skrevet 24. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2003 Har bestemt meg for en seagate s-ata disk på 160GB. Kan man sette Master/Slave modus på en s-ata disk? Så vidt jeg forstår har ikke s-ata disker dette fordi det går bare en harddisk på en kontakt. Stemmer dette? Lenke til kommentar
PeNtA Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Har bestemt meg for en seagate s-ata disk på 160GB. Kan man sette Master/Slave modus på en s-ata disk? Så vidt jeg forstår har ikke s-ata disker dette fordi det går bare en harddisk på en kontakt. Stemmer dette? man kan ikke sette master/slave på en s-ata disk. helt riktig det du tror. og grunnen er at det bare går en disk på hver kabel. husk å kjøpe strømkontaktovergang! siden s-ata ikke bruker vanlig strømkoktakt. står forresten en test her hvis du ikke har lest den allerede. :-) Lenke til kommentar
jorns Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 jeg har ett Abit NF7-S hovedkort. Jeg skal kjøpe meg en ny hardisk nå. Vurderer å kjøpe S-ata, men kan jeg kjøre OS't på den hardisken? Eller har S-ata kontrolleren på mitt hovedkort kun støtte for å kjøre RAID? Lenke til kommentar
Tufnir Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 har en western digital 250g sata disc. jeg er kjempte fornøyd, bråker neste ikke eller MR_t Satt å så litt på HD'er her, da jeg trenger en ny selv. På matrox oppgir de pålitlighet Pålitelighet Gjennomsnittlig tid før feil 1,000,000 time® Uopprettelige feil 1 per 10^15 Start- / stopp-sykluser 50,000 Men ikke noe sånt fra WD? Noen som har noen stats på WD, Matrox, Samsung osv når det gjelder pålitelighet or tid før feil oppstår? Lenke til kommentar
Soldier Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 S-ATA er rasket, og ATA133 er raskere enne ATA100... 8 MB cache gjør også hardisken raskere... gidder ikke å gå inn på dette, men info om cache kan du lese her! Soldier... Lenke til kommentar
enden Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 For å klargjøre: sata er raskere enn ata133 som er raskere enn ata100. Den ene kan overføre mer data enn den andre, men dette hjelper ikke når det er nøyaktig samme fysiske disken som sitter bak interfacet... Du må opp i 10.000rpm for at disken skal bli rask nok til å levere det sata kan overføre. Det går med andre ord ut på ett hva du velger med dagens disker, rent ytelsesmessig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå