Gå til innhold

Skal kjøpe ny harddisk

Anbefalte innlegg

Jeg skal på dataparty og må kjøpe meg en harddisk med masse plass (ca.200GB). Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en S-ATA disk. Er S-ATA raskere enn P-ATA (IDE)? Er det bedre å kjøpe en ATA100 eller ATA133? Hvilke harddisker er best av S-ATA, ATA100 og ATA133 disker? Er det bra å ha 8 MB chace? Er det vits å kjøpe en stor disk med 8 MB chace? Kan store harddisker være raske? Jeg vurderer en disk på 200GB med 8 MB chache som har en hastighet på 7200RPM. Siden jeg er litt usikker på hvilken harddisk jeg skal kjøpe trenger jeg noen tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp en WD 200GB 8MB Cache. Det er ingen ytelsesforskjell på å bruke S-ATA eller ATA-133 i forhold til ATA-100 på vanlige 7200RPM disker. 8MB Cache hjelper også en del på ytelsen. 5400 RPM er tregt så vil ikke anbefale det. Til lagring er det sikkert ok, men hvis du skal kjøre program fra den er det en del treigere. Ingen grunn til å kjøpe treig disk :D

Lenke til kommentar
Har bestemt meg for en seagate s-ata disk på 160GB. Kan man sette Master/Slave modus på en s-ata disk? Så vidt jeg forstår har ikke s-ata disker dette fordi det går bare en harddisk på en kontakt. Stemmer dette?

man kan ikke sette master/slave på en s-ata disk. helt riktig det du tror.

og grunnen er at det bare går en disk på hver kabel.

husk å kjøpe strømkontaktovergang! siden s-ata ikke bruker vanlig strømkoktakt.

står forresten en test her hvis du ikke har lest den allerede. :-)

Lenke til kommentar
har en western digital 250g sata disc. jeg er kjempte fornøyd, bråker neste ikke eller

MR_t

Satt å så litt på HD'er her, da jeg trenger en ny selv.

På matrox oppgir de pålitlighet

Pålitelighet

Gjennomsnittlig tid før feil 1,000,000 time®

Uopprettelige feil 1 per 10^15

Start- / stopp-sykluser 50,000

Men ikke noe sånt fra WD?

Noen som har noen stats på WD, Matrox, Samsung osv når det gjelder pålitelighet or tid før feil oppstår?

Lenke til kommentar

For å klargjøre:

sata er raskere enn ata133 som er raskere enn ata100. Den ene kan overføre mer data enn den andre, men dette hjelper ikke når det er nøyaktig samme fysiske disken som sitter bak interfacet... Du må opp i 10.000rpm for at disken skal bli rask nok til å levere det sata kan overføre.

Det går med andre ord ut på ett hva du velger med dagens disker, rent ytelsesmessig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...