Gå til innhold

Veldig misfornøyd med min Dell U2713HM

Jakoozie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjøpte denne skjermen for noen måneder siden, men har egentlig vært ganske misfornøyd. Den er skarp, og har nok bra farger,men den har enorme mengder lysblødning, spesielt i venstre hjørne. Vet at jeg er sensitiv på dette selv, men klarer ikke la være å irritere meg over det.

I tillegg er jeg generelt lite fornøyd med bildekvaliteten. Tror ikke matte, presise panel er min kopp te, jeg foretrekker i stor grad fargesprakende, skarpe og blanke skjermer i samme ånd som Apples Cinemadisplay. Dette vet jeg nå.

Har lest meg opp på nettet, og funnet ut at dette med lysblødning er et ganske utstrakt problem. Det jeg egentlig ønsker er å få pengene tilbake, men det tviler jeg på er enkelt å få til. Jeg har kjøpt skjermen på netonnet. Noen som har tips? Kan vel sende den inn to ganger, og så hvis problemet gjenstår kreve å heve kjøpet kanskje. Merker jeg er veldig irritert over å ha brukt 4000 kroner på en skjerm som skuffet meg, spesielt når den skal ha samme panel som Apples iMac/Cinemadisplay-skjermer, som jeg er veldig stor fan av.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har slik skjerm, og fikk byttet til en ny etter en stund.

Min gamle så slik ut:

post-92763-0-06109200-1405330248_thumb.jpg

Den nye er heller ikke perfekt, uansett er den ganske mye bedre. Det går an til en viss grad å justere seg til en veldig mye bedre skjerm ved å justere ned kontrast og lysstyrke en del. En runde med kalibrator hadde trolig også gjort susen.

Hvis du har kontroll på lyset der du sitter, noe jeg ikke har, kunne du vurdert og fjernet det matte belegget.

En liten risiko er det nok, og det vil definitivt gjøre garantien ugyldig.

Send mail til Dell der du legger ved bilder av helt mørk skjerm i et mørkt rom. Sett lys og kontrast til 100.

Spør om de mener den kvalifiserer til bytte. Jeg fikk den byttet direkte hos de siden der jeg handlet den (Netshop) hadde gått konkurs. Mulig at du må ta det via butikken du handlet hos. Var egentlig veldig greit å snakke direkte med Dell.

Antiglare belegget skal være mye mindre aggressivt enn på U2711 hvertfall, har sett de fjernet både på 2711 og 2713.

Fant ikke en guide for 2713 i farten. Her er en guide for 2312 som sikkert er samme fremgangsmåte: http://www.overclock.net/t/1216559/how-to-remove-anti-glare-coating-from-a-dell-u2312hm-monitor-and-others

Uansett bør du nok få byttet skjermen til en annen før du eventuelt fjerner AG belegget.

Hadde jeg sittet i et mørkt rom og hatt kontroll på lyset ville jeg nok gjort dette på både Dell skjermen min og Asus 120 hz skjermen.

Lenke til kommentar

Jeg har slik skjerm, og fikk byttet til en ny etter en stund.

Min gamle så slik ut:

Den nye er heller ikke perfekt, uansett er den ganske mye bedre. Det går an til en viss grad å justere seg til en veldig mye bedre skjerm ved å justere ned kontrast og lysstyrke en del. En runde med kalibrator hadde trolig også gjort susen.

Hvis du har kontroll på lyset der du sitter, noe jeg ikke har, kunne du vurdert og fjernet det matte belegget.

En liten risiko er det nok, og det vil definitivt gjøre garantien ugyldig.

Send mail til Dell der du legger ved bilder av helt mørk skjerm i et mørkt rom. Sett lys og kontrast til 100.

Spør om de mener den kvalifiserer til bytte. Jeg fikk den byttet direkte hos de siden der jeg handlet den (Netshop) hadde gått konkurs. Mulig at du må ta det via butikken du handlet hos. Var egentlig veldig greit å snakke direkte med Dell.

Antiglare belegget skal være mye mindre aggressivt enn på U2711 hvertfall, har sett de fjernet både på 2711 og 2713.

Fant ikke en guide for 2713 i farten. Her er en guide for 2312 som sikkert er samme fremgangsmåte: http://www.overclock.net/t/1216559/how-to-remove-anti-glare-coating-from-a-dell-u2312hm-monitor-and-others

Uansett bør du nok få byttet skjermen til en annen før du eventuelt fjerner AG belegget.

Hadde jeg sittet i et mørkt rom og hatt kontroll på lyset ville jeg nok gjort dette på både Dell skjermen min og Asus 120 hz skjermen.

Takk for tips :) Skal ta bilde og sende det inn. Har ikke kontroll over lyset nei, vinduet ødelegger det.

Har du et bilde av hvordan skjermen din ser ut nå i samme setting? Lurer på hvor mye jeg har å hente på å sende den inn, må jo være uten PC-skjerm noen uker i verste fall.

Gah, hater virkelig lysblødning. Egentlig hårreisende at det er så mye av det på en skjerm til 4200 kroner.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Hej Jakoozie

På denne type paneler er det brance standard at en smule bleed kan ses i mørke omgivelser, og dette betegnes som acceptabelt indenfor branchen. Er bleed'en dog så udbredt at den ses tydligt ved normal kontorsbelysning, kvalificerer dette som hovedregel til en ombytning.

Ser du udelukkende bleed'en i mørke omgivelser, eller er det også meget tydeligt ved normal kontorsbelysning?

Prøv at send mig et billede & servicetag i en privat besked, så ser jeg gerne nærmere på sagen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLytter

Lenke til kommentar

Du blir ikke uten skjerm i det hele tatt. Du får levert den nye en dag, og så kommer de og henter den gamle neste dag.

Dette er med litt nedjustert kontrast og lys:

post-92763-0-23348400-1405332683_thumb.jpg

Ikke perfekt dette her, og heller ikke verst. Har ikke tenkt noe mer på dette siden jeg fikk den nye skjermen hvertfall.

Helt klart veldig akseptabelt.

Lenke til kommentar

Ser ikke så galt ut det der Kremt, selv om jeg skulle ønske det ikke var noe som helst blødning såklart. Takk for bilder!

Hej Jakoozie

På denne type paneler er det brance standard at en smule bleed kan ses i mørke omgivelser, og dette betegnes som acceptabelt indenfor branchen. Er bleed'en dog så udbredt at den ses tydligt ved normal kontorsbelysning, kvalificerer dette som hovedregel til en ombytning.

Ser du udelukkende bleed'en i mørke omgivelser, eller er det også meget tydeligt ved normal kontorsbelysning?

Prøv at send mig et billede & servicetag i en privat besked, så ser jeg gerne nærmere på sagen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Kjekt med innspill fra en Dell-ansatt :)

Skal sende deg bilde så snart jeg er hjemme i leiligheten vår. Blir antakelig på torsdag. Har ikke opprettet noen service-sak enda, men det kan vi vel eventuelt vente litt med? Kan godt sende med kvittering hvis du ønsker det.

Lenke til kommentar

Intet problem, jeg åbner en sag, når jeg har servicetag & billeder, og så finder vi ud af det. Det er ikke nødvendigt at sende kvittering, da al nødvendig info findes under servicetag'et.

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Lenke til kommentar

Kjekt med innspill fra en Dell-ansatt :)

Skal sende deg bilde så snart jeg er hjemme i leiligheten vår. Blir antakelig på torsdag. Har ikke opprettet noen service-sak enda, men det kan vi vel eventuelt vente litt med? Kan godt sende med kvittering hvis du ønsker det.

Servicetag er et slags serienummer som ofte er bak skjermen. Dette må de ha når de skal opprette servicen hos Dell. (I tilfelle du missforsto).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...