Gå til innhold

hvorfor kolokke i det heletatt?

Anbefalte innlegg

bla bla bla:Jeg har vært medlem av dette forumet i 1-2 år nå og ivl derfor si at jeg kan en del om teorien bak overklokking, men med veldig spinkel økonomi har jeg egentlig aldri rota meg til å starte opp skikkelig. selvfølgelig har jeg kødda masse i bios og har prøvd mange programmer i stil med powerstrip osv, men med orginalkjøler på 3Dkortet og billig CPU kjørling komm jeg aldri serlig langt.

Nå som det begynner å nærme seg juletider og snømåking betyr det mer penger til en fattig stakkar (meg), men før jeg gjør noe som hellts drastisk vil jeg gjerne slenge ut en del tanker som har fulgt meg helt siden starten:

1. Overklokking er ikke økonomisk.

med en egentlig grei maskin til ca 10000,- kr kommer man langt både innen gaming film programmer photoshop osv. det er ut i fra det standpunkt jeg uttaler meg. Jeg forstår at for alle dere som alltid skal ha det ALLER BESTE er situasjonen en helt annen. Da kan man nok komme langt med overklokking, men jeg har både for mye vett og for lite penger til det. man trenger ikke alltid det beste vet du.

bare for å gjøre noen kjappe eksempler skal jeg illustrere hva jeg mener.

[bold]en grei PC[/bold] kunne vært:

1000 kr CPU

1000 kr Motherboard

300 kr vifte

2500 kr 3Dkort

1000 kr ram

for et skikkelig overklokkingsystem:

1000 kr CPU

1500 kr Motherboard

150 kr vifte

550 kr grill

2500 kr 3Dkort

1500 kr Ram

70 kr VGA vifte

som vi ser er det ca 500 + 400 + 500 + 70 = 1470 kr dyrere for et klokkesystem. for denne prisen får du sansynlighvis sånn ca 200 Mhz mer og 10 % bedre VGA og ram, et skikkelig 1337 system! og en skikkelig bråkemaskin. dessuten er sjangsen for å svi av noe ganske stor og garantien er goners!

for den lette sum av 1470 kr er det ganske mange forbedringer du kan få gjørdt. kansje kan du skiftre ut 3Dkortet dit med et PRO kort som skal yte 10% bedre og en athlon 2600+ i steden for en 2400+. dessuten har du en stillegående maskin og garnti!

personlig har jeg aldir tenkt slike tanker rundt et vannkjørlesystem, men [bold]vannjørlig[/bold] tar mye plass er tungt og bråker vel også på grunn av vifta. dessuten koster slike systemer ca 2000 kr og for den prisen får du CPU til 1000+1000kr og VGA til 2500+1000kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Har tanken slått deg at overklokking er en hobby for mange brukere?

2) Har du en gammel pc og virkelig trenger den siste ytelsen er det langt mer økonomisk enn å kjøpe nytt.

3) Har du tenkt på at de nye korta fra ati faktisk er lagd for å overklokkes?

4) Vannkjøling bråker sikkert på sammen måte som med vifter, men det gir en bedre kjøling. Hvorfor driver verdens ledende cpu-produsenter å ser på vannkjøling av deres produkter?

for å illustrere poenget ditt

amd xp 2500 kan lett klokkes til en amd xp 3200 som gir en pris forskjell på nesten 3000 kroner.

vet ikke jeg om det er økonomisk å overklokke? Klart du senker levetiden på produktene, men for min del så byttes datautstyret minst 1 gang hver 2. år.

Lenke til kommentar

ja klokking er gøy ......... en stund til allt fucker like før TG og du sitter dær uten penger til å erstatte det tapte. neida det er sikkert mange som er bedre klokkere enn meg. dette er bare min måte å si det på

2500 til 3200 yeah right. og hvor lenge holdt det? en uke?

Lenke til kommentar

Min P4 NW har nå kjørt på 1,6@2,13 i omtrent 1 1/2 år, og det har ikke vært noen problemer. Dette er også med boxed vifte. Hvorfor jeg overklokket? For å oppnå bedre ytelse for mindre penger. I tillegg er det nesten umulig å drepe en P4 pga. overklokking om man ikke setter Vcore alt for høyt og går inn for å drepe den. Blir den for varm, klokker den seg ned av seg selv.

Lenke til kommentar
er p4 har en varmegrense på 130 grader.. da skrur den seg av! tror du kan klokka ganske langt selv moed boxed før du når den tempen :roll:

130 grader? Mente selv at du ikke skal gå over 70 grader med en

P4. Mitt HK har høyeste avskruingstemp. på 67 grader.

Arctic Silver har en maksgrense på 130 grader.

Lenke til kommentar
personlig har jeg aldir tenkt slike tanker rundt et vannkjørlesystem, men [bold]vannjørlig[/bold] tar mye plass er tungt og bråker vel også på grunn av vifta. dessuten koster slike systemer ca 2000 kr og for den prisen får du CPU til 1000+1000kr og VGA til 2500+1000kr

Hartge klarte seg jo med 400 kroner han da. Selv brukte jeg:

pumpe : 300 kroner

2 stk vifter : 300 kroner

radiator: 0 kroner

kobber til vannblokk: 50 kroner (da fikk jeg nok kobber til ca 4 blokker...)

slanger, nipler osv: 100 kroner

altså 750 kroner. Viftene og pumpa kan jeg ha over flere oppsett så neste gang bruker jeg kanskje 150 kroner på ting som må fornyes?

Og at vannkjøling bråker er jo reneste tullball. Store vifter flytter like mye luft med vesentlig lavere støynivå og ved lavere turtall noe som gir mer behagelig frekvens på lyden.

Vekta kan jeg ikke nekte for men at det tar mer plass er en sannhet med modifikasjoner. Mitt Chieftec tower tok akkurat like mye plass i rommet før og etter vannkjølinga. Plassen som ble brukt inni kabinettet ville uansett ikke blitt brukt til noe annet så jeg mista ikke noe plass :)

Lenke til kommentar

Hartge klarte seg jo med 400 kroner han da. Selv brukte jeg:

pumpe : 300 kroner

2 stk vifter : 300 kroner

radiator: 0 kroner

kobber til vannblokk: 50 kroner (da fikk jeg nok kobber til ca 4 blokker...)

slanger, nipler osv: 100 kroner

altså 750 kroner. Viftene og pumpa kan jeg ha over flere oppsett så neste gang bruker jeg kanskje 150 kroner på ting som må fornyes?

Og at vannkjøling bråker er jo reneste tullball. Store vifter flytter like mye luft med vesentlig lavere støynivå og ved lavere turtall noe som gir mer behagelig frekvens på lyden.

Vekta kan jeg ikke nekte for men at det tar mer plass er en sannhet med modifikasjoner. Mitt Chieftec tower tok akkurat like mye plass i rommet før og etter vannkjølinga. Plassen som ble brukt inni kabinettet ville uansett ikke blitt brukt til noe annet så jeg mista ikke noe plass :)

enig i det med chieftechen din men det er en del av oss som bare har små miditowers og ikke vil ha noe annet. Ja vannkjørling er stille men den normale klokker, spesiellt de med luftkjørling, har noen skikkelig bråkePCer

Og hva ****** for et vannkjørlesystem har du brukt a? hva med radiator?

Lenke til kommentar
ja klokking er gøy

Der har du faktisk et poeng! Tok meg den frihet å fjerne de ironiske "......."`ene dine. Det er ikke opp til deg å belære folk om hva som er gøy eller ikke vet du :wink: Om noen velger å skru maskinen sin i fillebiter og lodde på hovedkortet for å få den opp fra 2550mhz til 2600mhz så er det deres avgjørelse, og om noen synes det er teit, så er jo det greit, men han som lodda på hovedkortet bryr seg neppe.

Nja, nå har min XP2500+ stått på konstant (avbrutt av restart for å entre bios) med 100% CPU belastning (SETI @ home) i noen måneder. Jeg har sjelden pcutstyr lengre enn ett år, så om den ryker i februar 2004 så får den bare ryke.

2500+ til 3200+ er faktisk godt under snittet for overklokking av XP2500+. Veldig mange får til å klokke prosessoren over 2.2Ghz, og da kan du bare glemme å kommentere om det er verdt det.

Det betyr faktisk at du kan kjøpe en xp2500+ og vannkjøling for prisen av en xp3200+, og alikevel ha ytelsen til en xp3200+. Med på kjøpet får du kjøling til din neste prosessor, og du slipper en god del av støyen fra vifter.

DrErling

Lenke til kommentar

Jeg har overklokket de siste tre maskinene mine:

celeron 300 (ikke a) den overklokket jeg til 450. prosessoren kostet 1400 kr, en PII 350 som ga dårligere ytelse kostet 4000 kr. Jeg brukte boxed viften og ingen ekstra vifter.

duron 650 overklokket til 1007 mhz... kjøpte så å si det billigeste hovedkortet og en vifte som kostet 100 kr mer enn en standard vifte... hvis jeg skulle hatt en thunderbird 900 så hadde det kostet meg ca 3000 kr for å få lik ytelse

P4 1800 overklokket til 2700 mhz. kjøpte 2 92mm vifter til 300 kr ink frakt. fikk øket busshastigheten til 600 mhz istedenfor 400 og ram fra 333 til 400 (det var den billigste pc2700 ram'n jeg kunne finne) hovedkortet var forresten også latterlig billig :)

(viftene går på 1500 rpm og bråker ikke, hvis du ikke synes 20db er høyt da... boxed viften er egentlig mer irriterende og har vurdert å bytte den, men det koster 400 kr til ;) )

så... si meg.. hvorfor skulle jeg IKKE ha overklokket?

Lenke til kommentar
er p4 har en varmegrense på 130 grader.. da skrur den seg av! tror du kan klokka ganske langt selv moed boxed før du når den tempen :roll:

Ja, det står på Intel sine sider at den slår seg av ved 130c, men hvis du har 120c over lengere tid vil CPU'en fort gå dukken, den der mekanismen er der for å slå av prosessoren hvis en gluping har montert kjøleribba feil, eller glemt vifta, er snakk om sekunder her, ikke måneder. MAX 70c over lengre tid, helst under 60.

Lenke til kommentar
ja klokking er gøy .........  en stund til allt fucker like før TG og du sitter dær uten penger til å erstatte det tapte. neida det er sikkert mange som er bedre klokkere enn meg. dette er bare min måte å si det på

Hahaha! Du er den beste overklokkeren og klarer ikke 25 til 32?

Smewt!

Det funker faktisk.. Noen jeg kjenner gjorde det en gang... I går faktisk :mrgreen:

Lenke til kommentar

fordi det er GØY GØY GØY...

dessuten får man mer enn du aner...

200mhz bare??? blah, det er det jeg får på mitt absolutt totalt herpa ikke ocsystem...

jeg merker en ENORM forskjell fra 133 til 145 mhz bus...jada, kortet kankke justeres høyere...

jeg har en noname rambrikke og en crucial... bruker en decent vifte og uten kabinettvifter...

mao.... GRATIS klokking..SELVSAGT!!!

hadde jeg kjøpt inn nå, hadde jeg bygget et OCsystem...

dessuten er 1500 spenn for mye på et ockort... Abit NF7-S koster under 1000lappen... dessuten får man et PC 9800 pro 128 for 2700 kr...

hvis du ikke vil kloke, la være å klag...

Lenke til kommentar

ok jeg tror jeg har irritert dere nok nå. det ser ut til at dere har mange gode poenger. men jeg kommer ikk til å kaste meg over PCen og bestille et sett til 200 kr forde. derimot er jeg veldig interessert i å skaffe en av de hjemmesnekra annleggene itl 700 spenn. Ikke flame meg mer nå.

Lenke til kommentar

1. Overklokking er et prinsipp, en hobby.

2. Et godt, stabilt og OK vennlig hovedkort må ikkje nødvendigvis vere dyrt, iallefall ikkje for AMD system.

3. OKer du CPU får du meir for penga, ikkje tvil, sjøl om du kanskje må ut med 200kr ekstra på CPU kjøling.. God kjøling må ikkje koste flesk, og Volcano 11 er et meget godt eksempel på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...