RamGuy Skrevet 14. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2014 Jeg har endelig fått koblet min stasjonære maskin til AV-reciever i stua så jeg kan spille av filmer og TV-serier via MPC-HC med MadVR og SVP (Smooth Video Project) så jeg får interpolert fra 24 bilder til 60 bilder da min Pioneer LX5090H Plasma ikke har noen "Motion Flow", "Motion Plus" eller hva enn produsenter kaller det for tiden innebygget i TV-en. Det å få bilde til å kjøre er ikke noe stort problem, det er inn med HDMI kabel og aktiver TV-en som en "expand" tredje skjerm og kjør MPC-HC i ekslusive fullscreen på TV-en og bildekvaliteten er mer eller mindre 100% med noen små glitcher innimellom som kan unngås om jeg deaktiverer mine to PC-skjermer og kjører kun TV-en som skjerm. Utfordringen jeg har er relatert til lyden som blir forferdelig dårlig sammenlignet med å spille av innholdet rett på AV-reciever / TV via for eksempel en Apple TV. For av en eller annen merkelig grunn så nekter NVIDIA High Definition Audio med lyddriver v1.3.30.1 å gi meg annet enn 2-kanals lyd til tross for at den er koblet med HDMI 1.4 "High Speed" kabel til en Yamaha RX-V3900 AV-reciever og et 5.1 høyttaler oppsett. Etter et raskt søk på det store Internett så får man jo bekreftet fra alle hold at mer eller mindre samtlige nVIDIA skjermkort siden GTX 4xx serien skal støtte alt som kan krype å gå av både bitstream og PCM så her skulle det normalt ikke være problem med å få bitstreamet verken Dolby Digital eller DTS via MPC-HC til AV-recieverer, i verstefall endt opp med 5.1 PCM men jeg ender altså opp med 2.0 PCM uansett hva jeg gjør.. Er det noen som har vært borti noe lignende? Mange påstår at jeg må gå inn på lydkontrollpanelet, høyreklikke på riktig playback device og velge at jeg har 5.1 fremfor 2.0 høyttaler oppsett, men dette lar seg ikke gjøre da Stereo (2.0) er eneste alternativet som kommer opp i veiviseren uansett hva jeg gjør. Som dere kan se av screenshot så mener altså NVIDIA lyddriveren at det kun er 2.0 kanalslyd tilgjengelig og null støtte for bitstream overhode. Det å aktivere Dolby Digital og DTS via LAV Audio i MPC-HC resulterer logisk nok i null lyd ettersom denne lyddriveren er overbevist om at noen for form for bitstreaming av lyd ikke støttes... Hva gjør jeg herfra? Det er jo ingen grunn til at et GTX Titan koblet med en 10 meter lang HDMI1.4 "High Speed" kabel til en Yamaha RX-V3900 som er koblet til en Pioneer LX5090H ikke skal støtte verken 5.1 PCM eller Dobly Digital eller DTS bitstreaming? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2014 Jeg var nettopp borti samme greia. Men så lenge man velger "bitstream" skal det fungere. Det som lurte meg er at displayet på receiveren viser bare stereo når man er på desktopen, og i menyen på DVD. Når filmen først starter så skifter den automatisk over til surround så sant du har satt det opp i avspillingsprogramvaren. Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor du vil kjøre 60Hz? Da får du jo 3:2 pulldown. Eneste som kanskje er litt kjipt med 50Hz er at filmene blir litt kortere og litt av bassen forsvinner pluss litt mer flimring kanskje. Men 3:2 hakkingen forsvinner i det minste. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. juli 2014 3:2 pulldown er ikke så veldig synlig eller merkbart når jeg uansett kjører SVP som interpolerer fra 24 til 60 bilder per sekund. Setter jeg til 50 Hz så er effekten av interpolering via SVP mindre effektiv. Om jeg aktiverer bitstream så kommer det ikke lyd i det hele tatt. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. juli 2014 Fikk løst det nå, det var en idiotisk innstilling på forsterkeren som var satt til at lyd skulle gå ut via både AMP + TV, noe som tydeligvis fikk NVIDIA lyddriveren til å ta i betraktning at TV-en ikke støtter bitstream og derfor deaktiverer muligheten. Så fort jeg satt til AMP-only på AV-reciever så kom alt fra Dolby Digital til DTS:HD Master Audio og det hele opp som alternativer. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. juli 2014 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2014 Fikk løst det nå, det var en idiotisk innstilling på forsterkeren som var satt til at lyd skulle gå ut via både AMP + TV, noe som tydeligvis fikk NVIDIA lyddriveren til å ta i betraktning at TV-en ikke støtter bitstream og derfor deaktiverer muligheten. Så fort jeg satt til AMP-only på AV-reciever så kom alt fra Dolby Digital til DTS:HD Master Audio og det hele opp som alternativer. Ah. That would do it. 3:2 pulldown er ikke så veldig synlig eller merkbart når jeg uansett kjører SVP som interpolerer fra 24 til 60 bilder per sekund. Setter jeg til 50 Hz så er effekten av interpolering via SVP mindre effektiv. Om jeg aktiverer bitstream så kommer det ikke lyd i det hele tatt. Ja, jeg fikk ikke med meg i farten at det var det du prøvde å oppnå. Selv syns jeg interpolering er djevelens verk. Såpeopera effekten har ingenting å gjør i film for min del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå