Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg holder på å vurdere å oppgradere pc'en min, men vil gjerne beholde hovedkortet hvis det er mulig. Hovedkortet mitt er et MSI 870A Fuzion (MS-7660).post-206315-0-98213400-1405310120_thumb.jpg

Ting jeg gjerne kunne tenke meg å få tips om oppgradering er cpu, ram, og skjermkort. Jeg har brukt CPUID Cpu-Z og laget skjermbildene av hva jeg har for å få det helt riktig.

Jeg har antakelig noen tusen kroner i budsjett og vil gjerne høre deres tips til hva jeg skal oppgradere til, og det trenger jo ikke å være helt i toppklassen av utstyr dere anbefaler :)

post-206315-0-70718900-1405310054_thumb.jpg

post-206315-0-84972400-1405310076_thumb.jpg

post-206315-0-43726600-1405310103_thumb.jpg

Legg gjerne med link til produktet hvis dere svarer.

På forhånd takk for oppmerksomheten!

mvh

Ole Roar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet ditt er alt for gammelt til å støtte nyere FX-prosessorer fra AMD, og selv om du kunne satt in en FX-8350 i hovedkortet hadde du ikke nødvendigvis fått en voldsom oppgradering.

Det hadde vært veldig nyttig å vite hva du tenker å oppnå med denne oppgraderingen, om du har tenkt å få bedre ytelse i spesifikke programmer, spill, eller andre bruksområder ? Hvor stort budsjettet er hadde også vært fint, helst litt mer spesifikt enn "et par tusen kroner." Om du har tenkt å få oppgradert maskinen til en mid-/high-end spillmaskin med mest mulig ytelse/kr vil det for eksempel koste deg nærmere 4000 kr, da får du riktignok en maskin som gruser det du har nå, men om du tenker en fullverdig oppgradering av skjermkort og CPU er det dit du må. RAM er forøvrig dyrt nå, og 8GB er fortsatt ikke for lite som gjør at du kan beholde din nåværende RAM.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt er alt for gammelt til å støtte nyere FX-prosessorer fra AMD, og selv om du kunne satt in en FX-8350 i hovedkortet hadde du ikke nødvendigvis fått en voldsom oppgradering.

Det hadde vært veldig nyttig å vite hva du tenker å oppnå med denne oppgraderingen, om du har tenkt å få bedre ytelse i spesifikke programmer, spill, eller andre bruksområder ? Hvor stort budsjettet er hadde også vært fint, helst litt mer spesifikt enn "et par tusen kroner." Om du har tenkt å få oppgradert maskinen til en mid-/high-end spillmaskin med mest mulig ytelse/kr vil det for eksempel koste deg nærmere 4000 kr, da får du riktignok en maskin som gruser det du har nå, men om du tenker en fullverdig oppgradering av skjermkort og CPU er det dit du må. RAM er forøvrig dyrt nå, og 8GB er fortsatt ikke for lite som gjør at du kan beholde din nåværende RAM.

Hei og takk for svar.

Jeg spiller en del spill, og jeg driver noe med foto- og videoredigering. Målet mitt er å få en spillmaskin som sparker ifra en del mer enn den gjør nå. For all del, jeg er slett ikke misfornøyd med den ytelsen den har nå.

Grunnen til at jeg ikke var mer spesifikk angående budsjettet er at det kan være alt ifra 2.000,- til 10.000 alt etter hvilke interessante løsninger jeg finner der ute. Dette betyre jo også at hvis jeg skulle være nødt til å skifte hovedkort så er det mulig jeg gjør det også. Tenkte bare at jeg i utgangspunktet skulle spare meg for arbeidet og "bare" oppgradere vitale komponenter.

Så for å oppsummere: Mer ytelse! :)

---

Ole Roar

Lenke til kommentar

Her er et forslag fra meg da:

Minne: http://www.dustinhome.no/product/5010752482/corsair-16gb-ddr3-vengeance-pro-red-2400mhz-2x8gb/

CPU: http://www.dustinhome.no/product/5010742245/intel-core-i5-4670k-3-4ghz-6mb-s-1150/

Hovedkort: http://www.dustinhome.no/product/5010786251/gigabyte-ga-z97x-sli-z97-s-1150-atx-hrf/

Skjermkort: http://www.dustinhome.no/product/5010782459/asus-radeon-r9-280-top-3gb-pci-e-hdmi-dvi-dp/

Skjermkort og CPU er på tilbud, derfor er de valgt.

CPUen er såpass kraftig at den vil takle en fremtidig oppgradering av skjermkort om tre-fire år, men da bør du nok oppgradere strømforsyningen din også ettersom den sannsynligvis har blitt rimelig gammel da.

Totalt kommer dette på 5750 kr, og det vil levere minst dobbelt så mye spillytelse, og jeg kan garantere deg at alle nyere spill vil la seg kjøre med høye detaljnivåer.

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bruker 3 skjermer nå, og det vil si at jeg bruker 1xhdmi 1xdvi og display port. Dette er også et Radeon-kort og sånn som jeg forstår det så må jeg da fortsette å bruke display port hvis jeg skal investere i kortet?

---

Ole Roar

Ja, det stemmer, er det et problem?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke i utgangspunktet noe problem, men jeg har vært med på at Display Port-adapteren plutselig slutter å fungere - og hvis det skjer igjen sitter man jo der med skjegget fullt av postkasser og ikke får bruke den tredje skjermen.

Har du noen forslag på tilnærmet likt Nvidia-kort som eventuelt kunne vært et alternativ til dette Radeon-kortet?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke i utgangspunktet noe problem, men jeg har vært med på at Display Port-adapteren plutselig slutter å fungere - og hvis det skjer igjen sitter man jo der med skjegget fullt av postkasser og ikke får bruke den tredje skjermen.

Har du noen forslag på tilnærmet likt Nvidia-kort som eventuelt kunne vært et alternativ til dette Radeon-kortet?

Her er det Nvidia-kortet som er nærmest et R280 i ytelse: http://www.dustinhome.no/product/5010745337/asus-geforce-gtx-770-oc-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/

Det er litt kraftigere også, som man forventer ut fra prisen, omtrent 10%

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...