UrgeLoL Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Om iPhone 6 skjermen blir så bra som ryktene og videoene tilsier så blir jeg meget imponert. Hva synes dere? Gorilla Glass 3 test til sammenligning. 2 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Safirglass virker jo nær sagt perfekt for mobilskjermbruk, skal en tro disse videoene, og det at sjefen for Gorillaglass-firmaet disset safirglass alt han kunne kan vel bare være godt tegn. Det som virkelig ville vært noe hadde vært en skjerm av safirglass i et sømløst liquidmetal-chassis. Apple har jo noen patenter som omhandler produksjon av slike enheter, men jeg frykter at masseproduksjon på en sånn skala ligger noen år frem i tid. I allefall når det gjelder liquidmetal. Men kanskje de overrasker oss allerede i år, om ikke med en telefon men et nytt produkt. Vi får se. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Ikke første gangen jeg har sett "skrapesikkert" glass bli vist frem.. så etter at man har hatt telefonen en stund, så wops, fult av riper eller sprekk i skjerm. Jeg tipper det skjer akkurat det samme med denne.. men det vil jo tiden vise.. Min telefon (Nexus 5) er dog skrapefri.. nå behandler jeg tingene mine bra da. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Tenker litt det samme som merko, har sett mange vidoer av "skrapesikre" ting som man får riper i etter litt bruk allikevel, så jeg avventer og ser hvordan ting blir "i felten". AtW Lenke til kommentar
akelm Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 (endret) Tror nok safirglass kommer til å bli standard i alle mobiler i fremtiden, allerede nå brukes safir glass på iPhone 5 kamera se link. http://www.itpress.no/video-av-iphone-6-safirglass-lekket-pa-youtube/ Endret 13. juli 2014 av akelm Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 13. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2014 Negativiten til cornering og andre mobilprodusenter er i allefall med på å øke sannsynligheten for at dette blir bra. De tar som regel feil uanset. Enig ATW og merko, men denne gangen er det flere kilder som kommer med inntrykk og tester. Men helt sikkert vet vi ikke før mere paneler lekker og enda flere får testet. Styrken når montert over en skjerm, på en iphone 6, vil jo være siste test. Det er jo utrolig hva vi mobileiere klarer å påføre av skade på mobilene våre. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 Jeg har en klokke av børstet, rustfritt stål med mineralglass belagt med safir som jeg brukte i mellom fem og seks år. Reim og selve klokken har mer eller mindre de bruksripene som normalt blir, men glasset er helt ripefritt. Ingen hakk i kantene eller i glassflaten, noe som er rart siden det bare er et rimelig tynt lag med safirglass. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 14. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2014 Ja det er jo ikke som om at safir er uprøvd. Men den kombinasjonen som en mobiltelefon trenger av styrke og ripebeskyttelse , og på en stor flate er nytt. Men har mye bedre tro på dette en gorilla glass 4, da cornering har skuffet opp gjennom årene. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 (endret) Ja det er jo ikke som om at safir er uprøvd. Men den kombinasjonen som en mobiltelefon trenger av styrke og ripebeskyttelse , og på en stor flate er nytt. Men har mye bedre tro på dette en gorilla glass 4, da cornering har skuffet opp gjennom årene. Tja. Safirglass er ripefritt, og det vil det være på en mobiltelefon også. Jeg har sett klokker som har vært hardt brukt i 20 år og som ser helt vraka ut i kassa, der glasset fortsatt er 100% perfekt. Det er bare tull å si at vi må vente å se hvordan dette funker på mobiltelefoner - materialet er det samme og vil ha de samme egenskapene (om det er snakk om standard safirglass, såklart). Problemet med safirglass er at hardhet medfører stivhet, noe som gjør at det knuser skikkelig og i veldig små biter når det først knuser. Som en kuriositet kan det f.eks påpekes at man på klokker som skal brukes i verdensrommet aldri har safirglass da risken for splinter i vektløshet er for stor. Vertu har faktisk brukt safir på mobiltelefoner lenge, så det er ikke en helt uprøvd teknologi der heller. Endret 14. juli 2014 av Audun_K Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 14. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2014 Ja det er jo ikke som om at safir er uprøvd. Men den kombinasjonen som en mobiltelefon trenger av styrke og ripebeskyttelse , og på en stor flate er nytt. Men har mye bedre tro på dette en gorilla glass 4, da cornering har skuffet opp gjennom årene. Tja. Safirglass er ripefritt, og det vil det være på en mobiltelefon også. Jeg har sett klokker som har vært hardt brukt i 20 år og som ser helt vraka ut i kassa, der glasset fortsatt er 100% perfekt. Det er bare tull å si at vi må vente å se hvordan dette funker på mobiltelefoner - materialet er det samme og vil ha de samme egenskapene (om det er snakk om standard safirglass, såklart). Problemet med safirglass er at hardhet medfører stivhet, noe som gjør at det knuser skikkelig og i veldig små biter når det først knuser. Som en kuriositet kan det f.eks påpekes at man på klokker som skal brukes i verdensrommet aldri har safirglass da risken for splinter i vektløshet er for stor. Vertu har faktisk brukt safir på mobiltelefoner lenge, så det er ikke en helt uprøvd teknologi der heller. Og det er jo akkurat det videoene og ryktene tilsier, at det ikke er standard safirglass. På den ene blir det slått med hammer og på den andre bøyd nesten 90 grader uten å gå i stykker. Et vanlig tynt ark med safirglass skal ikke tåle det. Så da er spørsmålet, hva er gjort for at det skal tåle det, og har det gått utover safirglassets andre egenskaper? Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 19. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2014 Oppdatering. Som mange hadde regnet med så er det tydeligvis safir og andre lag i glasset. Slik at den blir mer motstandsdyktig mot riper, bedre enn gorilla glass 3, men tåler å bøyes. Men det jeg er mest spent på er hvor mye den tåler når man mister telefonen. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 (endret) Ja det ser ut som det er vesentlig mer ripesikkert enn gorillaglass hvis en skal tro disse karene virkelig har fått tak i ekte vare: http://9to5mac.com/2014/07/18/alleged-4-7-inch-iphone-6-sapphire-display-meets-sandpaper-and-joe-rogans-mean-archery-skills/ Som det forklares i klippet er alle disse ripetestene utført med kniver og nøkler osv. ganske så fånyttes da glass er hardere enn både stål og messing. Edit: "Armbrøsten" som de kalte det gjorde jo vei i vellinga for å si det mildt Endret 19. juli 2014 av PL610 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Trodde alltid de benyttet Gorilla glass til fordel for Saphire på grunn av dette jeg, men damn om det er så sinnssykt håper jeg det snart blir standard, Ubuntu Edge skulle vel opprinnelig ha spahire? Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 19. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2014 Synd dem ikke testet mer vitenskapelig... Kunne jo festen det til noe rammelignende og passet på at vekten ble 115g eller noe slikt å så gjort droptest på dem. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 19. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2014 Trodde alltid de benyttet Gorilla glass til fordel for Saphire på grunn av dette jeg, men damn om det er så sinnssykt håper jeg det snart blir standard, Ubuntu Edge skulle vel opprinnelig ha spahire?Ja men så er det jo nemlig det som er hele poenget med at de har blandet inn andre ting. Hadde det vært ren safir så hadde det ikke vært egnet. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Lurer på hvordan det holder opp mot sand, nøkler og mynter har vel ikke akkurat vært problemet de 5 siste årene. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Nøkler og mynter har egentlig ikke vært noe problem på noen telefoner med glasskjerm med tanke på riper. Faren er heller at f.eks nøkkelknippet presses mot skjermen og presset blir for stort på et lite punkt, så skjermen sprekker. Hvilke telefoner kom med glasskjerm før iPhone plutselig dukket opp med det i 2007, forresten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå