Javisst Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Heisann! Etter at jeg flere ganger har måttet vri bilen av veien for å unngå råkjørere, så fikk jeg nok og handlet inn en DOD 430W dashcam til å ha i frontruta. Kameraet er montert, og ledninger er strukket ned til sikringsboksen. Alt er klart, men jeg har bare ikke fått koblet til strøm. Jeg har kjøpt en av disse for å ha konstant strømtilførsel: http://dashbordkamera.no/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=20&zenid=433d3ade6eb696b885e0e83de09affcb Jeg skal finne en sikring som alltid har strøm, men det laveste nivået på sikringene er 5 ampere. Dersom jeg kobler meg inn på en 5 amper-sikring med denne konverteren, vil jeg da grille kameraet? Hvis dette ikke går, hvordan kan jeg da koble det til? På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Amper er hvor mye strøm som kan gå gjennom sikringen før den ryker, å ha mer amper enn utstyret trenger er bare en fordel. Om du hadde hatt en 1amp sikring ville sikringen vært helt på grensen til å ryke hele tiden om utstyret trekker 1 amp. Bare koble på, en 5 amp. sikring, eller en annen sikring om det passer bedre Kort og godt, jo mer amper, jo flere ting kan du koble på. Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 13. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2014 Amper er hvor mye strøm som kan gå gjennom sikringen før den ryker, å ha mer amper enn utstyret trenger er bare en fordel. Om du hadde hatt en 1amp sikring ville sikringen vært helt på grensen til å ryke hele tiden om utstyret trekker 1 amp. Bare koble på, en 5 amp. sikring, eller en annen sikring om det passer bedre Kort og godt, jo mer amper, jo flere ting kan du koble på. Allright, takk for svar! Har googlet i hele kveld, og finner kun motsigelser... Ser ut som om jeg må bruke sikring for sigarettkontakten, da denne alltid er på. Denne er vel på 20 A, så da peiser jeg bare på! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Du kan vurdere å sette på en sikring på ledningen som står i forhold til hvor mye strøm som kan gå igjennom ledningen uten at den blir varm. Et vanlig dash cam trekker vel max 2 A, så en 5 A er nok passe. Husk å sette opp kameraet slik at det slår seg av når ikke bilen eller noe utenfor beveger seg, ellers kommer du til tomt batteri etter en stund. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Dashcam trekker 1A på 5V. Hvordan jeg regner om til hvor mye ampere omformeren da trekker vet jeg ikke. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 jeg har mitt på sigarettuttaket som er på, om jeg ikke tar feil 15A. Uansett ts, du burde sette kameraet på en kurs som kun har strøm når bilen er på, men ikke når den er av, da vil kameraet slå seg på og av automatisk ettersom bilen er på/av. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 1A x 5V = 5W 5W / 12V = 0,42 A + kanskje 10% for tap i omformer. En sikring på 1 A for 12 V vil dermed holde. Ville tatt 2 A selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Min bil har strøm i 12V-uttaket hele tiden. Når jeg parkerer, har min dash cam bevegelsessensor som slår av opptak når det ikke skjer noe. Dersom det oppdages bevegelse, ved at noe går over veien foran bilen, eller at biler passerer, starter den å ta opp en stund, til det igjen er stille. Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 14. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2014 (endret) Hei igjen! Jeg kommer til å sette kamera på en kurs som alltid har strøm. Den omformeren jeg har, sørger for å gjøre om 12 volt til 5... Omformeren sørger også for å kutte strømmen til kamera dersom batteriet begynner å gå tom for strøm... Kameraet vil alltid filme når det er bevegelse foran bilen. De fleste skadene på biler skjer uansett når de står parkert! Har kjøpt strømmåler nå, så jeg skal koble og se om jeg får det til! EDIT: Oppkobling var a great success! Kameraet fungerer som en kule, og det beste av alt; ingen kabler. Har brukt sort isolasjonsteip for å dekke over alle logoer på framsiden, så kameraet er nå fullstendig svart. Siden det også er festet foran sladrespeilet, så er det rimelig godt skjult også. Ville vært synd om noen brøt seg inn i bilen for å fjerne bevis. Så nå kan jeg også bidra til de syke russiske dashcamvideoene! Endret 14. juli 2014 av Ole M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå