Studenten! Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Hei! Jeg har et spørsmål vedr. lån/stipend fra Lånekassen, og spør her siden de bruker så lang tid på å spørre. Dersom jeg blir ferdig med studiet mitt våren 2014, og går ut i full jobb allerede etter noen uker, noe som gjør at jeg overskrider inntektsgrensen for 2014. Inntektsgrensen for 2014 er 157 265. La oss si at jeg tjener total 200 000 i pret 2014. Noe av dette har jeg tjent på en deltidsjobb før jeg fullført utdanningen, altså i perioden januar 2014 - juli 2014. Resterende har jeg tjent på fulltidsjobben min fra og med 1. august. Spørsmålet mitt er egentlig hvilket grunnlag Lånekassen bruker for å beregne hvor mye av lånet jeg fikk for våren 2014, som skal gjøres om til stipend. Legger de bare til grunn det jeg tjente i selve studieperioden/perioden jeg mottok lånet (januar 2014 til mai 2014)? I dette tilfellet så får jeg jo fullt stipend. Eller er det slik at de legger til grunn inntekten for hele kalenderåret, DVs inkludert det jeg tjener etter at jeg har begynt på fulltidsjobben min? Hvis de gjør dette, så får jeg jo redusert stipend... Takk på forhånd for svar! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Dersom du blir ferdig med studiet ditt våren 2014 går du inn under reglene om høy inntektsgrense for personer som mottar støtte i <=7 måneder per år (du får støtte for januar-mai), og for disse er inntektsgrensen 393 163,- kr. Lånekassen legger din fulle inntekt i hele inntektsåret til grunn. At du avslutter studiet i vårsemesteret er det tatt hensyn til gjennom høyere inntektsgrense. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Grensen var noe lavere når eg var ferdig, men gikk på en smell og begynte å spise av stipendet det året eg begynte i jobb. Føles ganske urettferdig når man jobber etter utdanningen er ferdig, men sånn er nå engang reglene. Men som krikkert nevner, grensen før man spiser av stipendet det året man får støtte kun ene halvdel er 393000 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Årsaken til at Lånekassen ikke gjør det slik er ganske enkel: Hensynet til enkel saksbehandling. Slik situasjonen er i dag får Lånekassen årsinntekten automatisk fra Skatteetaten, som igjen får den innrapportert fra arbeidsgivere. Arbeidsgivere innrapporterer imidlertid ikke tidspunktet lønnen utbetales på eller perioden den gjelder for (ut over at noen arbeidsgivere - men langt fra alle - rapporterer perioden du har vært ansatt). Hvis man skulle forsøkt en fordelingsmodell ville man måtte ha bedt (eks-)studentene om samtlige lønnsslipper for alle årets måneder for å fordele inntekten ut på måneder før/etter studieslutt. Så vil du få den evinnelige krangelen om når studiet "er slutt" - når du får vitnemålet, når du består siste eksamen, eller 31. mai/30. juni? I tillegg får man problemstillingen kapitalinntekter - typisk renteinntekter - som utbetales én gang i året, men som er opptjent hele året. Modellen kunne bli forsøkt når A-ordningen trer i kraft - da får myndighetene elektronisk kopi av lønnsslippen din, så og si. Men den vil føre til utrolig mye merarbeid for relativt lite. En fersk masterkandidat som ansettes i staten vil ha et lønnsnivå på inntil 450k for et helt år, eller cirka 262 500 kr for 7/12 måneder (ansettelse fra 1. juni og ut året). For å nå inntektsgrensen må man da ha tjent 131 000 kr i løpet av perioden januar-mai, eller over 26 000 per måned. 1 Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 13. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2014 Tusen takk til alle som har svart, og spesielt Krikkert! Du er flink! Et lite spørsmål til: det har vel ikke noe å si for dette at jeg søkte på støtte for HELE studieåret 2013/2014? Var det slik at jeg da heller skulle søke på lån for et halvår om gangen, og så gjøre det uttrykkelig klart i søknaden for v'2014 at jeg søkte støtte for siste gang og under 7 måneder? Eller er dette slikt som automatisk regnes ut av LK, slik at jeg automatisk går på den høyere inntektsgrensen for år 2014? Takk så meget igjen! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 Det får ingenting å si. Spørsmålet er om du har mottatt støtte i syv måneder eller mer/mindre i et gitt kalenderår, og svaret følger i seg selv ved at du ikke mottar støtte for høstsemesteret 2014. 1 Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 16. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2014 Takk igjen! Du er god, du Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå