Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] HJELP! Får ikke på bremsetrommel

Anbefalte innlegg

Hvis stempelet har kommet for langt ut mens du holdt på kan det lett ha kommet luft på baksiden av det.. Om det har kommet ut bremsevæske har det nok ganske garantert kommet inn luft også ;)

Okei, takk for all hjelp.

Så det du egentlig sier er at jeg må lufte hele systemet?...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

huff, her har jo alt gått galt virker det som.

Jeg mistenker først at du har treghet i brekkarm eller vaier siden du ikke får på trommlen. Hvis alt er i orden vil det å fjerne rustkanten bare gjøre det lettere å justere. Du skal ikke trenge å fjerne den for å få på trommelen. Går dere løs på nye trommler med vinkelsliper også?

At røret knekker, eller blir vridd av når du løsner det er helt vanlig. Det har rusta fast i nippelen. Et triks her er å bare løsne det så vidt og skru løs hjulsylinder. Dra det litt ut og skru hjulsylinderen av nippelen så du ikke vrir i filler røret.

Når jeg ser problemene du møter så skjønner man fort at dette her har du ikke greie på. Send det på verksted så du får en trygg brems til slutt.

Lenke til kommentar

huff, her har jo alt gått galt virker det som.

Jeg mistenker først at du har treghet i brekkarm eller vaier siden du ikke får på trommlen. Hvis alt er i orden vil det å fjerne rustkanten bare gjøre det lettere å justere. Du skal ikke trenge å fjerne den for å få på trommelen. Går dere løs på nye trommler med vinkelsliper også?

At røret knekker, eller blir vridd av når du løsner det er helt vanlig. Det har rusta fast i nippelen. Et triks her er å bare løsne det så vidt og skru løs hjulsylinder. Dra det litt ut og skru hjulsylinderen av nippelen så du ikke vrir i filler røret.

Når jeg ser problemene du møter så skjønner man fort at dette her har du ikke greie på. Send det på verksted så du får en trygg brems til slutt.

Ja, det har ikke gått helt knirkefritt. :)

Skal ikke nekte for at jeg ikke har peiling, men jeg har pågangsmot og motivasjon til å kunne få dette til. Bilen er ikke verdt noe, kjøpte den for vrakpant for noen år siden så den er en grei bil jeg kan lære meg å skru på.

Har bestilt ny bremsesylinder og satser på at jeg får tak i et nytt bremserør i byen imorra.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Her skal ikke jeg være negativ og jeg beundrer til pågangsmot, men å begynne å lage bremserør uten kunnskap er noe jeg, som mekaniker, ikke kan oppfordre noen til, tvert imot.

For mitt vedkommende er vil jeg i det minste anbefale at du lar fagfolk lage bremserøret. Ta det gamle av ved slangen (den motsatte enden) og dra på et verksted for å få laget en tilnærmet kopi.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Her skal ikke jeg være negativ og jeg beundrer til pågangsmot, men å begynne å lage bremserør uten kunnskap er noe jeg, som mekaniker, ikke kan oppfordre noen til, tvert imot.

For mitt vedkommende er vil jeg i det minste anbefale at du lar fagfolk lage bremserøret. Ta det gamle av ved slangen (den motsatte enden) og dra på et verksted for å få laget en tilnærmet kopi.

Ja, har allerede skrudd hele røret av, og planen var å ta det med meg å forhåpentligvis få noen til å ordne det for meg.

Er dette noe verksteder gjør sporadisk uten avtale, og må jeg innom en annen butikk, f.eks. Biltema for å kjøpe rør og nippel?

Lenke til kommentar

De fleste godkjente verksteder skal kunne gjøre dette. Mulig de må bestille deler, men kompetansen skal de ha. Ring litt rundt og forhør deg. De fleste verksted har bremserør/nippler liggende, og du trenger ikke lange biten.

Biltema selger vel kun deler, men jeg kjøper aldri bildeler på Biltema. Kvaliteten er ofte tvilsom.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

De fleste godkjente verksteder skal kunne gjøre dette. Mulig de må bestille deler, men kompetansen skal de ha. Ring litt rundt og forhør deg. De fleste verksted har bremserør/nippler liggende, og du trenger ikke lange biten.

Biltema selger vel kun deler, men jeg kjøper aldri bildeler på Biltema. Kvaliteten er ofte tvilsom.

Det er jo bare snakk om en lengde på 20-25 centimeter, så det burde de jo ha liggende. Blir litt kleint å valse innom et verksted å spørre om de kan lage til et bremserør til meg. Men, men.

Pleier heller aldri å kjøpe bildeler på Biltema. Mest på grunn av at de nesten ikke har noe til japsebiler. Har begynt å handle fra Skruvat, men i det siste har jeg hørt mye varierende om kvaliteten på varene deres, såeh ja, sånn er det med den saken.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper som regel gjennom BilXtra/Mekonomen eller originalt.

Jeg kjøper gjerne også fra utlandet hvis det er kjente merker som Bosch, Gates, Lemforder etc.

Biltema og Skruvat er billige piratdeler som ikke kan måle seg med andre og mer velkjente merker.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Så bra! :)

Fikk du ordnet slik at trommelen gikk greit på og at hjulene går fritt rundt?

Yess.

Det gjorde jeg. Jeg så mørkt på det en stund, men etter utallige forsøk, gikk tromlene på og hjulene gikk rundt uten problemer. :)

Har ikke vært borti så mye skruing enda, men det er virkelig en god følelse når man er ferdig og alt virker... Etter mye ergrelse og frustrasjon selvsagt. :wee:

Endret av Krapylen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...