Gå til innhold

Disp. på Konto / bokført saldo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På min konto er disponibelt beløp den delen som alltid er oppdatert etter hvor mye jeg har.

Okei, takk for svar. Men når jeg sjekker hvor mye jeg har brukt av kortet mitt de siste dagane, mangler det noen transaksjoner. F.eks det står at disponibelt beløp er 69,90 menst bokført saldo er 942 kr?

Lenke til kommentar

Det ligger jo i ordene. Bokført saldo er det du har bokført, altså summen penger du har på konto. Disponibelt, er pengene du har igjen å disponere/bruke.

Altså skal du forholde deg til disponibelt konto. Fordi som folk nevner ovenfor her, så kan det være trekk som er lagt inn på kontoen din.

Så på mange måter kan man si at disponibel konto er pengene du har igjen, mens bokført konto er pengene du hadde for et øyeblikk siden :)

Lenke til kommentar

Har du kreditt på kontoen så vil det og påverke disponibelt på konto.

Med 5000,- tilgjengeleg på kreditt, og du har 1000,- på konto, så kan det stå 6000,- på disponibelt beløp. Du har 1000,- kroner som er dine, men sidan banken kan gje deg kreditt, så har du tilgjengeleg 6000,-.

Lenke til kommentar

Alle transaksjoner der banken har nok informasjon til å verifisere at transaksjonen faktisk er gjennomført er "bokført", det vil si at disse transaksjonene inngår i bokført saldo.

Noen transaksjoner er ikke bokført, for eksempel transaksjoner der trekket er veldig ferskt - eller der trekket bare er en reservasjon. Disse transaksjonene inngår i disponibel saldo, men ikke i bokført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...