Svinks Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 Tenk jeg ante ikke at det fantes gass inni isboksen, Joda, både kjøleskap og andre varmevekslere i f.eks. varmepumper, aircondition i hus og biler etc har gjerne en væske i seg som lett går over til gass, og i alle fall i eldre kjøleskap er dette KFK, klorfluorkarbon, handelsnavn Freon, som er ganske skadelig for ozon-laget. Dette er en av grunnene til at vi har gode el-retur-ordninger for at dette (og andre stoffer som brukes i elektriske og elektroniske apparater, lysrør og vatterier mm.) skal tas vare på av proffer og ikke slippes ut i naturen. Lenke til kommentar
heblilla Skrevet 14. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2014 Tenk jeg ante ikke at det fantes gass inni isboksen, Joda, både kjøleskap og andre varmevekslere i f.eks. varmepumper, aircondition i hus og biler etc har gjerne en væske i seg som lett går over til gass, og i alle fall i eldre kjøleskap er dette KFK, klorfluorkarbon, handelsnavn Freon, som er ganske skadelig for ozon-laget. Dette er en av grunnene til at vi har gode el-retur-ordninger for at dette (og andre stoffer som brukes i elektriske og elektroniske apparater, lysrør og vatterier mm.) skal tas vare på av proffer og ikke slippes ut i naturen. Jeg kjøpte det i ca 2003. Er altså "bare" 11 år gammelt. (ikke 16, som jeg sa først). Håper det ikke var freon jeg slapp ut da..... Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 Tja, om du slapp ut freon, så er det et stoff som var vanlig drivgass i spraybokser før i tida. Ikke farlig i små doser, men på den tida "alle" brukte det daglig i deodorant og hårspray, og kjøleskap ble hogd opp uten at man samlet opp gassen, ble det så mye av det i atmosfæren at hullene i ozonlaget vokste faretruende og man fryktet at sola ville komme til å svi av alt liv på jorda. Men etter at man fikk regulert bruken av freon, har ozonlaget reparetrt seg ganske bra, og tåler nok utslipp fra et og annet kjøleskap som stikkes hull på ved uhell. Lenke til kommentar
heblilla Skrevet 14. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2014 Tja, om du slapp ut freon, så er det et stoff som var vanlig drivgass i spraybokser før i tida. Ikke farlig i små doser, men på den tida "alle" brukte det daglig i deodorant og hårspray, og kjøleskap ble hogd opp uten at man samlet opp gassen, ble det så mye av det i atmosfæren at hullene i ozonlaget vokste faretruende og man fryktet at sola ville komme til å svi av alt liv på jorda. Men etter at man fikk regulert bruken av freon, har ozonlaget reparetrt seg ganske bra, og tåler nok utslipp fra et og annet kjøleskap som stikkes hull på ved uhell. Ok. Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå