Gå til innhold

Oppgradere 3 år gammel PC - HK og prosessor?

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger hjelp til å se over min 3 år gamle gaming-PC for å finne ut om det er noe poeng i å oppgradere eller ikke. Tenker mest på hovudkort og prosessor, i tillegg til at jeg vil ha meg en SSD disk til windows og spill.

Før jeg starter kan jeg skrive at PCn blir brukt til spilling, og at jeg liker å kunne kjøre spill i high-ultra med 70 + FPS.

Riggen min er slik:

Fractal Design R3

Win: Win 7 64bit

Prosessor: i5 2500K (for tiden ikke overklokket pga stabilitetsproblemer)

Corsair H60 CPU-kjøler

GPU: MSI Lightning GTX 770 2gb (ikke så lenge siden jeg kjøpte meg dette, og vil beholde det tror jeg)

PSU: Corsair TX 750W modular PSU

HK: Asus P8Z68 S-1155 ATX

HD: Samsung Spintpoint F3 1TB SATA/300 7200RPM 32mb

Minne: 16gb Corsair Vengeance 1600mhz

5x vifter som blåser inn framme og ut bak

Grunnen til at jeg vurderer å oppgradere er 3-delt:

1. For ca 1 år siden ville jeg overklokke PCn. Siden jeg ikke er noen ekspert, fikk jeg hjelp fra forumer og guides før jeg satt i gang med dette. Men uansett hva jeg prøver så kjører ikke PCn stabilt på ca 4 til 4.4ghz. Har alltid følgt nøye med på temperaturen og den er grei, men PCn fryser plutselig under spilling av spill (fryst bilde og lyden skriker og lager fæle lyder)

Klarer ikke å finne ut av problemet, selv med hjelp fra andre datakyndige - derfor vurderer jeg nå å bytte ut HK, prosessor og evt. HD i tillegg til å kjøpe meg en SSD for å få løst problemet, da de jeg har fått hjelp av mener det er et HW-problem (defekt HK eller prosessor ??)

2. Føler det er noe som "bottlenecker" GTX 770 kortet som jeg satte i maskina for ikke så alt for lenge siden. Jeg er en high-ultra GFX person, og liker at spillene ser fine ut med god FPS. GTX 770 er etter det jeg har lest et godt kort... lurer derfor på om i5'en min holder det tilbake? Eller noe annet?

3. Alt for mye penger igjen på skatten... :eek:

Hjertelig takk til de av dere som orker å hjelpe meg ! :)

Endret av Swatty22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det du sier er at jeg har fått "en dårlig 2500k", siden jeg ikke klarer å få til overklokk uten at PCn fryser ved spilling? 2500k er etter det jeg har forstått i utgangspunktet godt egnet til overklokking.

Jeg har veldig lyst til å få til overklokk, enten på denne cpu'en eller en ny. Grunnen er enkel; jeg merket en enorm boost i FPS da jeg kjørte klokk på 4.4ghz kontra ingen overklokk, og FPS'en jeg får når den ikke er klokket er for lav for min smak.

Spill jeg merket stor forskjell på +fps var i BF3, BF4, World Of Tanks, Arma II og III .

Så, burde jeg dermed vurdere å kjøpe ny CPU og HK for å få til overklokk? Eller bare CPU? I så fall hvilken CPU, og evt HK.

Eller er jeg rett og slett elendig til å overklokke? :w00t: Guidene jeg fulgte var ganske greie og rett fram, så det virket ikke veldig avansert - og temperaturen holdt seg som sagt bra, mellom 60-70 under spilling. PCn fryser helt tilfeldig, etter 5 min spilling, 15 min eller noen ganger etter 2 timer.

Takker for svar, vidarkri ! :)

Lenke til kommentar

Så det du sier er at jeg har fått "en dårlig 2500k", siden jeg ikke klarer å få til overklokk uten at PCn fryser ved spilling? 2500k er etter det jeg har forstått i utgangspunktet godt egnet til overklokking.

Jeg har veldig lyst til å få til overklokk, enten på denne cpu'en eller en ny. Grunnen er enkel; jeg merket en enorm boost i FPS da jeg kjørte klokk på 4.4ghz kontra ingen overklokk, og FPS'en jeg får når den ikke er klokket er for lav for min smak.

Spill jeg merket stor forskjell på +fps var i BF3, BF4, World Of Tanks, Arma II og III .

Så, burde jeg dermed vurdere å kjøpe ny CPU og HK for å få til overklokk? Eller bare CPU? I så fall hvilken CPU, og evt HK.

Eller er jeg rett og slett elendig til å overklokke? :w00t: Guidene jeg fulgte var ganske greie og rett fram, så det virket ikke veldig avansert - og temperaturen holdt seg som sagt bra, mellom 60-70 under spilling. PCn fryser helt tilfeldig, etter 5 min spilling, 15 min eller noen ganger etter 2 timer.

Takker for svar, vidarkri ! :)

Har/hadde samme problem med min I7 4770K. Fikk den ikke stabilt på 4.4Ghz, Men virker ganske stabil på 4.5Ghz (1.28 for 4.4Ghz, 1.296 for 4.5Ghz) Jeg spiller på low på bf4. Enklere å spotte enemies. Har ikke kræsjet en gang etter 4.5Ghz enda ;)

Vil byttet din cpu ut med en eller annen I7. Den nye har en veldig høy hastighet. 4Ghz og 4.4Ghz i boost.

Du kan selge ditt gamle hk og cpu til ca en tusning kanskje? :)

Endret av Snusmumr1kk1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er klart det kan være du har fått en CPU som rett og slett er elendig på overklokking, eller hovedkortet kan være dårlig, Eller RAM'en klarer ikke følge med på høyere klokk, eller ditten eller datten. Men det jeg ikke har sett noen foreslå er jo den enkleste feilsøkingen som er mulig. Nemlig å bytte PSU, har du fått et mandags eksemplar av PSU'en kan du ikke forvente rare overklokken. Så kjøp en ny PSU en plass med bytterett og test det, om det ikke hjelper kan du bare levere tilbake den nye PSU'en og få pengene tilbake. Jeg har faktisk opplevd at PSU var synderen selv, ikke alle som tenker over hvor mye ekstra strøm CPU krever når du overklokker den...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye har du satt opp spenningen. Ikke være redd for å bruke litt spenning. Prøv f.eks 1.3 eller 1.35 på 4.4.

Så kjører du benchmark og tester stabiliteten. Evnt kan du prøve å redusere litt på spennigen og deretter kjøre tester igjen så finner du etterhvert ut hvor grensen ligger. Skal ikke være særlig vanskelig egentlig, kan jo være at du ikke har så mye erfaring med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode svar, det setter jeg stor pris på ! :dribble:

Jeg er for tida ikke hjemme (ferie), så får ikke sjekket BIOS osv - men tenkte å spørre litt her nå før jeg kommer hjem igjen til PCn slik at jeg er 'forberedt' til å fikse på den.

Det jeg vet er at jeg aldri har oppdatert BIOS - dvs, jeg har samme versjon som for 3 år siden. Jeg husker desverre ikke hva spenningen var satt til når jeg overklokket, men mener jeg prøvde forsiktig å øke og minkske for å få til en stabil klokk - men klarte det aldri skikkelig..

Men om det er noen som har en simpel guide til meg så er jeg gjerne villig til å prøve igjen en siste gang - problemet jeg har er at det er så utrolig forskjell på de ulike guidene jeg har sett.. Noen endrer på lite, og mange endrer på veldig mange ulike verdier, disabler og enabler instillinger ... Da faller jeg av, da jeg egentlig ikke vet hva jeg gjør på (og det liker jeg ikke, vil ikke risikere å ødelegge PCn)

Ang. å prøve ut annen PSU så er det et godt tips - det skal jeg prøve å få til. Har dog ingen lokale databutikker i nærheten (Elkjøp selge vel ikke PSU'er?) .. Men skal uansett kjøpe meg en SSD, formatere PC og legge inn windows + spill på den, så da kan jeg bestille med en PSU samtidig og evt. sende den tilbake på angreretten om det ikke skulle løse problemet.

Takk igjen, for en respons - dette forumet kommer jeg nok til å henge på framover! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Istede for å starte ny tråd skriver jeg her to nye spørsmål og en konklusjon ang. å oppgradere:

Har bestemt meg for å beholde 2500k og prøve mer for å få til ein stabil klokk på ca 4.5ghz. Skal prøve med ny PSU om jeg ikke får det til. I den forbindelse kommer spørsmålet:

Vil bytte ut Corshair H60 kjøleren pga middels gode temp-resultater og myyye bråk fra vifta. Hvilken kjøler bør jeg gå for? Er open for både vann og luft, men heller litt mot luft etter å ha lest div. forumposter? Må vel i tillegg ha på ny kjølepasta, hvilken og hvordan få av den gamle?

Vil gå for en kvalitetskjøler, som jeg kan ta med over til min neste rigg om 1-2 år. Den bør være så stille som mulig, og kjøle bra.

Pris er ikke så nøye, er open for alt.

Takk igjen for svar allesammen! :-)

edit;

Er en av disse et alternativ? Prisforskjellen er ganske stor, hvordan er de sett opp mot hverandre?

https://www.komplett.no/noctua-nh-d14-cpu-kjler/512803#!tab:reviews

Vs

https://www.komplett.no/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kjler/657097

Endret av DMK
Lenke til kommentar

Ville valgt nr 2, billig og bra. Men når det er sakt, i7 3370K som jeg har har en strømforbruk på 77W @ 3500.

Din har en strømforbruk på 95W. Så lettere å klokke min til 4200 en din.

Takk for svar - Men vil ikke Noctua kjøleren til 700kr være et mer 'fremtidsrettet' valg mtp. kvalitet og ytelse, slik at jeg kan flytte med meg kjøleren fra PCn jeg har nå, til den deretter og den etter der? Ser på tester at Noctua NH-D14 knuser de fleste andre kjølere både på kjøleevne og byggkvalitet..?

Lenke til kommentar

Noctua er bra har selv magen av dem, men de er overpriset. Var lei av å betale så mye, så hva med å teste noe annet? Valget falt på 3 x TX3.

Ganske fornøyd med min D14, betalte bare 399 for den. Gjelder å ha øyne for gode kjøp :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noctua er bra har selv magen av dem, men de er overpriset. Var lei av å betale så mye, så hva med å teste noe annet? Valget falt på 3 x TX3.

Ganske fornøyd med min D14, betalte bare 399 for den. Gjelder å ha øyne for gode kjøp :)

Ok, går nok for en slik. Skal holde øynene opne etter tilbud :-) I tillegg blir det 3x 120mm (2 front, 1 bak) og 2x 140mm (under og oppe) fra noctua, lei de jalla-viftene jeg har nå som suser, bråker, skrangler og skriker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...