Gå til innhold

Valg av nettbrett for ingeniørstudent


genetex

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal etter sommeren starte på andre året av et ingeniørstudie, og vurderer å gå over til å bruke nettbrett til å skrive store deler av notatene/skolearbeidet mitt på.

 

En kompis av meg brukte en ipad gjennom det første året, og det fungerte overraskende bra. Notatene han skrev på onenote, med ein digital penn (kapasitiv tror jeg, den dårlig typen om jeg har forstått det riktig?) ble veldig bra, da han kunne zoome inn på arket.

 

Fordelen var jo da selvsagt at når vi skulle finne notatene og oppgavene innen eksempelvis fluiddynamikk, så brukte han omtrent 15 sekunder mens jeg måtte sette igang noe som lignet et arkeologisk utgraving i mine tosifret antall notatbøker.

 

Hvilke nettbrett vil dere anbefale til dette? Jeg går ut ifra at jeg vil trenge et som er minst 10", og det viktigste er vel egentlig at det er mulighet for å bruke de beste/mest avanserte digitale pennene til å skrive med.

 

Jeg har sett at både Lenovo og Samsung galaxy tab har fått litt skryt. Jeg vet ikke hvilket operativsystem som er best, men går ut ifra at et som kanskje er windowsbasert vil gi meg flere muligheter med tanke på programvare og lignende?

 

Det er også viktig at nettbrettet varer 2 år+ uten å bli totalt avleggs.

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valg av nettbrett OS er faktisk veldig enkelt.

 

iPad til lek.

Android for knoting.

Windows Surface for jobb.

 

Ikke i det hele tatt, det er i beste fall en grov overforenkling som ikke tar hensyn til at behovene er ulike, og ofte sammensatte og blandede, enten det gjelder underholdning, lek, skolearbeid eller jobb.

 

Hvert av de tre alternativene dine har fordeler og ulemper. Surface Pro 3 veier f.eks nesten dobbelt så mye som iPad Air, har mye dårligere batteritid, og er i bunn og grunn en bærbar PC med nettbrettfunksjoner, som hverken er en spesielt god bærbar PC eller et spesielt godt nettbrett. Fordeler er at SP3 har noe større skjerm og kan kjøre standard Windows-programvare. Både Surface og iPad har greie muligheter for å bruke penn (følger med SP3, tredjepertstilbehør for iPad) og påhengt fysisk tastatur.

For min egen del er jeg i alle fall krystallklar på at jeg ønsker å skille mellom bærbar datamaskin og nettbrett, og heller ha to spesialiserte enheter, hver til sitt bruk.

 

 

Hei!

 

Jeg skal etter sommeren starte på andre året av et ingeniørstudie, og vurderer å gå over til å bruke nettbrett til å skrive store deler av notatene/skolearbeidet mitt på.

 

En kompis av meg brukte en ipad gjennom det første året, og det fungerte overraskende bra. Notatene han skrev på onenote, med ein digital penn (kapasitiv tror jeg, den dårlig typen om jeg har forstått det riktig?) ble veldig bra, da han kunne zoome inn på arket.

 

Fordelen var jo da selvsagt at når vi skulle finne notatene og oppgavene innen eksempelvis fluiddynamikk, så brukte han omtrent 15 sekunder mens jeg måtte sette igang noe som lignet et arkeologisk utgraving i mine tosifret antall notatbøker.

 

Hvilke nettbrett vil dere anbefale til dette? Jeg går ut ifra at jeg vil trenge et som er minst 10", og det viktigste er vel egentlig at det er mulighet for å bruke de beste/mest avanserte digitale pennene til å skrive med.

 

Jeg har sett at både Lenovo og Samsung galaxy tab har fått litt skryt. Jeg vet ikke hvilket operativsystem som er best, men går ut ifra at et som kanskje er windowsbasert vil gi meg flere muligheter med tanke på programvare og lignende?

 

Det er også viktig at nettbrettet varer 2 år+ uten å bli totalt avleggs.

 

Takker for alle svar!

 

Jeg er ikke tilhenger av alt for enkle svar på kompliserte spørsmål... ;) Hva som er et fornuftig valg er dels avhengig av hvilke kompromisser du er villig til å gjøre, og hvilket datautstyr du vil disponere i tillegg til nettbrettet. En windowsbasert løsning med Intel-prosessor vil så klart gi deg flere muligheter mtp. programvare, hvis du kan leve med dårligere nettbrettfunksjonalitet, med bl.a. dårligere batteritid og høyere vekt.

 

(PS. Alle nettbrettene som er aktuelle her bruker kapasitiv input-registrering gjennom skjermen, også når du bruker penn, så vidt jeg vet. I tillegg bruker en del penneløsninger Bluetooth for å overføre tilleggsinformasjon om trykk, helningsvinkel, o.l. fra pennen)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Ta en titt på Samsung Galaxy Note serien. Pennen til disse er suverent overlegen det meste av penner som fungerer med iPad! Jeg kjenner ikke til den som han over linker til, men det skal godt gjøres at det skal bli like bra som pennen til Samsung.

 

En kan skrive nærmest som normalt og det fungerer svært bra. Finnes som telefon, men kan bli smått å skrive mye med, og nettbrettene finnes i 8", 10.1" og 12.2" (Note Pro), så hvis du har en Elkjøp/Lefdal/Expert i nærheten kan du ta en tur innom der. De har ofte disse utstilt og du kan forhåpentligvis teste om de fungerer for deg, og hvilken størrelse som passer.

 

Surface Pro 3 ser lovende ut, og jeg er spent på hvor bra pennen til disse er, men de er sannsynligvis ikke tilgjengelig før tidligst i slutten av august, så hvis du skal ha til skolestart kan den bli vanskelig.

Lenke til kommentar

Microsoft Surface Pro 3!!!!!!!!!

En maskin som er designet for OneNote

Egen digitizer for pennen, ikke kapasitiv penn, og håndledds gjenkjennelse. Du kan legge hånden ned på skjermen når du skriver med pennen, og den vil ikke registrere trykk/bevegelse fra hånden. skal også være mere presis en kapasitive penner.

Lenke til kommentar

Enten Surface eller Note serien. Begynte med en Ipad selv, angrer på det valget der. Kjøpte meg en Samsung Note Pro, som jeg syntes er et fantastisk godt verktøy som jeg bruker til arbeid, underholdning og daglige gjøremål. Ihvertfall det beste produktet innen tablets som jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...