Gå til innhold

hva koster høyt tv-forbruk i strøm?

nazareth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du på jakt etter et omtrentlig tall for en gjennomsnittlig tv, eller vil du ha et presist tall fordi dere skal dele på regningen?

Hvis sistnevnte, så må du nesten fortelle hvilken tv du har.

Jeg aner ikke hvor mye strøm den bruker, hvordan finner jeg ut det? Ja, jeg vil helst ha et tall basert på akkurat denne tven for å finne ut nøyaktig hvor mye av regningen som er tv-forbruk

Lenke til kommentar

Vet ikke hva du betaler pr kWh, men tar utgangspunkt i 35 øre pr kWh.

5 timer hver dag:

Pr uke=10,85 kWh 3,80 kr

pr mnd=48,05 kWh 16,82 kr

8 timer hver dag:

pr uke=17,36 kWh 6,08 kr

pr mnd=76,88 kWh 26,91 kr

takk! Virkelig ikke mer enn det? overraskende lite.

Lenke til kommentar

Det blir også sagt at en TV bruker omtrent like mye strøm dersom den står i standby.

Det er feil. Ein TV brukar veldig lite straum i standby i forhold til når den er på. Det er snakk om 10-15W.

Det ein del artiklar skreiv om for nokre år tilbake, var at summen av elektriske apparat i standby etter kvart byrja bli nokre watt. I denne artikkelen er det i eksempelet 1360 kWh i løpet av eitt år. Mengda elektroniske apparat i eit hus har auka ganske mykje i nyare tid, og meir vil det nok bli. Samtidig blir utstyret designet betre, som kan igjen senke forbruket.

Eit godt eksempel er mobilladarar og anna småelektronikk. Tidlegare brukte ein mest lineære ladarar (store klumpar), mens det i dag er vanlegare med switch-mode-ladar, som er meir effektiv og gjev mindre tap. Gamle ladarar vart varme så fort du putta dei i stikkontakten. Ein switch-ladar blir ikkje det (nokre blir kanskje varme), fordi den er meir effektiv og mindre energi går vekk i varme.

Ein del hus har lagt opp ein hovedbrytar på soverommet, der du kan slå av all straum i huset, som mange kanskje har vore borti på hotell (med unntak av kjøleskap, frys, alarm osv). Det sparar straum og senker samtidig brannfaren.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

35 øre/kW er vel litt vel rimelig... jeg har ~40 for selve kraften, men så kommer nettleie (per kW, uavhengig av "årsavgiften"), forbruksavgift, Enova-avgift og "Grønne EL-sertifikat" i tillegg... tilsammen ~80 øre/kW.

Men dette varierer selvsagt.

Du har nok rett i det. Jeg har ikke tatt hensyn til nettleie. Men 80 øre/kWh vil uansett ikke medføre noen avskrekkende summer for bruk av denne tv'en.

Prisen er nok noe høyere om vinteren også. Men tv'en vil da bidra med oppvarming hvis oppvarming ellers skjer med elektrisitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...