nazareth Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Hva koster det sånn omtrent å ha tven gående 5-8timer daglig 6-7 dager i uken, pr mnd? Med rimelig strømleverandør (fjordkraft) Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Du må jo opplyse hvor mye strøm din tv bruker også. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Er du på jakt etter et omtrentlig tall for en gjennomsnittlig tv, eller vil du ha et presist tall fordi dere skal dele på regningen? Hvis sistnevnte, så må du nesten fortelle hvilken tv du har. Lenke til kommentar
nazareth Skrevet 13. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2014 Er du på jakt etter et omtrentlig tall for en gjennomsnittlig tv, eller vil du ha et presist tall fordi dere skal dele på regningen? Hvis sistnevnte, så må du nesten fortelle hvilken tv du har. Jeg aner ikke hvor mye strøm den bruker, hvordan finner jeg ut det? Ja, jeg vil helst ha et tall basert på akkurat denne tven for å finne ut nøyaktig hvor mye av regningen som er tv-forbruk Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Da må du fortelle oss hvilken tv du har. Lenke til kommentar
nazareth Skrevet 13. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2014 (endret) Det er denne https://www.komplett.no/samsung Endret 13. juli 2014 av nazareth Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Den bruker 310W ved drift. Noen andre får ta seg av mattestykket. Lenke til kommentar
Konkurransekjøreren Steen Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Vet ikke hva du betaler pr kWh, men tar utgangspunkt i 35 øre pr kWh. 5 timer hver dag: Pr uke=10,85 kWh 3,80 kr pr mnd=48,05 kWh 16,82 kr 8 timer hver dag: pr uke=17,36 kWh 6,08 kr pr mnd=76,88 kWh 26,91 kr 2 Lenke til kommentar
Sectoid Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Voldsomt strømforbruk for en LCD. Ligger jo på høyde med plasma. Nye LED TV'er bruker gjerne under 100W. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Min 50" plasma bruker 130W.. 1 Lenke til kommentar
nazareth Skrevet 13. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2014 Vet ikke hva du betaler pr kWh, men tar utgangspunkt i 35 øre pr kWh. 5 timer hver dag: Pr uke=10,85 kWh 3,80 kr pr mnd=48,05 kWh 16,82 kr 8 timer hver dag: pr uke=17,36 kWh 6,08 kr pr mnd=76,88 kWh 26,91 kr takk! Virkelig ikke mer enn det? overraskende lite. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Strømforbruket til en TV er viktig hvis det er for ei hytte med solcellepaneler i stedet for skikkelig strøm. Hører Finlux har en modell som skal være spesiellt strømsnill, og drives av 12V. 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Det blir også sagt at en TV bruker omtrent like mye strøm dersom den står i standby. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 (endret) Det blir også sagt at en TV bruker omtrent like mye strøm dersom den står i standby. Det er feil. Ein TV brukar veldig lite straum i standby i forhold til når den er på. Det er snakk om 10-15W. Det ein del artiklar skreiv om for nokre år tilbake, var at summen av elektriske apparat i standby etter kvart byrja bli nokre watt. I denne artikkelen er det i eksempelet 1360 kWh i løpet av eitt år. Mengda elektroniske apparat i eit hus har auka ganske mykje i nyare tid, og meir vil det nok bli. Samtidig blir utstyret designet betre, som kan igjen senke forbruket. Eit godt eksempel er mobilladarar og anna småelektronikk. Tidlegare brukte ein mest lineære ladarar (store klumpar), mens det i dag er vanlegare med switch-mode-ladar, som er meir effektiv og gjev mindre tap. Gamle ladarar vart varme så fort du putta dei i stikkontakten. Ein switch-ladar blir ikkje det (nokre blir kanskje varme), fordi den er meir effektiv og mindre energi går vekk i varme. Ein del hus har lagt opp ein hovedbrytar på soverommet, der du kan slå av all straum i huset, som mange kanskje har vore borti på hotell (med unntak av kjøleskap, frys, alarm osv). Det sparar straum og senker samtidig brannfaren. Endret 13. juli 2014 av Zeph Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 35 øre/kW er vel litt vel rimelig... jeg har ~40 for selve kraften, men så kommer nettleie (per kW, uavhengig av "årsavgiften"), forbruksavgift, Enova-avgift og "Grønne EL-sertifikat" i tillegg... tilsammen ~80 øre/kW. Men dette varierer selvsagt. Lenke til kommentar
Konkurransekjøreren Steen Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 35 øre/kW er vel litt vel rimelig... jeg har ~40 for selve kraften, men så kommer nettleie (per kW, uavhengig av "årsavgiften"), forbruksavgift, Enova-avgift og "Grønne EL-sertifikat" i tillegg... tilsammen ~80 øre/kW. Men dette varierer selvsagt. Du har nok rett i det. Jeg har ikke tatt hensyn til nettleie. Men 80 øre/kWh vil uansett ikke medføre noen avskrekkende summer for bruk av denne tv'en. Prisen er nok noe høyere om vinteren også. Men tv'en vil da bidra med oppvarming hvis oppvarming ellers skjer med elektrisitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå