Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Snytt for ferien

Schnugaf

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ett yrke som vekter, og arbeidstider kan være ustabilt ettersom arbeidsplasser kommer og går. I slutten av Mai ble jeg informert om at arbeidsplassen var ferdig og at på ett eller annet tidspunkt i Juni ville den nye arbeidsplassen komme og jeg kunne jobbe igjen. Jeg ble fortalt at arbeidsplassen sannsynlig ville komme i midten av Juni.

Siste dag i Juni får jeg telefon fra arbeidsgiver om at den nye arbeidsplassen er kommet og at jeg må hente timelister, han lurer også på om jeg har hatt en god ferie.

Problemet mitt er at jeg hadde planer for å reise i sommerferien min, men fikk aldri noe klart tidspunkt på når jeg hadde ferie. Jeg får inntrykk av at arbeidsgiver utnyttet situasjonen rundt mangel på arbeid og satte meg heller opp på ferie. Jeg hadde ikke hatt noe problem med dette i utgangspunktet, men jeg har krav på å få vite når jeg har ferie 2 måneder på forhånd og ikke bruke "ferien" min på å vente på telefon om jobb.

Jeg bare lurer på om jeg har noen rettigheter her i det hele tatt?
Er vanvittig kjedelig at jeg ikke fikk brukt ferien min til noe jeg ville, men å spørre nå om å få en skikkelig ferie er jo dobbelt opp med penger tapt også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet er at arbeidsgiver har rett og plikt til å sørge for at arbeidstaker får fire uker og én dag ferie i løpet av et gitt år, hvorav tre uker i sommerferien, se ferieloven § 5 nr. 1 og 7 nr. 1. Arbeidstaker skal ha to måneders varsel hvis arbeidsgiver ensidig fastsetter ferietidspunktet, med mindre "særlige grunner" hindrer det, se ferieloven § 6 nr. 1.

Dersom reglene i ferieloven ikke følges gjelder ferieloven § 14:

Dersom arbeidsgiver eller noen som handler på dennes vegne forsettlig eller uaktsomt unnlater å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid og feriepenger i samsvar med reglene i loven her, plikter arbeidsgiver å betale erstatning.

Erstatningen skal omfatte det økonomiske tap og en rimelig erstatning for velferdstap. Ansvaret kan lempes dersom det på grunn av skadens omfang eller andre omstendigheter er rimelig at arbeidstaker helt eller delvis bærer skaden selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom du har skiftet arbeidsplass, så har du krav på en endrings oppsigelse av din tidligere arbeidskontrakt, og bli deretter tilbudt ny arbeidskontrakt med nytt arbeidssted.

Din tidligere arbeidskontrakt har en oppsigelsestid på min 1 måned. Du har med andre ord krav på arbeid og lønn for iallefall 1 måned. Dersom arbeidsgiver ikke har klart å finne arbeid til deg i den perioden du ventet, så er ikke det ditt problem. Du skal ha betalt uansett, og du hadde garantert møtt opp på jobb dersom det hadde vært arbeid.

Nå vet ikke jeg hvordan arbeidskontrakten din ser ut, om den var midlertidig eller ei.

Dersom du ikke har blitt varslet 2 mnd før at du skulle ta ferie med et bestemt tidspunkt, så kan ikke bedriften pålegge deg med sin styringsrett.

Lenke til kommentar

Nei, det har han ikke med mindre arbeidsavtalen hans definerer arbeidsstedet, se aml § 14-6 (1) (b):

b) arbeidsplassen. Dersom det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder, og oppgi forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiver,

Det er uvanlig å spesifisere arbeidssted helt ned i minste detalj i moderne arbeidsavtaler, nettopp på grunn av oppsigelsesproblematikken. Derfor står det til og med i min statlige arbeidsavtale at arbeidssted for tiden er ...

For øvrig kan ferie pålegges inntil én dag før dersom kriteriene for det er oppfylt, det er ingen absolutt cutoff-dato 2 måneder før avvikling, se ferieloven § 6 nr. 1.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg får inntrykk av at arbeidsgiver utnyttet situasjonen rundt mangel på arbeid og satte meg heller opp på ferie.

Så vidt jeg forstår deg har du blitt informert om at det ble noen uker uten oppdrag fra slutten av mai til ut i juli, og du har i praksis godtatt at dette skulle være ferien din. At du ikke var kjapp med å organisere en "ordentlig" ferie i denne friperioden er vel mest din egen feil.

Hva sier arbeidsavtalen din om arbeidstid og lønn i perioder uten oppdrag?

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg ble på ingen måte informert om at denne perioden skulle regnes som ferie, men heller at på hvilket som helst tidspunkt I juni kunne jeg få arbeid på den nye arbeidsplassen da det ikke var et bestemt tidspunkt for når det nye prosjektet ble oppstartet. Så med andre ord ventet jeg på telefon om at jeg kunne begynne å jobbe igjen.

Arbeidsavtalen min sier at jeg har krav på minimum 20 timer betalt arbeid i løpet av en måned dersom jeg skulle ende opp med å jobbe mindre. Arbeidsavtalen spesifiserer heller ikke en bestemt arbeidsplass, men heller forholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, da jeg er "leigd" ut som vekter for to ulike firmaer på totalt tre arbeidsplasser. De to andre arbeidsplassene mine ble jeg ikke satt til arbeid på i denne perioden heller.

Jeg søkte om ferie for juli, i slutten av April, men fikk aldri noe videre informasjon om denne ferieperioden var innvilget.

Skal ordne en dialog med sjefen min når jeg skifter over til dag vakter og høre om det er mulig å få en ordning på en uke eller to som jeg kan bruke til å reise slik som jeg hadde planlagt for sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...