bob7 Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 Vi kom nylig tilbake fra ferie og bilen har stått parkert ute på Gardermoen et par uker. Da vi skulle kjøre i vei hadde brekket totalt hengt seg opp, det var ikke til å rikke. Til slutt måtte vi bare gi bånn gass og prøve å kjøre fremover og så i revers og til slutt løsnet det. Antakelig har det blitt noe irr eller rust pga fuktighet. Anyway- alle bremselamper lyste etterpå fordi vi hadde kjørt med stor kraft og brekk på, men vi kom oss i alle fall hjem. Neste morgen lyste ikke varsellampene mer men ser vi at det er en flekk på ca 20 cm i diameter under bilen, og frykter at vi har fått lekkasje et sted i systemet. SJekket bremsevæskebeholderen, og det er normalt nivå med væske. Kjørte i formiddag. Nå så jeg at det er en ny flekk under bilen, så noe er ikke tett. Skal selvsagt få fagfolk til å se på bilen men problemet er at vi har planlagt å kjøre 35 mil i morgen på ny ferie.... Spørsmålet er; vil det gå greit så lenge jeg stopper underveis noen ganger og sjekker at det er nok væske? Ser ikke ut til at det lekker mye, men jeg er selvsagt nervøs for alt som har med bremser å gjøre, og jeg har lite peil på dette for å si et mildt.... Noe jeg evt kan gjøre for å undersøke problemet selv? Og hvis det er en lekkasje, er det ulike "typer" lekkasje, er det deler det er mer alvorlig med skade på enn andre, liksom? Bilen er forresten en Toyota Corolla Verso 1.8, 05-modell... Takk for svar! Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 Det er ikke bare kondensvann fra aircondition? Er det bremsevæske burde du kunne se det ganske fort på nivået i tanken, merk av med tusj og følg med Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 Har du peilet motorolje for å eliminere andre kilder? Lenke til kommentar
bob7 Skrevet 12. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2014 Ja, har peilet oljen så jeg tror ikke det er det. og det som ligger under bilen ligner ikke på olje. Mer vannaktig, blankt, ikke seigt. kanskje en anelse gulaktig. Hmm kondensvann fra aircondition.. Det som er rart er jo at dette dukket opp rett etter at vi røsket i vei bilen på full fres med brekket på. Og flekken under bilen er lokalisert litt bak bremsevæskebeholderen ser det ut til, under venstre side av panseret og i nærheten av venstre fremhjul. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 (endret) Har væskenivået i bremsevæske-tanken sunket? Det er to streker på bremsevæske-tanken. De er merket MAX og MIN. Dårlig ASCII-art: ---- MAX ---- ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ <--- Væskenivået skal være mellom MAX og MIN. ---- MIN --- Aldri fyll over MAX, eller la nivået synke under MIN. Etterfyll hvis nivået nærmer seg MIN. Ved mistanke om lekkasje bør du oppsøke verksted, ellers risikerer du bremsesvikt. Endret 12. juli 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Smak på væsken, beskriv her hva det smaker.. Det er ofte den beste måten å finne ut hva det er på. Du kan også kjenne hvordan væsken oppfører seg om du gnir fuktige fingre mot hverandre. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Pisspreik. Bremsevæske er giftig. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Nå er det ingen som har oppfordret til å drikke det, kun å ta en dråpe på fingeren for å kjenne på smaken. Dette har jeg selv gjort et antall ganger, og det er også en mye brukt metode blant fagfolk av den gode gamle skolen. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Hvis du tar væsken på fingrene og gnir vil den føles ru/ikke glatt, blir på en måte mer friksjon enn når du gnir fingrene mot hverandre tørt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 Dersom det ikke minker væsker noen steder, og det er en våt flekk på 20 cm under bilen regelmessig, kan det ikke være annet enn kondensvann fra A/C. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå