Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

HJELP!

Generelt sett trives jeg i relativt stor grad med mine venner, men det har seg slik at et medlem av gruppen til tider kan bli utsatt for en viss form for press - også kjent som gruppepress.

Dette kan eksemplifiseres med dagens situasjon, hvor så å si hele vennegjengen er meget motivert for det som vel kan betegnes som en heftig og til dels ekstraordinær bytur.

Jeg derimot, har i motsetning til de fleste av mine venner, hatt en uke med mye arbeid og lange dager, noe som gjør at jeg i utgangspunktet føler for at det beste vil være å tilbringe kvelden hjemme og legge seg tidlig.

Dette, til tross for at jeg deltok på en høyst uhøytidelig sosial sammenkomst i går kveld med nevnte venner, er blant enkelte uhørt. Det blir sagt at jeg "må være med, nå som så å si alle guttene er samlet".

Hvis jeg ikke blir med risikerer jeg å bli uthengt som den kjipe som aldri gidder å bli med på noe, selv om jeg anser meg selv om en ganske så aktiv person, også innenfor gjengen.

Akkurat i dag kjenner jeg at jeg blir sliten bare av tanken på å dra ut, selv om det selvfølgelig hadde vært veldig gøy, spesielt ettersom det er en aldri så liten stund siden sist.

Men som sagt, en beslutning om å ikke bli med, vil være veldig upopulært for å si det mildt. Jeg har også vært så dum at jeg nærmest har lovt å blitt med. I etterkant av denne lovnaden har jeg også fått vondt i halsen og blitt litt forkjølet.

Hva skal jeg gjøre?

Egentlig burde jeg vel bare kjøre mitt eget løp, gjort en liten konsekvensutredning av de mulige utfallene og deretter kjørt mitt eget løp uavhengig av hva andre måtte si.

Hvis ikke mine venner aksepeterer og respekterer mitt valg om å for en gang skyld bli hjemme fra en bytur, burde det vel ringe en bjelle? Spørsmålet er da om jeg overreagerer.

Tanker?!

Anonymous poster hash: b1384...0fd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold deg hjemme da.

Og drit i hva vennene dine sier. Er det de eller du, om er deg? Send de en melding og informer dem om at du føler deg litt uvel i dag og ser heller for deg å ta en rolig aften.

Hvis dette er gode venner så forstår de og dere vil få muligheten til å ta det igjen en annen gang.

Anonymous poster hash: 4a026...a8d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har vært borti lignende selv. Jeg tok en vurdering av de vennene det gjaldt og fant ut at det var ikke noe tap for meg utenom det sosiale med dem.

I mitt tilfelle gjaldt det at jeg alltid skulle kjøre, hjelpe til med å bære, pusse opp (er håndtverker) og mange andre slike ting. Men alltid når jeg trengte hjelp eller hadde lyst til å ta en øl dvs ikke være han som skal kjøre da ble det ikke noe av.

Dersom folk er slikt og man har andre venner eller lett for å kunne få seg venner så hadde jeg tatt en skikkelig vurdering å kanskje kuttet helt ut eller kuttet ned og tatt konsekvensene av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...