Gå til innhold

Gaming-laptop 17" ca 12 000 kr

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har lenge kikket etter en bærbar pc som er egnet for gaming. Den skal bli brukt av meg, og av kjæresten min i ferier.

Jeg bruker mye tid i bilderedigeringsprogram og bildefiler med råformat. Brukte en del tid på videoredigering tidligere, men laptopen jeg har nå klarer det rett og slett ikke mer.

PC-en vil i gaming bli brukt til spill som LOL, det vet jeg med sikkerhet, og lignende spill. Men også spill som Call of Duty og den slags.

- Skjermen må være på 17", vekten er det ikke så nøye med.

- Batterikapasiteten er det heller ikke _så_ nøye med.
- Windows må følge med.
- Godt tastatur for gaming.
- Minst 8GB

Jeg prøver å søke opp og lære meg de ulike begrepene for spesifikasjonene, men det går fort litt i surr. Jeg har sett meg ut et par fra MSI GT70 og GS70, men igjen finnes det jo flere varianter av disse. Så alt bak blir temmelig gresk for meg.

For min del er det viktig at den er rask i forhold til redigering av bilde- og videofiler, og at den har godt med minne til lagring av filer.

Jeg hadde håpet å finne en pc som også er nogenlunde stillegående. Han som skal bruke den til gaming vil jo ha headset på seg, mens jeg foretrekker å ikke være avhengig av å ha på headset for å jobbe på PC-en.

Men, om during fra PC-en unngår at den blir varm, så er jo dette heller bedre. Ønsker ikke en som raskt blir varm.

Så, noen som vil hjelpe meg litt i jungelen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde håpet å finne en pc som også er nogenlunde stillegående. Han som skal bruke den til gaming vil jo ha headset på seg, mens jeg foretrekker å ikke være avhengig av å ha på headset for å jobbe på PC-en.

Men, om during fra PC-en unngår at den blir varm, så er jo dette heller bedre. Ønsker ikke en som raskt blir varm.

Ut fra disse to kriteriene bør du utelukke MSI GS70 ihvertfall, da den blir EKSTREMT varm OG bråker under belastning. Over 60 graders kabinetttemperatur er ikke akkurat behagelig å holde i!

Støymessig og kjølingsmessig er Asus sine gaming maskiner i en egen klasse, det er ikke andre maskiner som jeg vet om som klarer like lave temperaturer og støynivå. Men grunnen er jo den heftige kjølingen bak på maskinene som gjør maskinene mye større enn konkurrentene. Allikevel maskinene jeg vil anbefale. Denne modellen er noe av det bedre du får på ditt budsjett: http://www.dustinhome.no/product/5010788950/asus-g750js-ci7-2-4-16gb-750gb-8gb-ssd-gtx870m-fhd-17-3-w8/ men ville nok strukket prisen litt og fått med 256Gb SSD: http://www.dustinhome.no/product/5010781985/asus-g750js-ci7-2-4-16gb-750gb-256gb-ssd-gtx870m-fhd-17-3-w8

Ellers er MSI GT serien og Multicom.no sine Xishan helt kurante maskiner, men du må regne med støy under belastning, bortsett fra det gir de mye for pengene.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Hei det var da ett koselig bruk denne pc-en skal brukes til. Skal du ha 17 tommer og du skal redigere vil jeg anbefale Dell Inspiron 17(http://www.dell.com/no/p/inspiron-17-7737/pd.aspx?c=no&cs=nodhs1&l=no&s=dhs&~ck=mn) med Navida Getforce gaming grafik kort. Den er super for gaming. Den har ett fint mac lingnende design. Har denne selv og er en stolt bruker. Har aldri hatt ett problem med den. Den tar maks 7 sekunder og starte opp og det er Touch. lykke til med valget.
PS Kjøp den nå, det er tilbud på 9 490kr. Løp og kjøp! :)

Lenke til kommentar

Regner med du er klar over at du anbefaler en maskin med en CPU som er rundt halvparten så kraftig og ett skjermkort som er rundt 30% så kraftig som gaming maskiner i 12k prisklasse?

Bortsett fra ytelse er det en fin maskin, dog overpriset i forhold til ytelse, denne yter bedre enn dell inspiron til 9500,- og koster en god del mindre.......men ser nok ikke like stilfull ut. Dog begrenset hvor mange tusen det er verdt å betale for design ;)

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Takk for svar. Et steg videre på vei om jeg kan eliminere litt. Design er ikke vektlagt noe som helst for min del. Mest viktig er god grafikk og prosessor for gamingen sin del. Regner med en god gaming-maskin ikke har de store problemene med bilde- og videoredigering.

Hadde det ikke vært for at jeg ønsker en god gaming-pc, så kunne jeg sunket prisen og mest sannsynlig funnet en selv.

Ikke så god erfaring med multicom sine pcer, og servicen deres. Så de vil jeg helst også styre unna.

Endret av Ramme
Lenke til kommentar

Fikk nettopp en Asus G750JS i hus, og det lille jeg prøvd så langt virker lovende.

Lydløs under vanlig surfebruk. Og blir ikke veldig varm under spilling.

Kun prøvd World of Tanks til nå, og der var det bare sette grafikken på maks.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser litt på Asus nå, ser jo det finnes flere varianter av G750JS og. Mulig det blir en Asus, ettersom de har god vifte og at den er bak på pcen. Hvem har vel ikke ufrivillig fått varmet opp ølen under spilling? ;)

Men jeg leste på en side at skjermen ikke er så god på denne, i forhold til prisklassen? Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Det kan nok stemme da asus har byttet skjermleverandør fra LG og ChiMei til AUO Optronics på sine 17" modeller, AUO er stort sett lavere kvalitet.

Test av G750JS med AUO skjermen: http://www.notebookcheck.net/Asus-G750JS-T4064H-Gaming-Notebook-Review.116946.0.html

Test av forrige generasjon asus G750JH som bruker ChiMei skjerm: http://www.notebookcheck.net/Review-Update-Asus-G750JH-T4080H-Notebook.102271.0.html

Som du ser går både lysstyrke og kontrast NED med AUO skjermen, dessverre.

Men når det er sagt; det er få gode 17" skjermer (ChiMei er den beste jeg vet om - som også er mye brukt), det er langt flere gode alternativer ved 15" størrelse, då får man blant annet muligheten for IPS skjermer.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Ser litt på Asus nå, ser jo det finnes flere varianter av G750JS og. Mulig det blir en Asus, ettersom de har god vifte og at den er bak på pcen. Hvem har vel ikke ufrivillig fått varmet opp ølen under spilling? ;)

Men jeg leste på en side at skjermen ikke er så god på denne, i forhold til prisklassen? Stemmer dette?

Skjermen kunne vært bedre ja. Men den er helt grei i bruk.

Stikk og prøv den i butikk om du har mulighet.

Jeg kjøpte varienten med 12gb ram, 256gb ssd og 1tb snurredisk.

Lenke til kommentar

Takk for så mange gode svar! Nå er jeg helt ør i øya av alle åpne faner og sammenligning av laptoper og deres spesifikasjoner.

Så hvis jeg vil ha 17", så skal det godt gjøres å få en god skjerm? For meg går det fint med mindre tommer, men hvordan er det i forhold til gaming? Ville dere valgt mindre og bedre skjerm, eller en større og ikke like så god?

Må jo innrømme det hadde vært så mye lettere å bygge en stasjonær pc selv, men nå er det nå slik at jeg er avhengig av en bærbar og at kjæresten også skal benytte denne til gaming. Ellers hadde jeg definitivt bare bygget en stasjonær og brukt bærbare til enkle oppgaver.

Litt av nysgjerrighet:

Hvor finner man informasjon om hvilken leverandør det er av skjerm? Jeg har lett rundt nå på ulike sider, men finner ingen info om det.

Antar at "snurredisk" er det samme som mekanisk? Finnes det laptop-er med SSD på sekundær hardisk også?

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å vite hvilken skjerm man får da produsentene omtrent aldri oppgir skjerm leverandør.

Testene hos notebookcheck er en grei pekepinn, men du kan allikevel ende opp med en helt annen skjerm, selv om du kjøper en maskin som er testet av notebookcheck.

Det er dog få gaming maskiner som leveres med IPS skjermer, kan nevne gigabyte sine, men de er i øvre del av prisskalaen (eks: http://www.multicom.no/Ultrablade-Gaming-Laptop-P35W-15e6-Full-HD-IPS-Matte-4e-gen-Intel%C2%AE-Core%E2%84%A2-i7-4710HQe-8GBe-128GB-SSD-1TBe-GTX-870Me-Uten-operativsysteme-21mm-tynn-GIGABYTE/cat-p/c1000042/p10628806 ).

Ellers er f.eks denne med IPS skjerm: http://www.expert.no/dataognettbrettbaerbarpc/asusn550jkcn134hlaptop/p/12949/

Men den er noe svakere med tanke på gaming (vil dog klare de fleste spill på ca medium og tunge spill på low/medium)

Det er få/ingen maskiner med to SSD'er hvis det er det du tenker på. Men flere maskiner har flere diskplasser (ihvertfall 17" maskiner) så du kan fint ettermontere ekstra SSD selv om du vil.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ny endring. Kan gå ned til 15". Pratet med kjæresten, og han mener det ikke er vits i å kjøpe så dyr laptop, om det gjelder egenskaper for hans spilling.

Nå har jeg kommet inn på et studie som innebærer bruk av pc hele tiden. Bilderedigering, photoshop, websider, litt programmering, og fortsatt viktig med videoredigering for privat bruk.

Med andre ord er jeg fortsatt avhengig av en sterk pc, og nå er jeg mer ute etter en bedre skjerm. Derfor 15" og gjerne IPS. Helst ASUS med tanke på vifte. Er det noe jeg kan utelukke fra f.eks. Asus 750JS, som jeg ikke nødvendigvis trenger? Regner vel med jeg fortsatt må holde meg i samme prisklasse?

Lenke til kommentar

Nei, ips og Asus går visst ikke hånd i hånd, med alt annet jeg trenger. Tror jeg blir smått sprø snart.

Lenovo har jo også mye bra, ser jeg. Dere får rope ut om dere kommer over noe nytt. Jeg har sett på så mange pcer nå og lest så mye.

Lenke til kommentar

Asus har en del modeller med IPS, kan nevne N550JK, G550JK, UX32LN (13"), kanskje noen andre 15" modeller.

Men det er en generell trend at få gaming maskiner har IPS skjerm. Den trolig beste FullHD IPS skjermen på markedet finner man i Acer v5-573G, f.eks denne http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/laptop-15---16-tom/acer-aspirev5-573g-54218g1taii/205912.3003/

Den har den beste kontrasten, det beste sortnivået og den beste fargegjengivelsen. Kanskje ikke helt hva du er på jakt etter ellers, men tenkte bare å nevne den pga skjermen. God fargegjengivelse er utrolig viktig for bilderedigering.

edit: Så vidt jeg vet finnes det ikke 17" IPS skjermer på markedet akkuratt nå ihvertfall. kun mindre størrelser.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Husk bare på at ips skjermer for bærbar pc har en forferdelig dårlig responstid i spill. Det er ikke for noe at de aller fleste gaming laptoper ikke har ips skjerm. Hvis produsentene hadde laget en god ips skjerm med god responstid for en bærbar gaming pc, hadde de blitt forferdelig kostbar. Det må bli et kompromiss med gaming og andre oppgaver du bruker maskina til, hvis dere går for en pc med denne typen skjerm.

Lenke til kommentar

Samme som han spiller OC-Freak. Jeg spiller bare skytespill på XBOX.

Om jeg kjøper en ekstern skjerm for å ha stående hjemme, vil dette hjelpe noe? Om jeg ikke går for IPS, men heller kjøper en god ekstern skjerm? Må det ikke være et bra skjermkort i laptopen, eller vil ikke dette ha noe å si?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...