Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man ta mer en 1 zyrtec om dagen ?

Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Plages veldig av myggstikk ( kløe ) og andre små alergier men 1 zyrtec om dagen hjelper ikke,

Jeg har tatt 1 om dagen i over 2 uker men har ikke turt og ta fler,

Den er jo så liten og det er sikkert en grunn til det.

Men er det noen her som har tatt mer en 1 om dagen eller fler ? Jeg tenker ikke og ta mer enn 1 om dagen hver dag men kanskje på de dagene det er veldig ille.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke "farlig" å ta mer enn én Zyrtec om dagen, men effekten av Zyrtec nr. to er veldig liten. Når jeg er veldig plaget, tar jeg gjerne to - uten at jeg vet om det hjelper så mye, men placeboeffekten er fin da. :)

Tenkte mer og få det "jevnt" altså 1 da jeg står opp også en midt på dagen/kvelden og ikke 2 i slengen, men det er jo samme dagen

Lenke til kommentar

Tenkte mer og få det "jevnt" altså 1 da jeg står opp også en midt på dagen/kvelden og ikke 2 i slengen, men det er jo samme dagen

Ja, det var vel egentlig det jeg mente også. Å ta en om morgenen og en ny pille 6-8 timer senere.

Du må selvsagt høre med legen din før du begir deg ut på dette eksperimentet over lengre tid, men jeg har ofte tatt to piller på en og samme dag. Dog ikke flere dager og uker i strekk.

Kanskje det finnes et alternativ til Zyrtec som funker bedre for deg?

Lenke til kommentar

Hei.

Vil gjengi det legen min har sagt:

2 tabletter av Zyrtec vil ha en effekt på 120% , mer enn det om dagen har ingen hensikt. Det beste er å ta flere antihistaminer, f.eks øyedråper, kortisonspray. Ha i tankene at du kan føle deg slapp/søvnig ved å ta flere tabletter.

Håper det besvarer spørsmålet ditt. :-)

Lenke til kommentar

Har faktisk hørt/lest at man kan nøytralisere kløe fra myggstikk dersom man tar en skje og holder den under springen på glovarmt vann. Når du har fått skjeen så varm så du klarer, så legger du den med den runde siden på stikket i noen sekunder. Vet ikke om det hjelper, men verdt å prøve! :)

Lenke til kommentar

Hei.

Vil gjengi det legen min har sagt:

2 tabletter av Zyrtec vil ha en effekt på 120% , mer enn det om dagen har ingen hensikt. Det beste er å ta flere antihistaminer, f.eks øyedråper, kortisonspray. Ha i tankene at du kan føle deg slapp/søvnig ved å ta flere tabletter.

Håper det besvarer spørsmålet ditt. :-)

Jeg har tatt cetirizin for pollenallergi i 20 år og har alltid tatt 1 pille morgen og kveld for best langvarig effekt.

Slappheten er ikke nødvendigvis knyttet til selve medisinen, men til merket. Med Zyrtec unngår jeg slappheten, mens med Cetirizin Ratiopharm blir jeg slapp som f. Zyrtec er dog noe dyrere. Det er bare å be legen som skriver ut resepten om et annet merke neste gang dersom man blir slapp. Eller et annet preparat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...