Aasgaard Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 Jeg vurderer å kjøpe en ny laptop, men sliter med å finne noe jeg er helt fornøyd med. Egenskaper som er viktige for meg: - Portabel: Tenker rundt 13" og ikke for tykk - God skjerm: 1080p er absolutt minimum, - Ok skjermkort: Trenger ikke nye spill på full guffe, men må kunne dra litt eldre saker eller lettere nye spill. - God batterikapasitet er et pluss. Macbook Pro Retina 13" er et alternativ jeg vurderer, men er det noen andre gode alternativer? Ser det finnes en myriade med Asus Zenbook-modeller, noen av dem kunne kanskje duge? UX303LN ser jo ikke så gal ut på papiret, for eksempel. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 Har selv Asus UX32LN som er et rimeligere alternativ til UX303LN, det meste er likt med unntak av skjerm. UX32LN har en MEGET god FullHD MATT IPS skjerm, dette er det største fortrinnet vs UX303LN som har en BLANK skjerm med helt feil farger (eksempel her: http://www.ultrabookreview.com/4274-asus-zenbook-ux303ln-review/ ) hvor gult er nesten sennepsfarge f.eks. Den har riktignok høyere oppløsning, men det mener jeg er helt unødvendig på en så liten skjerm, da velger jeg heller en god MATT FullHD skjerm. Jeg finner få svakheter ved UX32LN, kan nevne de jeg har funnet så langt; powerknappen sitter ved siden av DEL knappen på tastaturet, fullt mulig å trykke feil! Må bruke dongle for VGA/kablet netverk om du har bruk for det. Fingermerker vises på topplokket. Stort sett småting slik jeg ser det. På den positive siden er det mye jeg kan trekke frem utenom skjermen også: *god og presis touchpad, positivt overrakset i forhold til forventningene. *Lavt støynivå til tross for dedikert skjermkort. *Har du rett størrelse torx skrujern er det lett å fjerne bunnplaten og bytte HDD/wifi/minne, mye lettere enn på mange andre maskiner i samme størelse, satte selv inn en 500GB SSD i min, da 128Gb er litt lite for spill. *kurant batteritid, rundt 6 timer ved lett bruk over wifi. Dog det finnes bedre maskiner på batteritid. Ett problem jeg støtte på var at skjermen ble svart i spill, dette viste seg å være en M$ windows 8.1 feil og fikses ved å laste ned denne oppdateringspakken: http://support.microsoft.com/kb/2962409 Lenke til kommentar
Simen Edelseter Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 (endret) Hei, er macbook pro noe du vurderer burde du se på noe som funker bedre til spill, nå som mac ikke kan kjøre mye uten at du instalerer Windows på mac-en som vil gjøre den tregere nå som den ikke er laget for det. Jeg hadde også lyst på mac, men på grun av spilling måtte jeg finne en annen løsning. Jeg så litt rundt og tenkte......hvem lager den beste gaming laptopen(2011). Det var dell som eier allienware. Jeg så på mulighetene og kjøpte en dell XPS. og den viste seg og være bedre enn alle mac bookene i klassen. her har du linker til de råste fra dell. Den første er XPS 13 Ultrabook(http://www.dell.com/no/p/xps-13-9333/pd?c=no&cs=nodhs1&l=no&s=dhs&~ck=mn) med touch skjærm, den er helt rå!!! Den andre er den nye Inspiron 14 7000(http://www.dell.com/no/p/inspiron-14-7437/pd.aspx?c=no&cs=nodhs1&l=no&s=dhs&~ck=mn) også med touch skjærm, men denne har innebygd navida getforce kort og en perfekt gaming og skole pc-e . du får velge selv. Jeg har både XPS 15 og Inspiron 17 selv og er super fornøyd med begge. det tar max 6 sekunder og starte opp Endret 12. juli 2014 av Simunic_Gamer Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 12. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2014 Ja, jeg leste den omtalen jeg også, så UX303LN blir ikke aktuell med mindre de får fikset kalibreringen av skjermen. Synes prisen er i overkant stiv enda også, men den er jo temmelig ny på markedet, så den faller nok. Hvis jeg først skal ut med såpass med penger er det fristende å gå for MBP Retina. UX32LN kan absolutt være et alternativ. Matt eller blank skjerm er ikke så avgjørende for min del, har begge deler og er ikke fanatisk verken i den ene eller andre retningen. Lenke til kommentar
Simen Edelseter Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 altså fortere enn en mac-book Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 12. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2014 Simunic_Gamer: Såvidt jeg kan se har både XPS 13 og Inspiron 14 bare Intel HD 4400-skjermkort, dermed er de nok temmelig uinteressante. Ellers takk for tipset. Det er forresten ikke noe problem å kjøre Windows på en MBP hvis man skulle ønske det, men det er ikke sikkert jeg kommer til å gjøre det. Jeg kjøper ikke laptopen for å spille på den, men når jeg først trenger en laptop synes jeg det er greit å kunne kjøre noen spill også. Uansett om jeg velger å kjøre Windows, OS X eller Linux har jeg rikelig med spill å velge mellom. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 13. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2014 Tror jeg heller mot Asus UX32LN, men det ser ut til å finnes en liten myriade med forskjellige versjonnummer, uten at det alltid er åpenbare forskjeller. Noe å være obs på? Antar det er fornuftig å kjøpe i7 med 128 GB SSD og heller oppgradere til en bedre 250-ish GB SSD selv, siden prisforskjellen på de to versjonene ser ut til å være oppunder tusenlappen uansett (det får man jo en 250 GB Samsung Evo 840 for). Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 om du kan leve med en lett 15" er xps 15 toppmodellen en lett og kraftig laptop Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 13. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2014 15" er nok ikke aktuelt, da begynner det å bli temmelig stort. 14 er egentlig for mye det også. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 det er ikke mye ytelsesforskjell mellom i5-4200U og i7-4500U, begge er dualcore. Så du får vurdere selv om du syns en liten ytelsesøkning er verdt et relativt stort prishopp. Jeg satte inn 500Gb SSD i min. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 13. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2014 (endret) Det måtte i så fall bare være for å få litt høyere klokkefrekvens. Antar f.eks. World of Tanks, som er relativt CPU-intensivt, kunne dra nytte av det. Men du har nok rett i at det er relativt lite til en ganske høy pris. Edit: OC-Freak: Fulgte det med installasjonsmedie? Har ikke Windows 8.x fra før. Endret 13. juli 2014 av Aasgaard Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Nei er ikke med noen plater, den har ikke DVD-leser uansett. Jeg brukte bare samsung sitt kloneprogram og klonet over fra orginalHDD. koblet ny SSD til med en 2.5" USB caddy, (eks: http://www.dustinhome.no/product/5010754447/deltaco-external-slim-cabinet-2-5-sata-usb-3-0-silver/ ) mens jeg klonet. Ellers kan du sikkert laste ned ISO fra nettet og legge på en bootbar minnepenn f.eks, windows koden ligger i bios og installasjonsprogrammet skal hente den automatisk, men er litt knotete å få aktivert i etterkant. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 13. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2014 (endret) Er klar over at den ikke har internt drev, men synenes uansett slikt burde fulgt med på skive (eller minnepinne for den saks skyld). Jeg har da eksternt drev. Det er jo ikke unormalt å reinstallere Windows i løpet av en maskins levetid. Kloning er selvfølgelig et alternativ, men det hadde jo vært behagelig med en ren installasjon uten bloatware også. Mulig jeg rett og slett installerer Windows 7 på ny disk istedet. Endret 13. juli 2014 av Aasgaard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå