Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reklamasjonsrett ved bedriftkjøp?


Munty

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite spørsmål angående reklamasjonsretten under bedriftkjøp som er dekket av kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven.

Jeg jobber i butikk, og er klar over at privatpersoner er dekket av forbrukerkjøpsloven som gir 2 års reklamasjon på alle produkter, og 5 år på de som regnes å vare lenger.

Men nylig kom en kunde innom som fikk en fabrikasjonsfeil dekket på reklamasjon selv om enheten var over ett år, og kjøpt som bedrift. Alle lys var grønne. Nå har jeg lest alt jeg kan finne på nettet om saken, og har ikke egentlig helt forstått det grundig nok.

Det jeg tolket er som følger; forbrukerkjøpsloven sier at reklamasjonsretten på produktet er 2 eller 5 år uansett. Dette kan ikke forhandles bort på noen måte når det gjelder privatkjøp.

Forbrukerkjøpsloven sier følgende:
§3 - Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

 

Det jeg tolker ut ifra det er at man også er dekket av reklamasjon gjennom kjøpsloven, men bedriftene kan selv forhandle seg bort fra all reklamasjon om de ønsker dette.

 

 

 

Det konkluderende spørsmålet er da som følger; Er man dekket av noen form for reklamasjon gjennom bedriftkjøp, eller er det kun produsentens garanti som står? Er reklamasjonen noe hver enkelt bedrift kan velge å fraskrive seg, men i utgangspunktet selger med produktet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standaren i kjøpsloven sier 2 års reklamasjonsrett, men siden det er 2 proffesjonelle parter som inngår en handel så er begge "sterke parter" og man kan da frittforhandle seg fram til andre avtaler.

 

Dog kjøper en bedrift en vare i en elektrobutikk så behandles reklamasjonen stort sett på lik linje som en privat reklamasjon. Dette da forhandleren har avtalevilkår med leverandørene som ikke diskriminerer om det er privat/bedrift. MEN butikkene står fritt til å nekte reklamasjon over 2 år, og står fritt til diktere dårligere reklamasjonsrett såfremt det blir informert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Standaren i kjøpsloven sier 2 års reklamasjonsrett, men siden det er 2 proffesjonelle parter som inngår en handel så er begge "sterke parter" og man kan da frittforhandle seg fram til andre avtaler.

 

Dog kjøper en bedrift en vare i en elektrobutikk så behandles reklamasjonen stort sett på lik linje som en privat reklamasjon. Dette da forhandleren har avtalevilkår med leverandørene som ikke diskriminerer om det er privat/bedrift. MEN butikkene står fritt til å nekte reklamasjon over 2 år, og står fritt til diktere dårligere reklamasjonsrett såfremt det blir informert.

så mao, bedrifter har to års reklamasjonsrett med mindre annet er avtalt?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis kjøper ikke er forbruker gjelder (naturligvis) ikke forbrukerkjøpsloven. Det innebærer at kjøper ikke nyter godt av beskyttelsen som en ufravikelig lov gir, og han kan dermed velge å godta svært begrensede rettigheter dersom det oppstår feil. Men dersom ikke annet er avtalt gjelder fortsatt kjøpsloven, og den inneholder i hovedsak de samme reglene for hva som utgjør en mangel med tingen. Det gjelder derimot etter kjøpsloven en kortere absolutt reklamasjonsfrist på 2 år (ikke 5 år selv om tingen er ment å vare vesentlig lengre). Den største forskjellen er at denne reklamasjonsfristen kan gjøres kortere ved avtale mellom partene.

 

Slik jeg forstår siste setningen din så har du altså forstått dette riktig: I utgangspunktet gjelder 2 års reklamasjonfrist for mangler, men denne kan man avtale seg vekk fra. Det gjelder fortsatt en grense for hvor kort reklamasjonsfrist man kan gjøre gjeldende, jf. avtl. § 36, men terskelen er høy for å sette til side en avtale som er inngått med åpne øyne mellom næringsdrivende.

så mao, bedrifter har to års reklamasjonsrett med mindre annet er avtalt?

Akkurat.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og dette er noe de fleste bedrifter velger å avtale seg bort ifra? Det vil vel da si at man må lese seg opp på hver enkelt salgssted sine bedriftsvilkår for å finne ut hvorvidt reklamasjonsreglene gjelder for den handelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...