Gå til innhold

[Løst] Bygging av stasjoner pc hjemme til under 10k, vurdering av mitt oppsett før kjøp?

Anbefalte innlegg

Oppsett:

- Intel core i5-4670k

- Kingston ssdnow v300 125 GB

- Samsung sh-224DB/BEBE SATA

- Corsair CX 750W modular

- Fractal Design Dine R4

- Seagate Desktop HDD 1TB

- MSI Z97 Gaming 5

- ASUS PCE-N53

- Gigabyte R9 280 3GB WF

- Kingston HyperX Red 16GB

- Microsoft Windows 8.1

tilsammen 9427kr på netonnet

Lurer på om alle delene er komfortable med hverandre?

og hvis du ha lite å gjøre så kan du komme med anbefalinger av komponenter :p

Endret av Handshaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se om ikke du kan få til å basere den nye maskinen din på oppgraderingspakkene til netonnet, flere hundrelapper å spare der, eller du kan til og med gå for en i7 pakke. Ellers litt enig med Christian_BT; PSU bør være 80+ gold i det minste og SSD'en du har valgt er litt så som så. RAM'en du har valgt er også litt kjip, 1600MHz RAM bør ha maks 8CL. Ellers vil jeg tipse om at siden netonnet har fri frakt kan du med fordel dele bestillingen opp i 2 deler. F.eks. bestille maskinen med 8GB med bedre RAM nå og oppgradere til 16GB sener når du har fått spart litt mer igjen. Da kjøper du samme 8GB settet en gang til. Det samme med HDD, trenger du det nå med en gang? Jeg har selv kjøpt 4TB eksterne HDD med usb3 til 990,- på Elkjøp når de er på tilbud. Så mitt tips; dropp HDD nå og gå for en 240/256GB SSD, 120GB er lite i dag, og enda mindre i morgen. :-)

Lenke til kommentar

Se om ikke du kan få til å basere den nye maskinen din på oppgraderingspakkene til netonnet, flere hundrelapper å spare der, eller du kan til og med gå for en i7 pakke. Ellers litt enig med Christian_BT; PSU bør være 80+ gold i det minste og SSD'en du har valgt er litt så som så. RAM'en du har valgt er også litt kjip, 1600MHz RAM bør ha maks 8CL. Ellers vil jeg tipse om at siden netonnet har fri frakt kan du med fordel dele bestillingen opp i 2 deler. F.eks. bestille maskinen med 8GB med bedre RAM nå og oppgradere til 16GB sener når du har fått spart litt mer igjen. Da kjøper du samme 8GB settet en gang til. Det samme med HDD, trenger du det nå med en gang? Jeg har selv kjøpt 4TB eksterne HDD med usb3 til 990,- på Elkjøp når de er på tilbud. Så mitt tips; dropp HDD nå og gå for en 240/256GB SSD, 120GB er lite i dag, og enda mindre i morgen. :-)

Likte forslaget med oppgraderingspakken, vurderer om jeg tar den, men er litt usikker på det du sa med ram med 8CL, siden netonnet hadde bare en av dem med 8CL. Blir litt forvirret når du sender meg en pakke med 9CL?

Hva er egentlig forskjellen mellom en PSU med Bronze Plus og en med Gold Plus?

Lenke til kommentar

Hei du kan kjøpe til extra hardisker senere.

med en så stor ssd kan du ha spill og alt på den og få raskere load tid :)

Og hvis du har 400 kr extra å legge i totalsummen ville jeg byttet ut kabinettet og strømforsynings pakken med denne som er 80 + gold

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/oppgraderingspakker/kabinett-og-strømforsyning/CoolerMaster-Vanguard700WMDefineR4/194276.7758/

Lenke til kommentar

Det er virkningsgraden på dem. det vil si at 80+ gold bruker mindre strøm og utvikler mindre varme

Takker for svaret, men jeg trodde ikke at den laget så pass mye varme at det var nødvendig med å bytte PSU?

Selv brukte jeg pcpartpicker.com til å sjekke om komponentene passer sammen. Anbefales!

Meget bra side må jeg si! :)

Lenke til kommentar

Likte forslaget med oppgraderingspakken, vurderer om jeg tar den, men er litt usikker på det du sa med ram med 8CL, siden netonnet hadde bare en av dem med 8CL. Blir litt forvirret når du sender meg en pakke med 9CL?

Hei igjen, en del av tipsene mine var bare ment som generelle føringer, jeg hadde ikke tid akkurat da til å gå gjennom alle oppgraderingspakkene for å sjekke hvilken som hadde beste RAM. Nå er det jo slik at du er på et ganske stramt budsjett, og da er der en del kompromiss som må inngås uansett, og da er det ikke sikkert den beste RAM'en er det viktigste. Andre komponenter vil ha større innflytelse ikke bare på målbar hastighet, men også opplevd hastighet.

Jeg ser mye allerede er dekket i tråden nå, og du har fått mange gode råd. Men en ting som ikke er nevnt angående PSU er hvor viktig den er om man skal overklokke. Da er kvaliteten på strømmen (Lavest mulig rippel) som leveres hovedkortet alfa og omega, og kan være forskjellen på en dønn stabil høy overklokk, og en nesten ikke vits ustabil overklokk med blå skjerm i hytt og gevær. Som andre har nevnt vil høy effektivitetsgrad gi mindre viftestøy. Det er jo pga. Mindre varmeutvikling som igjen også vil være positivt for overklokking.

Kravene til de forskjellige 80+ klassene ser du på denne tabellen. Nå er den oppgitt for land med 115V i stikkontakten, vi i 230V land får en liten bonus i effektiviteten på PSU i forhold til det. Og en liten tommelfinger regel er at vi i 230V land da får effektivitet nesten tilsvarende klassen over det PSU'en er sertifisert til. Så når jeg sier minst 80+ Gold er det også en generell føring, men som gir ca. 80+ Platinum her i Norge. For å være sikker kan du gå inn på produsentens websider og se på de enkelte modellenes effektivitetskurver. I dette eksempelet: LINK Ser vi en 80+ Bronze, men jevnfører du kurven for 230V ser du at den tilfredsstiller kravene for 80+ Silver for oss i Norge ved load på 50% og 100%. At den ikke gjør det på 20% load er svært lite viktig.

Når det gjelder timinger på RAM så kan det sikkert skrives bøker om hver enkelt RAM brikke. Men for resten av oss dødelige så kan det være greit å holde det litt enkelt. Men med en grunnleggende forståelse; Latency er en tidsangivelse på hvor lang forsinkelsen er fra minne-kontrolleren gir en kommando, til den blir iverksatt. Latency er med andre ord et utrykk for minnebrikkens treghet, men der tidsangivelsen ikke er i nanosekunder men i stedet tar utgangspunkt i minnebrikkens egen frekvens. Ut fra tabellen på denne siden kan man da se at en RAM brikke på 1600MHz med CL8 vil ha samme treghet i nanosekunder som en brikke på 2400MHz med CL12. En 2400MHz brikke med CL11 vil således ikke bare ha høyere overføringshastighet (minnebåndbredde), men også kortere forsinkelse, selv om den har et høyere CL tall enn 1600MHz brikken.

Nå er det jo ikke bare CL tallet (selv om det er viktigst) som har betydning for hvor raskt en minnebrikke reagerer, men også tRCD, tRP, og tRAS som kort forklares her: LINK

Hm.. Det var kanskje forholdsvis mye detaljer og tid å bruke på noen av de mindre viktige komponentene, det var vel bare nerden i meg som våknet..

Når det gjelder SSD vs HDD så gjorde intel en undersøkelse for en liten stund siden der de påviste microstutter om man kjører spillene fra HDD i stedet for fra SSD, normalt forbinder man microstutter med å kjøre 2 skjermkort i SLI eller Crossfire. Så med mindre man er veldig flink til å avinnstallere spill og programmer man ikke bruker mye, så bør man gå for en så stor som mulig SSD. Klarer du å få råd til en 512GB SSD på budsjettet ditt er det en helt klar anbefaling, 512GB vs 256GB versjoner av samme SSD er som regel bedre enn småbrødrene sine i ytelse og forventet levetid. HDD i dag bruker man til film, bilder og dokumenter..

Til slutt vil jeg igjen som en generell guide si at noe av det viktigste du gjør når du planlegger selvbygg er å se for deg en oppgraderingsplan fremover. For eksempel ville ikke jeg tross min egen anbefaling gått for en dyr 750W PSU, hvis jeg ikke planla overklokking. Da er det like greit å gå for en billig PSU om det vil gjøre en i stand til å kjøpe i7 CPU i stedet for i5. Eller 512GB SSD i stedet for 256GB. Oppgraderingsplanen min ville da vært å kjøpe en ordentlig PSU på 1000-1200W når det blir aktuelt med et skjermkort nummer 2, eller til og med 3 i maskinen, og eventuelt overklokking. Til det vil 750W bli alt for lite uansett hvilken 80+ sertifisering den har.

Lykke til videre. :-)

Endret av Joey1313
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret, meget bra svar på en forståelig måte. Beklager for en sen tilbakemelding til å vær så bra forklart, føler meg litt uhøflig :hm:

Får nesten tenke på om jeg kommer til å overklokke

Nei slapp av, forumet er noe vi går inn og sjekker når vi har tid og lyst. Jeg satt jo uansett ikke og ventet på tilbakemelding fra deg eller noe. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...