Ueland Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 ser at det er ein god del som har forskjellig bakgrunn før dei tar VK1 IKTHar blitt anbefalt frå kompisser å halde meg unna IKT, var visst ikkje så veldig god utdanning, slik som allyse sa. Etter VK2 elektro( sterk straum), kva kan eg gå på då? Hva er problemet med IKT hvis du skal fortsette på skolen etterpå? Lenke til kommentar
allyse Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Hva er problemet med IKT hvis du skal fortsette på skolen etterpå? Hva er VITS med IKT om du skal forsette skole etterpå? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 24. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2003 hei igjen.. er akkurat tilbake etter pc kræsj.. har nå lært meg å holde meg unna boot.ini fila... + gamle erfaringer som å ikke slette command... takker for alle svar og håper på maaange flere da dette er veldig viktig for meg.. må bare si det at jeg selv har tenkt å holde meg så langt unna almenn som mulig, av flere grunner... f.eks. så "skåret"(hvordan skrives det?) det lavest av alle ting på interessetesten, og fordi at det bare vil dra ned de fleste av mine språklige karakterer... (enda mer ) Lenke til kommentar
allyse Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Med tanke på du ikke vil ha allmenn sier det seg selv du heller ikke vil studere etterpå (da å studere er 10ggr værre enn allmenne fag). Da vil jeg på det STERKESTE fraråde deg IKT-driftsfag. Det er som å gå rett i arbeidsledigheten. Det er selvsagt opp til deg, men jeg kan ikke si det nok til deg. Lenke til kommentar
rivaldo Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Å ta en utdannelse innen IT på vgs nivå og tro på snarlig jobb er vel som å tro på nissen. Men hvis du satser høyt nok er ikke noe problem å få jobb bare du har utdanningen. Men da må du i ta allmene og så Universitetet evt. Høyskole. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Jeg ville personlig i denne tidsalderen aldri satset på IKT-driftsfag. Nivået er så latterlig lavt du vil ikke ha en sjangse i arbeidsmarkedet. Jeg ville personlig aldri ansatt en person med bare IKT bakgrunn i min bedrift. Nå må det sies det er meget mange Ingeniører innen data utdannet så det er mer aktuelt. Jeg vil heller anbefale deg å gå allmenne fag, så heller ta en tre år på høgskole el. så slipper du å kaste bort flere år på noe du sitter igjen med _null_ kompetanse slik flertallet av IKT/IT-lærlingene gjør nå til dags. Jeg er meget enig. Tar du allmennfag på VGS er det enklere å ombestemme seg senere og det er mindre stress med å skaffe seg generell studiekompetanse. Skal du innenfor IT så bør du holde deg unna IKT-linja og IT-akademiet Du bør tenke gjennom hvilken retning du har lyst på: drifting eller utvikling. Personlig har jeg mer tro på drifting: lavere lønn, men trygger arbeidsplass i nedgangstider. Utviklere har ofte høyere lønn, men er de første som fyker når motbakken kommer. Hvis det er drifting du interesserer deg for kan jeg anbefale kandidatstudiet ved HiST. Ett års påbygning og du har bachelor og store jobbmuligheter eller du kan gå for master. Et annet tips for driftere: lær dere Linux. Det er økende etterspørsel etter folk med Linuxkompetanse og en Linuxspesialist tjener mer enn en Windowsspesialist Bare en ting, allyse: håper du ikke stoler blindt på alle med 'ingeniør'-tittel da den ikke er beskyttet og det ikke er noen universell standard på hva en ingeniør kan. Heldivis får vi 'bachelor' nå som er en mye bedre pekepinn. [Mine meninger, ikke universell sannhet =] Lenke til kommentar
steininho Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 GK: allmenn VK1: IKT-drift nå lærling på andre året. Skal ta allmenn påbygging etter jeg har fått fagbrevet og så er planen å ta en videre utdanning. Enig i at en sansynlegvis ikke kommer så langt bare med ikt-utdanning, men ser på det som nyttig praksis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå