Gå til innhold

valg av utdanning..

stoffix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Ambulansesjåfør. Grunnkurs Helse og sosialfag. Vk1 Ambulanse. Deretter to år som lærling. Har ett par nye karer på jobben som er lærlinger. De trives godt. Litt stress med å gå opp til prøver hele tiden. For å få lov til å gi medisiner, bruke hjertestarter osv. Kan bli lei av å stå opp om natten å bære folk fra 4. etg... Men ellers så er jobben fin. Man vet aldri hva dagen bringer. og man står stadig ovenfor utfordringer. :)

Lenke til kommentar
Jeg sitter nå og tenker på videre utdanning... (går i 10 klasse...)

og lurte da på hva slags jobb dere hadde, og hvilke arbeids forholde dere har?

lurer spessielt på de som har tatt utdanning innen IT, men takker for alle svar...

gk salg/service

vk1 ikt-drift

vk2-3 lærling

Enkelt og grett :-) så kan det jo evnt bygges ut med studiekomp etc etterpå.

Lenke til kommentar
og hvordan står det til med arbeids forhold?? veldig viktig for meg...
er lærling nå og digger det :D , alt avhenger jo selvsagt om hvor du havner hen og at du liker det du jobber med. :yes:

It-Bransjen vil nok være på veldig god vei oppover innen den tid du er ferdig utdannet ;)

Lenke til kommentar
og hvordan står det til med arbeids forhold?? veldig viktig for meg...
er lærling nå og digger det :D , alt avhenger jo selvsagt om hvor du havner hen og at du liker det du jobber med. :yes:

It-Bransjen vil nok være på veldig god vei oppover innen den tid du er ferdig utdannet ;)

Jeg går også i 10ende og tenker på hva jeg skal utdanne meg til. Jeg har jo lyst på noe innen IT, men blir frarådet det fordi markedet er mettet. Er dette bare bullshit eller ligger det noe i det?

Lenke til kommentar

Jeg har:

Gk elektro

VK1 elektronikk

Vk2 Service elektronikk kontor og data

Eg nå nesten ferdig med lærlingperioden min på 1.5år.

De eg kjenner som har gått på Vk1 IKT driftsfag sier at de har ikke lært en drit, og det får meg til å føle meg fornøyd med at jeg har en serviceelektroniker utdanning

Nå skal jeg får meg noen år med arbeidserfaring så skal jeg videre på høyskole, Kanskje til og med i utlandet.

Lenke til kommentar

1. GK Hotell og Næringsmiddelfag

2. VK1 IKT-Driftsfag

3. Lærling i lokalavis 2 år.

Jer holder nå på med læretiden, nettopp begynt på andre året.

Trives veldig godt, tjener ganske bra, er borti veldig mange forskjellige datasystemer. Har helpdesk selv.

men det kommer helt ann på hvor man havner som lærling. Lønn har en del og si for hvordan man trives. Jeg tror jeg er en av de bedre betalte lærlingene her i Arendal kommune. Avisfolk tjener generelt godt tror jeg.

En privat bedrift er også kanskje noe å satse på hvis du vil bli lærling. Kanskje en som ikke er altfor stor og som går godt. Så du slipper å være redd for å miste plassen som lærling før læretiden er omme.

Etter at jeg begynte å jobbe med data på heltid har bruken av pcen hjemme gått en del ned. ( i tillegg fikk jeg type som gjore at bruken sank betydlig mere.)

Jeg tror at det ofte er slik at folk som jobber med IT til daglig blir litt lei, og finner på andre ting på fritiden. Dette skjer kanskje ikke de første årene, men sannsynligvis etterhvert. Hvis du ikke vil bli lei av data og sånn så er kanskje dette noe å tenke på.

Et annet tips er å ta en grunnleggende utdannelse som gjør at du kan bygge videre med omtrent det du vil. Hvis du går en vei helt ferdig så er det litt kjipt om du plutselig finner ut at dette ikke er tingen for deg, og heller vil gå noe annet.

Hvis du da må begynne på GK omigjen så er det ikke spesielt stas.

Killer_DT: Det kommer helt ann på hvor erfaren med pc man er fra før.. Folk som kan lite lærer nok en del. Men folk som kan ganske mye finner nok ut at de kan en god del av pensum på VK1 IKT. Jeg kunne noe men lærte også en del nytt. Og så tror jeg det kommer ann på hvor du går på skole. Etter det jeg har hørt så har ikke de forskjellige skolene likt pensum, av en eller annen grunn. Vi gikk i alle fall ikke gjennom de samme tinga som en del andre skoler gjore.

ok.. nok mas fra min side! God helg! :wink:

Lenke til kommentar

Jeg ville personlig i denne tidsalderen aldri satset på IKT-driftsfag. Nivået er så latterlig lavt du vil ikke ha en sjangse i arbeidsmarkedet. Jeg ville personlig aldri ansatt en person med bare IKT bakgrunn i min bedrift. Nå må det sies det er meget mange Ingeniører innen data utdannet så det er mer aktuelt.

Jeg vil heller anbefale deg å gå allmenne fag, så heller ta en tre år på høgskole el. så slipper du å kaste bort flere år på noe du sitter igjen med _null_ kompetanse slik flertallet av IKT/IT-lærlingene gjør nå til dags.

Sorry om noen føler seg truffet her, men se i øynene. IKT lærlinger lærer ikke mye og kan ikke sammenliknes noe med en Ingeniør. Kan du logge inn på forumet og skrive en post utenfor off-topic kan du alt en IKT-lærling kan. (Sett at det selvfølgelig kan være få unntak da :))

Lenke til kommentar

ser at det er ein god del som har forskjellig bakgrunn før dei tar VK1 IKT

Har blitt anbefalt frå kompisser å halde meg unna IKT, var visst ikkje så veldig god utdanning, slik som allyse sa.

Etter VK2 elektro( sterk straum), kva kan eg gå på då?

Lenke til kommentar

Enig med allyse! Jeg har begynt på andreåret på drift/informasjonsbehanlding på HiST, og kan veldig, veldig mye mer enn kompiser som har gått vgs-IKT. Jeg har ikke tenkt å få jobb med den utdannelsen jeg har nå (skal ikke prøve engang), istedet begynner jeg på en av de tidligere siv.ing linjene på NTNU til neste år. Data er artig det...men ikke så artig at jeg vil "vie" hele livet til det.

Allmenfag er ingen dårlig idé.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...