Gå til innhold

(Trenger hjelp!) mm her og noen mm der..

Anbefalte innlegg

Jeg er fersk så vær snill med meg. :roll:

Jeg har et kompakt digitalt kamera (Panasonic DMC-FZ1).

Jeg synes det er spennende med makro bilder og ønsker å kunne ta slike bilder. Derfor tenkte jeg at jeg skulle kjøpe en linse til dette kameraet. Det er mange linser å velge i mellom. Og alle disse linsene har igjen forskjellige størrelser målt i mm.

Jeg har funnet en linse jeg tror kunne passe bra, og det står på siden at jeg ikke trenger noen overgang for å få den til å passe. Det er bare å skri den på kameraet. Men det står følgende i beskrivelsen av linsen:

Front filter size : 49mm

Rear threads size : 43mm

Se http://www.raynox.co.jp/english/dcr/dcr250...dexdcr250eg.htm

Betyr det at alle linser med størrelsen 49mm eller 43mm passer mitt kamera? eller?

Jeg er litt forvirret, siden det ikke står skrevet noe i spesifikkasjonene til kameraet hvor stor linse man kan sett på (i diameter).

-HJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager å skuffe deg, men du kan nok ikke bare skru på en linse på kameraet ditt.

Om du skal ha linser/filter foran objektivet på kameraet må du først ha en adapter. Jeg kan ikke finne noen plass at ditt kamera har muligheten til det, men det er kanskje mulig.

Om du hadde klart å feste en linse direkte til objektivet på kameraet,

ville du nok etterhvert ha ødelagt kameraet, da det ikke er beregnet at

det skal være noe ekstra vekt på selve linsa. Det er jo finmekanikk det er snakk om her :wink:

Sjekk på kameraet ditt om du kan løsne den ringen som omslutter objektivet når det et slått av. Om du kan skru/klikke el.l slik at det kan tas av, kan den biten erstattes med en adapter, som man så skrur fast filter/linser på. Da kommer den ekstra vekten på selve kamerahuset og har derfor ingen betydning for objektivet som ligger gjemt inni adapteren :yes:

Lenke til kommentar
Beklager å skuffe deg, men du kan nok ikke bare skru på en linse på kameraet ditt.

Om du skal ha linser/filter foran objektivet på kameraet må du først ha en adapter. Jeg kan ikke finne noen plass at ditt kamera har muligheten til det, men det er kanskje mulig.

Om du hadde klart å feste en linse direkte til objektivet på kameraet,  

ville du nok etterhvert ha ødelagt kameraet, da det ikke er beregnet at  

det skal være noe ekstra vekt på selve linsa. Det er jo finmekanikk det er snakk om her  :wink:  

Sjekk på kameraet ditt om du kan løsne den ringen som omslutter objektivet når det et slått av. Om du kan skru/klikke el.l slik at det kan tas av, kan den biten erstattes med en adapter, som man så skrur fast filter/linser på. Da kommer den ekstra vekten på selve kamerahuset og har derfor ingen betydning for objektivet som ligger gjemt inni adapteren  :yes:

Det går ann å skru av en slik ring som sitter ytterst på objektivet. Det er også med en slags adapter hvor man fester en slik "lys-ting". Altså det er en overgang mellom kameraet og den lyd-tingen. Se bildet her: http://akam.no/nyheter/2002_10/panasonic_lumux.html

Så det burde være muligheter for å feste på en ekstra linse. Det jeg lurer på er om noen kunne gi meg et svar på størrelsen som passer.

Raynox ( http://www.raynox.com ) har linser som passer til kameraet og i følge siden dems så trenger man ikke å kjøpe noe ekstra overgang. Men Raynoxselges ikke her i Norge. Så jeg har funnet andre produsenter, men de skriver ikke hvem merker linsene passer til. Derfor skulle jeg ha hatt visst det med størrelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...