Mester7 Skrevet 11. juli 2014 Del Skrevet 11. juli 2014 Hei! som tittelen sier har jeg tenkt en god del på om jeg skal begynne å engasjere meg for askjer, problemet er at jeg kan minimalt om det, og aner ikke hvor jeg skal starte. Noen som har noen tips? Sider å følge med på, gode artikler, osv? Takk for svar! Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 11. juli 2014 Del Skrevet 11. juli 2014 aksjer? Vet ikke, men ta heller en titt på bitcoin. Spennende tider i møte Lenke til kommentar
Diversez Skrevet 11. juli 2014 Del Skrevet 11. juli 2014 Aksjeligaen er vel en god start, ettersom du investerer med virtuelle penger (lekepenger) og dermed ingen risiko. http://aksjeligaen.e24.no/e24/portal/e24no/game/mygameSkal dog sies at for å vinne aksjeligaen så må du satse litt "ut av boksen" og ta meget store sjanser, som du naturligvis ikke ville gjort, dersom du investerte med ekte penger. Du får likevel et inntog i hvordan det hele fungerer. Studer selskapene, studer markedet, vurder din portefølje kontinuerlig, så kanskje du får noen prosent avkastning over tid. Det finnes også mange bøker med triks og forklaringer på ulike måter å handle aksjer på. Vær også oppmerksom på såkalte "roboter", som legger inn ordrer og trekker dem senere (boble). Lykke til Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 11. juli 2014 Del Skrevet 11. juli 2014 Jeg anbefaler deg å begynne å lese Dagens Næringsliv samt Økonomiskolen og Aksjeskolen fra Hegnar Media. Men ikke forvent å bli rik på aksjer. De færreste tjener penger over tid ved aktivt forvaltning. Buy and hold vil trolig være beste strategi på lang sikt. Lykke til! Lenke til kommentar
ultraaa Skrevet 11. juli 2014 Del Skrevet 11. juli 2014 Jeg holder meg kontinuerlig oppdatert på følgende sider og forum: http://hegnar.no/ http://forum.hegnar.no/ http://stocktalk.no/ http://www.xtrainvestor.com/nb Jeg abonnerer på Kapital http://kapital.hegnar.no/ og Fortune http://fortune.com/ Jeg følger med på økonominyhetene på http://www.hegnar.no/webtv/ som går daglig man-fre 15:30 utenom ferie, tidligere innslag kan sees der. Jeg titter også endel innom blant annet følgende sider: http://seekingalpha.com/ http://www.businessinsider.com/ http://www.marketwatch.com/ Jeg har lært mye fornuftig og fått mye inspirasjon av Warren Buffett, det ligger en hel del videoer med intervjuer, nyhetsinnslag m. mer på youtube: http://www.youtube.com/user/WarrenBuffettBlog/videos 1 Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 11. juli 2014 Del Skrevet 11. juli 2014 aksjer? Vet ikke, men ta heller en titt på bitcoin. Spennende tider i møte Bitcoin er noe av det siste man burde investere i. 5 Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 aksjer? Vet ikke, men ta heller en titt på bitcoin. Spennende tider i møte Bitcoin er noe av det siste man burde investere i. Tja, jeg har da sopa inn over 100 000,- på noen mnd. Jeg angrer ikke på det. Men men det var min anefaling. Mer om dette blir vel litt off topic. Men send meg gjerne en pm på hvorfor du mener det. 1 Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 aksjer? Vet ikke, men ta heller en titt på bitcoin. Spennende tider i møte Bitcoin er noe av det siste man burde investere i. Tja, jeg har da sopa inn over 100 000,- på noen mnd. Jeg angrer ikke på det.Men men det var min anefaling. Mer om dette blir vel litt off topic. Men send meg gjerne en pm på hvorfor du mener det. Det er bra for deg at du har tjent over 100 000 kr på det. Har du tjent disse pengene de siste månedene, eller gikk du inn før bitcoin begynte å stige mange titusener av prosent for litt over et år siden? Hvis sistnevnte er tilfellet, er det trolig at bitcoin-toget er gått. Mennesket fungerer sånn at det som kan attribueres til dyktighet, blir det, selv om det like gjerne skyldtes flaks. Hvis et veddemål går bra, så ser man tilbake i tid og vektlegger det som tydet på at det skulle gå bra, men overser det som tydet på at det kunne ha gått dårlig, og så sier man "jeg skjønte jo det at bitcoin måtte bli stort" eller "jeg skjønte jo det at denne aksjen var kraftig underpriset". 2 Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 Bitcoins er altfor ustabilt og uforutsigbart. Verdien kan enten bli doblet eller halvert "over natta". Tror det var i desember verdien ble halvert. Det kan selvsagt skje med aksjer også, men velger man blue ships og et lengre tidsperspektiv er man langt tryggere. 2 Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 Bitcoins er altfor ustabilt og uforutsigbart. Verdien kan enten bli doblet eller halvert "over natta". Tror det var i desember verdien ble halvert. Det kan selvsagt skje med aksjer også, men velger man blue ships og et lengre tidsperspektiv er man langt tryggere. I min første post så mener jeg TS bør ta en tiitt på bitcoin, ta en titt da mener jeg lære seg litt om den da jeg tror det kommer spennende tider i møte. Jeg sier IKKE han skal innvestere noe som helst. Men på en annen side, at det er tiltider ustabilt betyr jo også at det er endel fine inntjeningsmuligheter. aksjer? Vet ikke, men ta heller en titt på bitcoin. Spennende tider i møte Bitcoin er noe av det siste man burde investere i. Tja, jeg har da sopa inn over 100 000,- på noen mnd. Jeg angrer ikke på det.Men men det var min anefaling. Mer om dette blir vel litt off topic. Men send meg gjerne en pm på hvorfor du mener det. Det er bra for deg at du har tjent over 100 000 kr på det. Har du tjent disse pengene de siste månedene, eller gikk du inn før bitcoin begynte å stige mange titusener av prosent for litt over et år siden? Hvis sistnevnte er tilfellet, er det trolig at bitcoin-toget er gått. Mennesket fungerer sånn at det som kan attribueres til dyktighet, blir det, selv om det like gjerne skyldtes flaks. Hvis et veddemål går bra, så ser man tilbake i tid og vektlegger det som tydet på at det skulle gå bra, men overser det som tydet på at det kunne ha gått dårlig, og så sier man "jeg skjønte jo det at bitcoin måtte bli stort" eller "jeg skjønte jo det at denne aksjen var kraftig underpriset". Jeg startet med mining i slutten av NOV 2013. Så har vel slik sett vært med på den "store oppgangen og nedgangen". 90% av min inntjening er pr idag på mining, resten på kjøp salg. Grunnen til at jeg ikke har "tradet" noe mere er at jeg selv føler at jeg selv trenger mere tid på å finne ut av markedet. Da med feks trade litt med seg selv (spå opp og nedturer, og da hvor langt opp/ned den havner på "til slutt". Så for min del så tjener jeg penger på mining mens jeg leser meg opp på bitcoin. win, win, i mine øyne, Prikken over "i" er at jeg også slipper varmeovn på vinteren, dog noe herk i disse dager :/ Helt til slutt, slik jeg ser bitcoin nå så har det blitt nesten for utbredt til at ting skal kolapse helt, om det ikke skjer en katastrofal feil i selve protokollen. Jeg hadde heldigvis ikke penger på gox. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 Har du trukket fra strømutgiftene (det som ikke trengs til varme) fra resultatet ditt? 2 Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 Har du trukket fra strømutgiftene (det som ikke trengs til varme) fra resultatet ditt? Nei det ikke gjort, siden man uansett trenger varmen på vinteren. Men det ble litt i overkant varmt i en leilighet. Strømforbuket var uansett ikke så galt faktisk, under 16 Amp. Nå i sommer er mininga flyttet til en garasje som en har donert Lenke til kommentar
ultraaa Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 Kjøp og salg av bitcoins er ren spekulasjon, fint at du har lyktes med det -PoWa- men det har ingen relevans til det ts spørr om. Jeg synes forøvrig ikke man burde tipse uvitende om slike spekulative investeringer.. Warren Buffett om bitcoins: https://www.youtube.com/watch?v=ewMYbX47-IE 2 Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 Litt usikker på hva du mener med å "starte å interessere meg for aksjer", tenker du på daytrading og slikt så har jeg bare ett råd og det er ikke gjøre det. Tenker du på langsiktig sparing i aksjer så er det fornuftig det bare spre risikoen ikke putt alle pengene på et sted, og ikke i veldig små bedrifter som kan gå konk før du vet ordet av det . Og viktigst av alt ikke tro at du vet noe som ikke alle andre vet. Alle nyheter og slikt er sannsynligvis allerede priset inn før du rekker å sette inn handelen. Og ikke la deg lure av folk som later som de har teknisk analyse teknikker som fungerer og kan forutse fremtiden og som de vil selge til deg. Fungerer de så ville de aldri ha solgt dem til deg da ville de vært milliardærer selv. Lykke til Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984 Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 aksjer? Vet ikke, men ta heller en titt på bitcoin. Spennende tider i møte Bitcoin er noe av det siste man burde investere i. Tja, jeg har da sopa inn over 100 000,- på noen mnd. Jeg angrer ikke på det. Men men det var min anefaling. Mer om dette blir vel litt off topic. Men send meg gjerne en pm på hvorfor du mener det. Hva slags plan hadde du, da? Åpenbart at Bitcoin har hatt en enorm verdiøkning siden starten, men hvorfor skal vi tro at denne trenden fortsetter? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 aksjer? Vet ikke, men ta heller en titt på bitcoin. Spennende tider i møte Bitcoin er noe av det siste man burde investere i. Tja, jeg har da sopa inn over 100 000,- på noen mnd. Jeg angrer ikke på det. Men men det var min anefaling. Mer om dette blir vel litt off topic. Men send meg gjerne en pm på hvorfor du mener det. Hvor mye investerte du? Om du kan gjenta denne investeringen din noen ganger, så vil du bli en veldig, veldig rik mann. Dessverre tilsier alt at du ikke kommer til å gjøre nettopp det. Mennesker har en tendens til å attribuere dyktighet og ferdighet hvor ren flaks er involvert og skylder heller på uflaks når ting går dårlig. Har selv tjent hundretusener på aksjetrading (og senere tapt), men har vært stor nok til å innrømme hva som har vært flaks og ikke (for eksempel når jeg eier i et selskap som plutselig blir kjøpt til overkurs). Sier ikke at dette er tilfellet for din del, men med slik eventyrlig avkastning er det gjerne grunn til å tro det. Det finnes mange mennesker som har tjent enorme summer i aksjemarkedet, men de som tjener penger jevnt over lang tid og/eller beholder det de har tjent er langt, langt sjeldnere. Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 aksjer? Vet ikke, men ta heller en titt på bitcoin. Spennende tider i møte Bitcoin er noe av det siste man burde investere i. Tja, jeg har da sopa inn over 100 000,- på noen mnd. Jeg angrer ikke på det.Men men det var min anefaling. Mer om dette blir vel litt off topic. Men send meg gjerne en pm på hvorfor du mener det. Hva slags plan hadde du, da? Åpenbart at Bitcoin har hatt en enorm verdiøkning siden starten, men hvorfor skal vi tro at denne trenden fortsetter? Plan? Tja... si det, bli med på en oppgang jeg tror vil fortsette. Jeg tror den trenden vil fortsette da veldig mange er lei av hvordan bank/endel myndigheter "styrer fiaten", Leste nylig om en som hadde tapt alle sparepengene i banken 3 ganger iløpet av sitt 40 årlige liv. Som staten tok for og dekke sin egen gjeld. Det samme skjedde vel også ikke så langt unna? kypros. Kunne sikkert kommet med flere eks. men det er slike ting som gjør at denne trenden ikke vil stoppe. aksjer? Vet ikke, men ta heller en titt på bitcoin. Spennende tider i møte Bitcoin er noe av det siste man burde investere i. Tja, jeg har da sopa inn over 100 000,- på noen mnd. Jeg angrer ikke på det. Men men det var min anefaling. Mer om dette blir vel litt off topic. Men send meg gjerne en pm på hvorfor du mener det. Hvor mye investerte du? Om du kan gjenta denne investeringen din noen ganger, så vil du bli en veldig, veldig rik mann. Dessverre tilsier alt at du ikke kommer til å gjøre nettopp det. Mennesker har en tendens til å attribuere dyktighet og ferdighet hvor ren flaks er involvert og skylder heller på uflaks når ting går dårlig. Har selv tjent hundretusener på aksjetrading (og senere tapt), men har vært stor nok til å innrømme hva som har vært flaks og ikke (for eksempel når jeg eier i et selskap som plutselig blir kjøpt til overkurs). Sier ikke at dette er tilfellet for din del, men med slik eventyrlig avkastning er det gjerne grunn til å tro det. Det finnes mange mennesker som har tjent enorme summer i aksjemarkedet, men de som tjener penger jevnt over lang tid og/eller beholder det de har tjent er langt, langt sjeldnere. Jeg har investert endel mindre en det som er tjent, det jeg har investert mest i er vel tid Men tid er jo også som kjent penger.. Men artig med litt ny lærdom Jeg syntes vel det egintlig ikke var flaks, mere spennende. Grunnen til at jeg ikke syntes det er/var flaks er netop pga. det eks. jeg nevner litt opp. Siste spennende nyhet innen bitcoin kommer fra Finland, der starter dem på høsten med distribusjon av bitcoin via det digitale tv bakkenettet, så da trenger man heller ikke inet. Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 (endret) Kjøp og salg av bitcoins er ren spekulasjon, fint at du har lyktes med det -PoWa- men det har ingen relevans til det ts spørr om. Jeg synes forøvrig ikke man burde tipse uvitende om slike spekulative investeringer.. Warren Buffett om bitcoins: https://www.youtube.com/watch?v=ewMYbX47-IE Også derfor jeg sa noe om at dette ble litt off topic. Forøvrig hva han pensjonsiten sier er faktisk ikke så spennende, ja jeg vet hvem han er og hva han oppnådd gjennom tidene, men han vet jo ikke engang hva bitcoin er,,, Endret 14. juli 2014 av -PoWa- Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 Fint om dere dropper de lange sitatene, jeg får hele tida beskjed om at dere har svart meg 1 Lenke til kommentar
ultraaa Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 (endret) Kjøp og salg av bitcoins er ren spekulasjon, fint at du har lyktes med det -PoWa- men det har ingen relevans til det ts spørr om. Jeg synes forøvrig ikke man burde tipse uvitende om slike spekulative investeringer.. Warren Buffett om bitcoins: https://www.youtube.com/watch?v=ewMYbX47-IE Også derfor jeg sa noe om at dette ble litt off topic. Forøvrig hva han pensjonsiten sier er faktisk ikke så spennende, ja jeg vet hvem han er og hva han oppnådd gjennom tidene, men han vet jo ikke engang hva bitcoin er,,, Han pensjonisten? Han er sannsynligvis mer oppegående enn mannen i gata, han er medeier, administrerende direktør og styreleder i Berkshire Hathaway, ett av verdens største selskap verdsatt til nesten 2000milliarder NOK. Når det er sagt så er jeg enig i at det blir feil av Buffett å sammenligne bitcoin med en sjekk og lignende, bitcoin er en valuta enten han liker det eller ikke, men konklusjonen hans er etter min mening 100% korrekt: Det er dollar inn og dollar ut, at bitcoins skal ha en enorm egenverdi utover det er en vits. Kjøp og salg av bitcoins er valutahandel, du kan jo like gjerne anbefale folk å investere i fex japanske yen, begge deler vil være ett like dårlig råd til ola nordmann, men volatiliteten og risikoen i bitcoins er langt høyere enn i japanske yen. Det tør jeg med absolutt null ekspertise innenfor valuta påstå med stor sikkerhet. Mitt råd til deg er å ta de 100tusen+ du har tjent på bitcoins å investere de i bedrifter i vekst(gjennom aksjemarkedet) og dermed være "garantert" god avkastning over tid. Jeg tviler sterkt på at du klarer å tjene penger over tid på valutahandel, men mining er sikkert ikke dumt, varme må man ha allikevell Ikke glem at du må skatte av alt du har tjent på bitcoins: http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/Prinsipputtalelser/Bruk-av-bitcoins--skatte--og-avgiftsmessige-konsekvenser/ Utover det at jeg anser bitcoin som ett dårlig investeringsforslag, så ønsker jeg bitcoins 100% velkommen, og er ikke uenig i at alternative valutaer slik som bitcoin i økende grad vil bli mer å mer attraktivt.. Endret 15. juli 2014 av ultraaa 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå