Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NextGEnTeL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva er forskjell på ADSL og bredbånn

Akkurat det samme.

Kan ikke si at ADSL er det samme som bredbånd. Blir jo omtrent som å si at 'stasjonsvogn' er det samme som 'bil'. ADSL er en type bredbånd, akkurat som stasjonsvogn er en type bil...

Offtopic men jeg måtte bare få sagt det :mrgreen:

Lenke til kommentar
Bredbånd er alt over 2Mbit.

ADSL kan bli definert som bredbånd, men de vanligste hastighetene for adsl er jo 384, 704 og 1024.

Hm. Dette med 2Mbps finner jeg ikke noe sted. Derimot:

A transmission medium capable of supporting a wide range of frequencies, typically from audio up to video frequencies. It can carry multiple signals by dividing the total capacity of the medium into multiple, independent bandwidth channels, where each channel operates only on a specific range of frequencies.

Det er jo nettopp dette ADSL kan gjøre da, dele linje med tlf, fax, og evt ISDN. Så en grafisk fremstilling av dette et sted... Skal poste hvis jeg finner hvor.

Så konklusjonen: Bredbånd har ikke bare med hastighet, men med bredden på frekvensbåndet som brukes.

Lenke til kommentar

Hm. Dette med 2Mbps finner jeg ikke noe sted. Derimot:

A transmission medium capable of supporting a wide range of frequencies' date=' typically from audio up to video frequencies. It can carry multiple signals by dividing the total capacity of the medium into multiple, independent bandwidth channels, where each channel operates only on a specific range of frequencies.[/quote']

2 Mb/s definisjonen finner du over alt i det offentlige, kommuner, fylke og stat.

De er ikke helt fornøyd med dette heller og har en hang til og kun synes at bare fiber er noe og satse på.

Denne holdningen vil de som prøver og stable på beina f.eks en ADSL-utbygging og håper på støtte ganske klart få merke.

Bredbånd betyr vel rett og slet og overføre data på flere frekvenser samtidig, dette er vel den eneste tekniske betegnelsen som er absolutt.

Lenke til kommentar

Hva som skal defineres som "bredbånd" eller ei er en diskusjon vi aldri kommer til å bli kvitt, personlig synes jeg alt under 10Mbit ikke kan kalles bredbånd, men det er nå *min* mening om saken.

Det vi må forholde oss til er dog at komersielle krefter surfer (no pun intended) på navnet "bredbånd" for å selge ADSL/G.SHDSL/VDSL/internett via kabel etc, og det er det bare å bli vant til en gang for alle.

Så, for arguments sake; ja, ADSL er en type bredbånd. :)

(PS! Svaret på problemet hans er nok sikkert at den prisen han har sett er med to års binding)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...