Gå til innhold

Reinstallert maskin er ustabil

Anbefalte innlegg

Er egentlig dårlig om dette er rett kategori, men jeg tar sjangsen.

Jeg har nettopp satt opp en pc der eier grunnet ustabilitet ikke var interessert i å prøve å "fikse" noe. Alt skulle slettes og reinstalleres.

Ettersom jeg hadde litt kjennskap til maksinen fra før så vet jeg at den kunne være litt ustabil av og til. Hadde en tendens til å låse seg uten noen som helst grunn. Det kunne skje under spill, ved brenning eller rett og slett når den var idle. Regnet med at den ville ha godt av en reinstallering.

Har nå reinstallert OS og drivere. Etter 5min så låser den seg :evil:

Har desverre ikke mulighet til å låne noen deler, så å prøve annet minne, G-kort etc er ikke mulig.

Takker for svar.

Maskinen:

AMD 900MHz Athlon

Chaintech Kt133a HK (eller noe i duren)

256 MB RAM

120 GB Seagate HD

GeForce2 TI4200

Plextor Brenner

Teak CDROM

Onboard lyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånne problemer er leie..

Først- sjekk at du ikke har konflikter og sånn i forhold til ressurser.

Oppdater drivere.

Ta ut enheter som ikke trengs for at maskinen skal fungere, for eksempel lydkort , flere RAM- brikker osv.

Test disken skikkelig, gjerne med analysevertøy fra harddiskprodusenten.

Finn et program som tester RAM, og kjør en stresstest på Ramen.

Det er en start..

Lenke til kommentar

Korleis formaterte du? Tok du den raskeste måten? Har dårlege erfaringer med det. Må gjerne formatere skikkeleg for at alle filer skal bli slettet. Ka type OS innstalerer du. Hadde win 98 second ed. Bare rot da. Blå skjerm på blå skjerm. La inn XP pro og har ikkje hatt store problem etter det. Men mest sannsyneleg så har du eit driver problem som må rettes på. Da er det bare å starte i ein ende, men dette veit du sikkert.

Du kan no prøve denne linken dersom det kan gji deg ein peikepinne på ka type HK du har http://www.baznet.freeserve.co.uk/CT-7AIA5-page1.htm

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg startet opp maskinen med en Win98 oppstartsdiskett. Slettet alle partisjoner. Satte opp en ny partisjon.

Installerte win98. Når den var oppe så satte jeg inn WinXP Pro cd og installerte den på partisjon 2.

Det er første gang jeg har prøvd meg på dual-oppsett, men har ikke fått en eneste feilmelding, og alt ser ut til å fungere som en drøm bortsett fra at den låser seg. Ettersom den var slik før jeg endret noe så regner jeg med at dette har med maskinvaren å gjøre og ikke dualoppsettet.

Glemte i farten å sjekke om den låser seg i Win98SE....hmmm. Tåpelig å ikke sjekke det :oops:

Skal se om jeg får sjekket det i kveld.

Eneste jeg kan ta ut er nettverkskortet, og kanskje en ram-brikke. Husker ikke om det var en eller to stk.

Skal også kjøre noen test-programmer og se om det hjelper. Kan jo i samme slengen sjekke at BIOS er riktig satt opp.....og temp....hmm.....kom visst på litt selv også nå ;)

Takker for tipsa. Skal gi beskjed hvordan det går videre.

EDIT: Glemte jo helt å takke for linken til HK'et :) Mener at du har funnet det rette der ja. Skal inn og se om jeg får lastet ned noen drivere der. kanskje dem er mer oppdaterte enn det jeg har lagt inn. Tror ikke denne maskinen har blitt oppdatert på år!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...