Gå til innhold

Anbefalt trådløs router med gigaswitch?

Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale en trådløs router med gigaporter og 2,4GHz og 5GHz nettverk?

Har Linksys sin EA6500 i dag, og begynner å bli mektig lei med at den regelmessig går ned, noe som er ett kjent problem med den (som jeg fant ut etter at jeg hadde kjøpt den).

Det viktigste er at den er kjent for å være stabil, og har gode signaler i trehus innenfor en radius på 20 meter (noe som ikke burte være noe problem for de fleste).

Har ikke behov for så veldig mye stasj på den. Men gjeste nett kan jo være greit å ha. Samt enkel og grei oppsettsmenyer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

What he said. Har en AC66 selv, den er lett å sette opp med gjestenett, er stabil og har ryddig og pent UI.

Den har også to USB-innganger hvor du kan sette på eksterne harddisker og streame fra. Gode signaler i alle tre etasjene (den står i midten), og også ute i hagen innenfor visse grenser (den står i motsatt ende av huset fra hagen).

Lenke til kommentar
Asus RT-AC66U og Netgear R6300 v2 er begge gode, på hver sin området, asus har VPN støtte (Openvpn både som klient og server) mens Netgear har usb3 som gjør at den funger som en liten NAS server.

Vil påstå gjeste nettverk er en sikkerhetrisiko, i prinsippet kan naboen din koble seg på, og få tilgang til ditt nettverk, har alltid det slått av.

Lenke til kommentar

Vil påstå gjeste nettverk er en sikkerhetrisiko, i prinsippet kan naboen din koble seg på, og få tilgang til ditt nettverk, har alltid det slått av.

Er enig der. Kommer på hvordan den er satt opp. På Linksysen jeg har, så må de som kobler seg på bruke ett passord for å bruke nettet. Mens jeg var inne og satt opp dette på en Asus hos en kompis når jeg fiklet med nettet hans der. Der fikk jeg fri tilgang via nettleseren, i hvertfall fra telefon. Men så ingenting ellers på nettverket. Men det var enkelt for han å komme inn og slå av og på dette.

Takk for anbefalingene. Mulig det da blir den dere anbefalinger. Trenger ikke USB på dem, da jeg har egne NASer, men vet jo aldri. Men mulig det blir bedre å bruke skriveren hvis jeg kobler den til med USB fremfor å kjøre trådløst som i dag. Funket ikke veldig bra med Lexmarken, men tror det er skriveren i seg selv som er problemet der, har dårlig hvilemodus.

Asusen virket som hadde greie menyer, og det var de jeg tenkte litt på, ville bare se hva som ble anbefalt uten å legge for mye føringer :D

EDIT: Eneste jeg ikke liker med disse er at de kun har 4 kabel utganger.Skulle ønske de snart kom med 8. Der jeg har den så trenger jeg minst 5, og av og til fler, og hadde vært greit å sluppet egen ekstra switch.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hva er usikkert med korrekt konfigurerte gjestenett? Jeg kjører flere gjestenett fra min Telenor P2812 (for leieboere), bruker LAN-separasjon, separate DHCP-scopes og individuell båndbreddebegrensning pr WLAN. Fra gjestenettene kan man ikke se andre nett så lenge LAN-separasjon er slått på. Sikkerheten for uønsket tilgang ivaretas med egen SSID og WPA2 for hvert gjestenett.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...