Gå til innhold

"mørkerommet"

Anbefalte innlegg

Nei, jeg tror jeg vil forsette med analog. Jeg har masse utstyr på det kameraet jeg har, så jeg vil ikke bytte til digitalt. Ikke før om et par år . Da har sikkert prisene på nikon speilreflekskamera synket i prisen. Men det er noe jeg lurer på, hvor lenge vil dei forsette med å selge fotopair og kjemikalier? Og jeg var inne på ei side der stod det at kodak har bare begynnt å lage digitalkameraer! Betyr dette at dei vil ikke produsere noe mer film? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvor lenge vil dei selge kjemi og fotopair og slike ting? :-? :-? :-?

Sikkert temmeleg lenge. Fotografering (og mørkeromsarbeid) er ein av dei verkeleg store hobbyane i verda. Om 10-15 år kan det henda du må gå i ein hobbybutikk for å skaffa det du treng, men det er ingen fare for at det forsvinn.

Lenke til kommentar

Jeg syntest det er korselig med mørkeroms arbeid i stedet for å sitte for an dataen heille tiden. Jeg har akuratt begynnt med foto og jeg har kjøpt meg inn alt mørkeroms utstyr jeg trenger. Tar ca 3 filmer i uken. Jeg har ricoh xr 20sp. Veldig bra kamera. Det fulgte med kamerabag,stor blitz, 80-200 mm linse, 35-70 mm. Med den siste linsen kan jeg ta macrobilde fra 13 cm. tror jeg. Er det noen som har hatt mørkerom før vi kom i den "digital alderen" :):):):) ?

Lenke til kommentar

Jeg syntest det er korselig med mørkeroms arbeid i stedet for å sitte for an dataen heille tiden. Jeg har akuratt begynnt med foto og jeg har kjøpt meg inn alt mørkeroms utstyr jeg trenger. Tar ca 3 filmer i uken. Jeg har ricoh xr 20sp. Veldig bra kamera. Det fulgte med kamerabag,stor blitz, 80-200 mm linse, 35-70 mm. Med den siste linsen kan jeg ta macrobilde fra 13 cm. tror jeg. Er det noen som har hatt mørkerom før vi kom i den "digital alderen" :):):):) ?

Lenke til kommentar
Spiller det noen rolle at filmruller har gått ut på dato? Går det fint ann å bruke den viss den er oppbevart kaldt?

De virkelige utløpsdatoene :

Filmer som har ligget mer eller mindre varmt (over romtemperatur, i vinduskarmen og så videre) : Minst utløpsdato.

Filmer som er oppholdt i romtemperatur : minimum ett år etter utløpsdato.

Filmer som har vært i kjøleskap : Minimum 3 år etter utløpsdato.

Filmer som har vært i fryseren : Minimum 15-20 år etter utløpsdato. Bare husk å ta ut filmen ett par timer før bruk for å forhindre kondens i kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...