Gå til innhold

[Løst] Oppsigelse som telefonselger

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sa opp jobben som telefonselger idag, og var under prøvetiden. Jeg fikk lov til å gå på dagen, men denne beskjeden var MUNTLIG. Må denne beskjeden være skriftlig?

Hva kan i verste fall skje (hvis den må være skriftlig)? (vis til lov)

Takk for seriøse svar!

Endret av myhken
TS fjernet innlegget
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg sa opp jobben min som telefonselger idag (skriftlig). Jeg var under prøveperiode, men fikk MUNTLIG beskjed om at kunne gå på dagen.

Må jeg ha skriftlig beskjed om at kunne gå på dagen?

Hva kan i verste fall skje?

Lenke til kommentar

Form
Hvis arbeidstakeren selv sier opp sin stilling, gjelder det ikke et krav om at oppsigelsen skal skje skriftlig. Oppsigelsen kan også skje muntlig, men av bevismessige grunner anbefaler vi at oppsigelsen gis skriftlig. Hvis det oppstår tvil om oppsigelsen faktisk har funnet sted, har arbeidstakeren bevisbyrden for dette. Vi anbefaler derfor at du leverer skriftlig oppsigelse til arbeidsgiver, enten personlig eller ved å sende oppsigelsen rekommandert per post.

Dersom arbeidsgiver sier opp arbeidstakeren, følger det av arbeidsmiljøloven § 15-4 at oppsigelse skal skje skriftlig. Oppsigelsen skal leveres arbeidstakeren personlig eller sendes rekommandert per post.

Innhold
Arbeidsmiljøloven § 15-4 stiller også krav til oppsigelsens innhold. Oppsigelsen skal inneholde informasjon om:

• adgangen til å kreve forhandlinger og reise søksmål
  • hvilke frister som gjelder for forhandlinger og søksmål
  • hvem et eventuelt søksmål skal rettes mot
  • retten til å fortsette i stillingen mens forhandlinger eller søksmål pågår

For virkningen av formfeil, se artikkel «3.6 Tvister om oppsigelse eller avskjed».

http://gratisrettshjelp.no/blog/3-1-formkrav-til-oppsigelsen-form-og-innhold/

Sjekk også denne linken:

http://ledernett.no/Nyttig/Ukens-dilemma/Kan-en-ansatt-gaa-paa-dagen

Det verste som kan skje er at du får en veldig dårlig referanse og du kan få en bot, ettersom bevisbyrden ligger på deg om det oppstår en konflikt.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...