Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er den beste nettverksdongelen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv har jeg sett på: ASUS USB-AC53 Wireless AC1200 og har selv D-Link DWA-182 NIC USB 11ac.

Problemet med begge 2 er at de bruker USB2 som igjen sier at de vil i prinsippet klare 30 MB/S er man heldig kan man kanskje klare 40 MB/S. Nå sier jeg ikke det er dårlig, er veldig får som har høyere en 100 mbit (12 MB/S) internetlinje. Men når de påstår mere bør det de sier også være riktig. Som er praksis umulig gjennom USB2.

Det er ganske mye dårligere en Wireless AC 1200 (150 MB/S).

Så bare vær klar over at slike trådløse nettverkkort lurer deg.

Antakelig har du Homeplugg som du sikkert har erfaringer ikke gir like høy hastighet som det påstår.

På grunn av strømnettet gir såpass mye støy at hastigheten reduseres.

Edit, med litt ekstra søk fant jeg:

ASUS USB-AC56 Dual Band Wireless-AC1200

Men ut i fra:

http://www.pcworld.com/article/2090556/tested-we-push-six-802-11ac-wi-fi-usb-adapters-to-the-limit.html

Virker ikke ut som den tilbyr noe særlig mere en 404 Mbit tilsvarer ca 50,5 MB/S og det sier selv selv at de lever ganske dårligere en hva AC standarden burde støtte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ok, ja USB-standarden tenkte jeg ikke noe på. Skal bruke den på en NAS, so jo bedre fart, desto bedre. Den har dessverre bare usb 2.0. Men tror dog at signalstyrken slår inn før kabelen. Kjøpte en slik fra Zyxel, men her får jeg 4-6 MB/s. Noe som jeg synes er dårlig. Vurdere å fleske til med en RT-AC68U + en dongel for å få litt mer fart.

Bor i en helt ny blokk med nytt el-anlegg og powerpluggen er koblet veldig nær hverandre.

Lenke til kommentar

Hvis du krever fart og stabilitet på en NAS, så er det bare kablet nett som gjelder. Sikkert litt jobb, men det er det verdt. Og hvis du kjøper powerline, kanskje et par USB-dongler for å teste og en RT-AC68 for å prøve å få et godt nok resultat - da har du kanskje brukt så mye penger at du istedenfor kunne betalt en fagmann for å montere nettverkskabel og to små veggkontakter for å løse problemet på en mye bedre måte.

Lenke til kommentar

USB-adapterne er ikke spesielt begrenset av å være USB 2.0. Må vel gjerne være i omtrent samme rommet som ruteren for at det skal bli en flaskehals. Gjerne er det mer antennedesign som på slike legger en del begrensninger.

USB 3.0 kan gjerne også være en liten utfordringer interferensmessig når det gjelder 2.4 GHz-båndet. F.eks. kan man på en del rutere med USB 3.0 se at det er valg for å deaktivere USB 3.0-modus pga. dette kan redusere wlan-hastigheten på 2.4GHz. Intel har litt mer info om dette: http://www.intel.com/content/www/us/en/io/universal-serial-bus/usb3-frequency-interference-paper.html

Nettopp av denne årsak er det også en del aktører som bevist ikke har valgt USB 3.0-implementasjon - USB 3.0 ville her kunne gitt bedre ytelse på 802.11ac som er 5 GHz, men dårligere ytelse/rekkevidde på 2.4 GHz - som fortsatt er det mest brukte.

Lenke til kommentar

Jeg har også vurdert å sette en USB dongel på NAS, men etter å ha lest endel så virker det som om svært få NAS tar disse AC donglene som det lenkes til her. Sjekker du eksempelvis Synology sin liste over kompatible dongler så finner du ingen AC der, kun den eldre N standarden.

http://www.synology.com/en-global/support/faq/427

Husker ikke helt, men mener å ha lest ulike forum hvor folk har kjøpt AC dongel spesifikt til sin NAS men at disse rett og slett ikke blir funnet av NAS`en.

Lenke til kommentar

Jeg har også vurdert å sette en USB dongel på NAS, men etter å ha lest endel så virker det som om svært få NAS tar disse AC donglene som det lenkes til her. Sjekker du eksempelvis Synology sin liste over kompatible dongler så finner du ingen AC der, kun den eldre N standarden.

Husker ikke helt, men mener å ha lest ulike forum hvor folk har kjøpt AC dongel spesifikt til sin NAS men at disse rett og slett ikke blir funnet av NAS`en.

Hvis det ikke er "plasskritisk", vil det gjerne være bedre å bruke ruter satt som wlan-bro - altså brukes radio i ruteren til å koble seg til din "hovedruter", og forbindelsen den da får via wlan-et deles ut på ethernet-portene.

Det finnes også egne bridge-adaptere, men resultatet ytelsesmessig blir gjerne bedre med en ruter - men de tar større plass. En ruter kan også være billigere (høyere salgsvolum).

Svært mange rutere kan settes i slik wlan-bro-modus.

Lenke til kommentar

For min del så er det AC som gjelder dersom jeg skal sette en NAS trådløst - og de ruterne der er ikke billig. Men hadde vært fint om TS gav tilbakemelding på hvordan det gikk med dongel og NAS.

Det begynner å bli billigere, og en relativt rimelig 802.11ac-ruter tror jeg nok her kan være vel så bra som en adapter - og man vil ha muligheten til å evt. ha flere NAS-er eller andre enheter koblet med Ethernet på denne.

Kjørte selv tidligere med en rimelig Linksys 802.11n-ruter som bro. Fikk da 130-150 Mbps over 5 GHz. Har ikke erfaring med de aller billigste 802.11ac-ruterne som er på markedet nå, men vil tippe at man nok for dem som er nede i 700 kroner burde klare 300 Mbps om ikke forholdene er så krevende.

Man har jo også egne 802.11ac-broer. Men disse koster omtrent det samme som en ruter.

Lenke til kommentar

Foreløpig er det fortsatt powerplug. Vurderer fremdeles og gå til innkjøp av dongel. Ser at laptopen jeg har får 144 mbit styrke. Dvs 18 MB/s.- Betydelig mer enn de 4-5 MB/s jeg får med powerpluggen. Det vil da være 3-4 ganger mer fart.

Takk for link. Der en Synology 710+ og en DX513 jeg har.

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

At tilkoblingshastigheten via wlan er på 144 Mbps betyr ikke at du får 144 Mbps....

Når det gjelder Homeplug er det også mange forhold som påvirker ytelsen. Det jeg blant annet har opplevd er at det beste kan være å la den stå alene i stikkontakten. F.eks. om jeg plugget den bærbare pc-en inn i det andre stikket på stikkontakten, kunne hastigheten bli halvert - trolig på støy fra strømforsyningen. Om pc-en stod på annen stikkontakt på samme kabelstrekk påvirket ikke. Selv en lampe i samme stikkontakt som ble slått på har hatt innvirkning...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...