Dikky Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 "Jaok", whatever. Jeg synes denne tråden var mer interessant når kun Luftbor , heraldo og DrDoogie postet. Liksom mer givende og lærerik. Kan ikke dere bare stfu nå, også tar vi det i anti-usa tråden? Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Hvem bryr seg om Frankrike? Jeg bryr meg når folk alltid rakker ned på USA og gir blanke f i hva Frankrike driver på med. Ja du gir blanke f*** i hva Frankrike gjør! Akkurat, jeg synes jeg har sett det! Blir det virkelig nødvendig for meg å finne frem til alle trådene som du har startet hvor du babler ivei om hva Frankrike (Og Russland og Kina) gjør og har gjort! Eller, nei jeg trenger vel ikke det, for du bryr deg ikke om Frankrike du Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Johnsen, vennligst les innlegget mitt om igjen veldig nøye for å se at du har bæsjet i buksa di. Hey Dikky, tråden var nok bedre når de andre var her ja, for de snakket sikkert sånn som du vil høre, og når jeg kom inn med fakta og greier, ble det litt kjedelig. "Euro, the currency for corrupt dictators and their co-sponsors, get yours today!" Lenke til kommentar
mandela Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Hele verden har ikke kapitalisme, så at du sier at systemet ikke fungerer av den grunn blir litt feil...Har de kapitalisme i u-land? Nei... de fleste har diktator styrer som er korrupte som F eller så har de ikke noe i det hele tatt. så naivt, hørt om wto, verdensbanken og imf? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Kutt ut hvorfor Irak gjorde ditt og datt. Har ingenting å gjøre med problemstillingen. Likeså om hvorfor Usa angrep Irak. Poenget er at realpolitisk vil EU presse OPEC til å gjøre de grep for å skifte handelen i olje til euro. Å tro noe annet er å tro på julenissen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Kutt ut hvorfor Irak gjorde ditt og datt. Har ingenting å gjøre med problemstillingen. Likeså om hvorfor Usa angrep Irak. Poenget er at realpolitisk vil EU presse OPEC til å gjøre de grep for å skifte handelen i olje til euro. Å tro noe annet er å tro på julenissen. Ja... og med Irak i "sengen" til USA, blir dette da litt vanskeligere ja... Dermed vil EU kanskje forhindre at Irak blir pro-amerikansk... ved å prøve å holde deres mann Saddam i makten der, sånn at han kan forhandle frem Euro som OPEC sin valuta. Fint at du kommer på banen Luftbor. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Ja... og med Irak i "sengen" til USA, blir dette da litt vanskeligere ja... Dermed vil EU kanskje forhindre at Irak blir pro-amerikansk... ved å prøve å holde deres mann Saddam i makten der, sånn at han kan forhandle frem Euro som OPEC sin valuta. Fint at du kommer på banen Luftbor. Hvis Irak skulle stå utenfor OPEC (noe som egentlig er banalt å tro på) vil de uansett måtte bytte valuta hvis OPEC bestemte seg å bytte til Euro. Ellers vil de tape på det i det lange løp. Din hypotese om EU ville ha Saddam ved makten får en alvorlig brist da UK var hovedallierte med Usa i sin overtakelse av Irak. Rett og slett fordi neste år vil EU være en større kunde enn Usa for OPEC. Så de ville klart det uansett om Saddam var ved makten eller ei. T.o.m Saddam ville ha mest mulig fortjeneste. Det samme vil den "nåværende" ledelse ha. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 EU fikk foten inn i døren til OPEC med Irak. Irak har 2. største reserver av olje i verden, og dermed hvis EU klarte å "forhandle" frem Euro hos de, blir det litt lettere å få med hele OPEC på det. Saddam tapte penger på å skifte til Euro i slutten av 2000. Det kan du ikke unngå i denne diskusjonen. Hvorfor skiftet han til Euro når den var på sitt verste nivå siden den ble innført? UK bruker ikke Euro, så hvorfor du tar de med inn i denne debatten skjønner ikke jeg. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 EU fikk foten inn i døren til OPEC med Irak.Irak har 2. største reserver av olje i verden, og dermed hvis EU klarte å "forhandle" frem Euro hos de, blir det litt lettere å få med hele OPEC på det. Saddam tapte penger på å skifte til Euro i slutten av 2000. Det kan du ikke unngå i denne diskusjonen. Hvorfor skiftet han til Euro når den var på sitt verste nivå siden den ble innført? Glem det, tviler på at EU ville forhandlet med Saddam noe mer enn USA ville gjort. Saddam skiftet valuta på det tidspunktet delvis for å irritere USA, og sannsynligvis i et forsøk på å smigre EU. Om du har noen bevis på at EU aktivt forhandlet med Saddam for å oppnå dette får du slenge bevisene på bordet... Euroen har løpet av ganske kort tid fått en viktig rolle i verdensøkonomien, den representerer et reellt alternativ til den amerikanske dollaren. Det skulle da bare mangle at OPEC i alle fall vurderer å knytte oljeprisen opp mot euroen. Flere og flere land vurderer også euroen som et alternativ når det gjelder pengereserver, der us dollar har vært så å si enerådende. Ikke så rart kanskje, all den tid amerikansk utenrikspolitikk er av den uforutsigbare arten (sammenlign tiden rett før WTC med tiden etter). Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Det var derfor jeg sa "forhandle" og ikke forhandle... Det er helt åpenbart at Saddam skiftet til Euro for politiske grunner, siden Euroen var på sitt laveste mot dollaren når han skiftet, og dette ville da ikke vært gunstig økonomisk sett siden da kunne selskap som betalte i dollar få mer for pengene. Euroen er viktig. USA liker faktisk at det er en Euro. Det holder ting litt mer i balanse og dollaren har noe å veie seg imot isteden for å bare være helt for seg selv på en berg-og-dal bane. all den tid amerikansk utenrikspolitikk er av den uforutsigbare artenMan har sagt siden iallfall 1998 at man ville fjerne Saddam Hussein. Det som skjedde i år var på ingen måte uforutsigbart. Heller ikke det som skjedde i Afghanistan, siden de prøvde å få til noe der før Bush kom til det Hvite Hus men det skjedde aldri (tror Clinton fyrte av noen raketter der, men ikke noe annet)... Utenrikspolitikken som USA har hatt siden Bush kom inn er akkurat den samme som de har hatt i årevis. Bare at nå har man gjort noe med alt som man alltid ville få til. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Men før '98 var man kompis med Saddam, støttet ham økonomisk og i ord, selv når Saddam var virkelig på sitt ondeste var man kompis med Saddam, når Saddam gasset kurderne var man kompis med Saddam, og støttet ham. Veldig forutsigbart Clinton fyrte av noen raketter? Irak har vært kontinuerlig bombet siden '98. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Clinton hadde ikke så mye styring... Han var opptatt med sin sekretær han.... Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Clinton hadde ikke så mye styring... Han var opptatt med sin sekretær han.... Fantastisk saklig forklaring, er det en sånn republikaner-vits? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Det er tross alt et faktum at Clinton lot andre gjøre jobben hans... Og fordi han ikke gadd å sette seg inn i sakene, kunne det bli som nevnt ovenfor. At han itillegg skal på besøk til Norge, og i aduisens med kongen, er det værste jeg har hørt. Men sånn kan det jo gså gå da... Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 1. november 2003 Forfatter Del Skrevet 1. november 2003 EU fikk foten inn i døren til OPEC med Irak.Irak har 2. største reserver av olje i verden, og dermed hvis EU klarte å "forhandle" frem Euro hos de, blir det litt lettere å få med hele OPEC på det. EU har foten i OPEC allerede. Siden tross alt de vil bli den største kunde til OPEC. OPEC er ikke dumme. Imotsetning til din tro. Eneste alternativet Usa har for at det fortsatt skal være dollar som er valutaen de handles i er å rasle litt med militæret. Økonomisk så vil det være lønnsomt for OPEC å handle i Euro. Saddam tapte penger på å skifte til Euro i slutten av 2000. Det kan du ikke unngå i denne diskusjonen. Hvorfor skiftet han til Euro når den var på sitt verste nivå siden den ble innført? Blant annet for å irritere USA? Selvsagt gjorde han det. Men man kommer heller ikke bort på at han tjente på det. Dog kommer du ikke inn på at flere medlemmer i OPEC har vurdert kraftig om de skal bytte til Euro. Venezuela er en. Og det spesielle med Venezuela er? Jo, så og si all eksport fra Venezuela går rett nordover. UK bruker ikke Euro, så hvorfor du tar de med inn i denne debatten skjønner ikke jeg. For UK er ikke med i EU? og er en stormakt i EU? Går EU "dukken" går også UK det. Resten sier vel seg selv. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Men før '98 var man kompis med Saddam, støttet ham økonomisk og i ord, selv når Saddam var virkelig på sitt ondeste var man kompis med Saddam, når Saddam gasset kurderne var man kompis med Saddam, og støttet ham. Veldig forutsigbart Clinton fyrte av noen raketter? Irak har vært kontinuerlig bombet siden '98. Ja, det var faktisk forutsigbart på den tiden at USA ville støtte Saddam. Tar hele to hjerneceller å forutse det... Hmm, Iran gikk til ****** etter USA prøvde å "ordne opp" der på 70-tallet. Iran ble en farlig stat i Midt-Østen som truet med terror og dessuten å ta over hele regionen. Det er ikke så jevla rart at USA og ALLE ANDRE støttet Irak på den tiden imot Iran... Det var så å si logisk og enkelt og tenke seg fram til hvorfor. Når jeg snakket om raketter og Clinton, så vil du se i mitt innlegg at jeg snakket om når han bomba Afghanistan... USA har ikke vært "buddies" med Irak siden 1990. Til og med da og før var ikke USA "buddies" med Irak, de hadde en farlig fiende i Iran, og dermed støttet de Saddam, de var ikke "buddies" av den grunn. Ifølge OPEC sine egne tall, så er Nord-Amerika større importør av olje enn EU fra dem: http://www.opec.org/Publications/AB/pdf/AB002002.pdf side 77-85 Der blir følgende resultat: OPEC eksport til Nord-Amerika: 4.244.000/dag OPEC eksport til Euro-land: 3.698.600/dag Legger vi til eksport til Latin-Amerika som også bruker dollar... OPEC eksport til Latin-Amerika: 704.600/dag Og bare for sikkerhets skyld legger vi til tallene til Øst-Europeiske land som kommer til å bruke Euro snart, og i tillegg Russland for å bare ta alt vi kan inn: OPEC eksport til Øst-Europa (inkl. Russland): 126.500/dag Dermed: Nord-Amerika + Latin-Amerika: 4.948.600/dag Euro-land + Øst-Europa + Russland: 3.825.100/dag Og hvis du leser dine tidskrifter Luftbor, så hadde du kanskje oppfattet at EU skal begynne å kjøpe mer fra Russland framover, og prøve å få Russland til å bytte ut dollaren med euroen. Dermed er ditt utsagn: EU har foten i OPEC allerede. Siden tross alt de vil bli den største kunde til OPEC. Fullstendig feil på alle måter. Have a nice day. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå