Luftbor Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Som Mark Twain en gang la merke til, profetier er alltid vanskelige, i særdeleshet når man tar tanke på fremtiden. Uansett det er ikke en stor bombe når Usa har igjen gjort at Irak handler sin olje i dollar. November 2000 startet irak å selge olje (den oljen de hadde lov til å selge) i Euro. De gikk alltså vekk fra den praksis som har vært siden andre verdenskrig å handle olje i dollar. Mange så det på som en bisarr aksjon fra Irak sin side. En handling gjort på trass for å irritere Usa mer enn det allerede gjorde. Men det var for Irak (eller rettere sagt Saddam) en lukrativ handel. Euro styrket seg i forhold til dollar i denne perioden. Det kostet da USD$1.05 for en Euro. Kurser idag Iraks bevegelse mot Euro indikerte vekst. Iran har allerede omgjort store deler av sin sentralbankreserver til Euro og har hintet om at de også vil gå fra doller til Euro for sine oljesalg. Den 7 desember 2002, som det tredje medlem av “axis of evil”, gikk Nord Korea over til Euro for sin handel. Venezuela, ikke et medlem av “axis of evil” enda, men en meget stor oljeproduserende nasjon likeså har også vært på tanken å bytte valuta i sin handel. Men viktigere er at OPEC på sitt møte i Spania den 14 april 2002 uttrykte sin interesse for å forlate dollar til fordel for Euro. Iraks sannsynlige inntreden i OPEC vil sette enda mer press på Usa da Irak følge eventuelle beslutninger OPEC måtte ta i fremtiden angående valuta. OPEC ser gjerne at Irak trer inn igjen som fullt medlem. Irak sitter i dag på den nest største av kjente oljereserver. Og som vil ved full produksjon være den tredje største produsent. Hvis OPEC skulle bytte om til Euro som standard for sine oljetransaksjoner vil det gi merkbare virkninger på Usas økonomi. Olje-konsumerende økonomier vil da måtte sende ut sine dollarreserver og konvertere dem til Euro (de kan selvsagt beholde sin dollar av andre årsaker men økonomisk vil det lønne seg å bytte til Euro). Noen økonomer har estimert at når markedet vil få en flodbølge av dollar vil de reagere med å sende dollaren ned med mange % (opp til 40%). Som en følge av dollaren mister verdi vil utenlandske invistorer i Usa ikke være så aktive på de amerikanske børser. For amerikanere generelt betyr det at importerte varer og tjenester vil koste langt mer. Og handelsbalansen til Usa vil bli alvorlig forstyrret. Utenlandske invistorer ser ofte til Usas som sikkerhet for deres invistering. Med en stor nedgang av invistering vil det kunne gå virkelig galt for Usa, og det raskt. Mai 2004 er en merkemåned for EU. 10 nye land vil gå inn i unionen. På det tidspunktet vil EU representere en oljekonsumerende enhet 33% større enn det Usa er. (Usa har i dag et daglig behov for omtrent 18 millioner fat pr dag). I dette vil EU for å minske kostnader presse OPEC til handle i Euro. Og når da EU vil kjøpe opp over halvparten av OPEC oljeproduksjon vil det som sannsynlig at OPEC vil bytte valuta for sin handel. Dette er et scenario som Usa ser på med stor uro. Usa vil lenge prøve å påvirke land i OPEC til å ikke dumpe sin dollarreserve på markedet. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Hvordan ser du for deg at dette får konsekvenser for usa sin utenriksgjeld, samt en nedgang i produksjonen av olje på verdensbasis (som det kan argumenteres allerede har begynt)? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 en artikkel om dette tema finnes også i oktober-utgaven av le monde diplomatique (nordisk versjon). (skrevet av Howard Wachtel, professor i økonomi ved amrik univ. washington dc) et av poengene som ikke er nevnt over er om russland vil akseptere euro som betaling for oljen, å friste russland med forsiktige skritt i retning av medlemskap i eu er et åpenbart forhandlingskort Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 24. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2003 Russland ja. Selv om Russland ikke er overbegeistret for EU, så er de mindre overbegeistret for Usa. Et annet punkt med Russland er hvor går deres eksport av olje og gass hen? Uten å ha tall bak meg så er vel ikke den store gjetningen at mesteparten av gass går til EU området (husk EU utvider med 10 nye land), og at oljen går mer spredd. Hvis Russlands inntekter for energi går til EU-området så er det vel ikke så veldig vanskelig å se hva som burde gjøres for å dempe kostnader. btw...den dagen Russland går inn i EU, for jeg tror de aldri vil gjøre det. Skal jeg gå igjennom Sibir. Du har ikke link til den artikkelen? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Du har ikke link til den artikkelen? dessverre, se selv: http://www.diplomatique.no/ kjøper selv kun løssalg det er en god del artikler som likevel ligger tilgjengelig på nettsidene deres Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Har ikke lyst å kaste vann på bålet deres, men jeg kom over dette: http://www.rferl.org/nca/features/2000/11/01112000160846.asp Baghdad appears to be trying now to deepen that divide by rebuffing Washington as it takes a small part of the world's oil trade off the dollar. And it appears to want to encourage ties with states like France and Italy, which it sees as sympathetic, by embracing the euro. But analysts say the political message Baghdad is sending is largely symbolic because the currency switch offers no gains or losses for any of the states involved except Iraq. Irak skiftet til Euro for å glede Chirac og de andre vennene Saddam har. Det gjorde de andre også. Nå i det siste siden Euroen har gått opp så har: This switch was estimated to cost Iraq $270 million dollars, but Iraq had since actually come out on top due to the rise in the value of the euro, which was actually probably influenced by Iraq’s decision to use the euro as its foreign exchange currency. Siden "ondskapens akse" skifter til Euro, så skal vi ta det som tegn at USA er ute etter de pga dette. Ikke sant? Spesielt Irak. USA har skiftet det tilbake til dollar, siden det er hva olje i Irak har blitt solgt på i årevis. Ett skifte av Saddam for å få mer støtte fra sine kompanioner i Europa for å nemlig gjøre sånn at han kunne fortsette med det han ville. Hvis ikke det er bevis på at Saddam prøvde å betale for å garantere hjelp fra sine venner i Sikkerhetsrådet, så vet ikke jeg. USA er en av midt-østen sine største kunder. Hvis de skal selge til USA, må de betale for å veksle dollaren de får av USA. Ikke særlig økonomisk. Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 USA har skiftet det tilbake til dollar, siden det er hva olje i Irak har blitt solgt på i årevis. Ett skifte av Saddam for å få mer støtte fra sine kompanioner i Europa for å nemlig gjøre sånn at han kunne fortsette med det han ville. Hvis ikke det er bevis på at Saddam prøvde å betale for å garantere hjelp fra sine venner i Sikkerhetsrådet, så vet ikke jeg. Her Seixon, skal du få et lynkurs i "Hvordan vri fakta mest mulig": 1. Ta Irak sin beslutning om å skifte ifra Dollar til Euro i forbindelse med oljesalget sitt! (Dette ble gjort da Irak solgte mest olje til Europa i denne perioden var dette mest fornuftig med tanke på kurser og veksling) 2. Deretter ser man på sammenhengen mellom bråket i Sikkerhetsrådet i FN mellom USA som ville fjerne Saddam og Frankrike/Russland som "ikke ville fjerne ham" (som du sier det på den mest mulige fjortissmåten) 3. Trekk deretter den mest ulogiske konklusjonen i tidens historire og si noe sånt som dette: Irak skiftet over til å selge oljen sin i Euro fordi han ville ha mer støtte fra sine kompajonger i Europa slik at de kunne beskytte ham. Dette er et 100% sikkert bevis på at Saddam prøvde å kjøpe hjelp ifra sine venne i Sikkerhetsrådet, bare les hva jeg har skrevet her! Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Morsomt, og feil. Når tror du Euroen kom på plass? Jo, 1999. Dvs. at det ikke var mulig å skifte til Euro før den ble etablert... dermed skiftet de ikke grunnet noe slags "periode" hvor de solgte mer til Euro-land... I 2000 når Irak skiftet til Euro, så gjorde Euro det dårlig, og, som ikke sitatene mine fra forrige innlegg, advarte alle mot at dette kom til å få negative økonomiske konsekvenser for Irak. Og det gjorde det til å begynne med. Si meg en ting. Hvorfor var det amerikanske dollar de alltid fant gjemt i Irak nå i krigen? Var det noen Euro? Nei. Hvorfor i all verden hadde Irak så mange dollar hvis de hadde byttet til Euro for olje? Betaler ikke europeiske selskap Euro for oljen fra Irak? I 2000 eksporterte Irak olje til Russland, Frankrike, Sveits, og Kina. To som opererte med dollar, og to som opererte med Euro. Alle økonomikere så skiften til Euro av Saddam som et politisk trekk, siden det ikke var særlig økonomisk i det hele tatt på den tiden å skifte. Du kan blånekte det hvis du vil. Greit med meg. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Si meg en ting. Hvorfor var det amerikanske dollar de alltid fant gjemt i Irak nå i krigen? Var det noen Euro? Nei. Hvorfor i all verden hadde Irak så mange dollar hvis de hadde byttet til Euro for olje? Betaler ikke europeiske selskap Euro for oljen fra Irak? Ikke en eneste liten Euro? God retorikk, Seixon. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Håper alle oljeland bytter fra å selge olje i dollar til å selge i Euro, håper dollarn mister sin status som alt mulig valutta. Hele økonomien i USA holdes opp av at dollar brukes som valutta i internasjonale sammenhenger og at dollaren brukes som valutta i enkelte fattige land. Om dollaren blir mindre brukt, vil økonomien til USA kollapse, og alle hoder gleder seg! Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Morsomt, og feil.Når tror du Euroen kom på plass? Jo, 1999. Dvs. at det ikke var mulig å skifte til Euro før den ble etablert... dermed skiftet de ikke grunnet noe slags "periode" hvor de solgte mer til Euro-land... I 2000 når Irak skiftet til Euro, så gjorde Euro det dårlig, og, som ikke sitatene mine fra forrige innlegg, advarte alle mot at dette kom til å få negative økonomiske konsekvenser for Irak. Og det gjorde det til å begynne med. Si meg en ting. Hvorfor var det amerikanske dollar de alltid fant gjemt i Irak nå i krigen? Var det noen Euro? Nei. Hvorfor i all verden hadde Irak så mange dollar hvis de hadde byttet til Euro for olje? Betaler ikke europeiske selskap Euro for oljen fra Irak? I 2000 eksporterte Irak olje til Russland, Frankrike, Sveits, og Kina. To som opererte med dollar, og to som opererte med Euro. Alle økonomikere så skiften til Euro av Saddam som et politisk trekk, siden det ikke var særlig økonomisk i det hele tatt på den tiden å skifte. Du kan blånekte det hvis du vil. Greit med meg. Seixon: Du skjønnte ikke hele poenget du! Du begrunnet fortsatt skiftet ifra Dollar til Euro med at Saddam ville kjøpe seg venner i Sikkerhetsrådet, noe som er vridning av fakta, eller rettere sagt, man må være en idiot for å kunne trekke en slik konklusjon ut av faktaene! Ja Seixon, IDIOT! Her skal du se hva som virkelig hendte: [seixon-mode] Er du dum eller? Selvsagt skjedde det som jeg beskrev for deg ovenfor her! Se her og her og her Her ser du hvorfor jeg har rett og du har feil noe som alltdi er saken osv osv blah bla *Vri fakta**vri fakta* *Trekke mongolide konklusjoner* *kalle alle andre som ikke liker USA for mongolide idioter* *Repetere gamle ting som jeg har sagt 89 ganger tidligere* [/seixon-mode] Ahh.... mye bedre... var jo faktisk slitsomt å gå inn i Seixon-mode! Lenke til kommentar
mandela Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Kan vi forsøke på å holde tråden saklig? gjelder også Seixon (med kommentaren av typen; vann på bålet osv. for deretter å kjøre OT i resten av innleggetI Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Hvis alle skulle slutte å handle i dollar, mister de en stor business partner som nesten ALLE land trenger: USA. Hvis dollaren hadde gått ut vinduet, hadde Euroen gått ut vinduet. Det er ikke "tilfeldig" at når aksjemarkedet i USA går i dass, så følger resten av verden med... Dermed, hvis man prøver å kutte ut dollar, kommer hele verdensøkonomien til å gå rett til helvete sammen med USA. Men, hey, man må gjøre alt mulig for å svekke USA, hva? Seixon: Du skjønnte ikke hele poenget du! Du begrunnet fortsatt skiftet ifra Dollar til Euro med at Saddam ville kjøpe seg venner i Sikkerhetsrådet, noe som er vridning av fakta, eller rettere sagt, man må være en idiot for å kunne trekke en slik konklusjon ut av faktaene! Ja Seixon, IDIOT! Nei, det er bare du som nekter å tro at dette kunne være den egentlige grunnen. Alle økonomikere sa at dette var et politisk trekk. Ikke en eneste liten Euro? God retorikk, Seixon. Riktig det ja.Hvorfor tror du alle forhandlere i Irak nå vil ha dollar da? Hvorfor er dollaren nærmest forgudet i Irak nå? Hvorfor stakk Saddam av med $1milliard i April fra sentralbanken i Irak? Johnsen, ta en kikk på denne linken her og gå på side 4: http://economic-research.bnpparibas.com/ap...pdf?OpenElement Her ser vi at Euroen sin verdi var på sitt laveste når Saddam byttet til den i November 2000. Hvorfor?? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Selvsagt var byttet fra dollar til euro politisk trekk! internasjonal handel ER politikk. La oss alle bytte fra dollar til euro! Om verdensøkonomien går i dass så vil jeg juble, det vil vise hvor rævva kapitalismen er! overproduksjon av varer som ingen har råd til å kjøpe, tomme bosteder som ingen har råd til å bo i! Aner vi en revolusjon i det fjerne? Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Nei, det ville bare bevist hvordan man kunne ødelegge et system som fungerer ganske bra... Hvis verdensøkonomien gikk i dass, ville du ikke juble for da hadde du kanskje ikke hatt råd til mat... eller kanskje det ikke ville være noe mat å få kjøpt... Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Du mener, vi ville fått det slik som majoriteten av verdens befolkning har det ? Ett system som fungerer ganske godt meg langt oppi rasshølet (Unnskyld min Svensk) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Men, hey, man må gjøre alt mulig for å svekke USA, hva? Problemet er jo at det er USA som svekker seg selv. Er det vi forsøker å få deg til å forstå. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Nei, det er ikke det. Du sier det fordi du syns USA gjør feil ting. Det syns tydelig Frankrike og, men det er fordi USA tramper på Frankrike sine korrupte føtter... Hele verden har ikke kapitalisme, så at du sier at systemet ikke fungerer av den grunn blir litt feil... Har de kapitalisme i u-land? Nei... de fleste har diktator styrer som er korrupte som F eller så har de ikke noe i det hele tatt. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 HVEM BRYR SEG OM FRANKRIKE!!!! (sorry for caps, men måtte bare få det ut) Siden majoriteten av verdens land har blitt påtvunget/adoptert kapitalismen vil de landene som har ryggmarg til å ikke innføre den automatisk bli tapere. Ganske logisk? Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Nei, det er bare det at de som ikke innfører kapitalisme taper ut generelt... Mange klarer seg fint uten kapitalisme, siden de er selvforsynte og ikke trenger et marked og sånn... Hvem bryr seg om Frankrike? Jeg bryr meg når folk alltid rakker ned på USA og gir blanke f i hva Frankrike driver på med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå