moby_duck Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 Jeg gjorde et eksperiment i dag med sugerør, hvor jeg tok et glass med ett sugerør og et glass med 10. Jeg prøvde å suge like hardt opp av begge glassene, og på tross av at det ene glasset hadde flere rør, forsvant vannet like fort fra de to glassene. Hvordan er det mulig? Og gjelder det samme med størrelsen på røret? Er det kun sugekraften som har noe å si? Og gjelder det samme i andre tilfeller, som f.eks. på en oljeplatform? Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 (endret) Husk at lufttrykket som presser mot vannet er enormt. Det skal ikke rare trykkforskjellen til for å presse vannet gjennom sugerørene, og det spiller liten rolle om du bruker 1 eller 10. Tips til nytt eksperiment: Du trenger to sugerør, og et glass vann. Stikk begge sugerørene i munnen, men bare det ene ned i glasset. Det andre skal være utenfor. Sug, og observer hva som skjer. Endret 10. juli 2014 av Karl Skapeland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå