Gå til innhold

Ny pc med I5 og SSD til gamlefar?

Anbefalte innlegg

Heia. Min far har snart bursdag og sitter på en gammel q6600, Det er noe galt med Hk/psu. Da tenkte jeg at han kanskje kunne trengt en ny en.

Han har masse Hdd`er fra før, Dvd-Spiller. Han har egentlig et kabinett, Men det er ganske slitt.

Da tenker jeg først på et oppsett med en I5, SSD, Skjermkort så kommer han til å bruke gt440 inntil han får lyst å spille igjen senere. Størrelse har ikke noe å si.

Han skal ikke overklokke. Han foretrekker Intel/Nvidia. Støy bryr han seg ikke mye om.

Om han kjøper en I5 idag, Så henger den vel med like lenge som den gamle har gjort.

Seff. Billigst mulig, Men om det virkelig er verdt det så kan det sikkert koste litt ekstra :) Den gamle Psu`en er en Antec Green 550watt. Eneste som jeg vet ;)

EDIT: Psuen han har nå heter EA 500D (Antec earthwatts) Og kabinettet heter Antec Sonata III

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Christian :)

Ser nå bra ut det, å dette er nå noe du kan også ;)

Ang kabinettet, hva med

FRACTAL DESIGN DEFINE MINI ?

Ser du har valgt et m-atx hovedkort.

Ja, der sa du noe :) Selv om han har hatt pc siden 2007. Så tror han at Oc er mye.. Mye værre enn det virkelig er. :p

Byttet HK. Tror det skal holde akkurat med sata kabler. han har vel 3-4stk tilkoblet hele tiden :)

Listen:

post-319721-0-10197100-1405085124_thumb.png

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva kravene til din far er, men jeg ville absolutt bygget så liten maskin som mulig ja.

Min far skulle også ha ny PC, og jeg sa jeg kunne sette sammen en for han. Jeg kom aldri så langt fordi han kjøpte bare en ferdig bygget maskin. Det var en liten desktop, helt ukurant på alle mulige måter (strømforsyning, hovedkort osv osv). Støtter stort sett ingenting ift hva vi er vandt med. Maskinen kostet 2K.

Men: Det var mitt i blinken for han. Den var billig, og han driter i støtte for store skjermkort eller CPU kjølere. Nettbank og mail, thats it .. Når maskinen dør kaster han den og kjøper ny.

Det er mitt tips til noen som ikke bryr seg om hardware.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva kravene til din far er, men jeg ville absolutt bygget så liten maskin som mulig ja.

Min far skulle også ha ny PC, og jeg sa jeg kunne sette sammen en for han. Jeg kom aldri så langt fordi han kjøpte bare en ferdig bygget maskin. Det var en liten desktop, helt ukurant på alle mulige måter (strømforsyning, hovedkort osv osv). Støtter stort sett ingenting ift hva vi er vandt med. Maskinen kostet 2K.

Men: Det var mitt i blinken for han. Den var billig, og han driter i støtte for store skjermkort eller CPU kjølere. Nettbank og mail, thats it .. Når maskinen dør kaster han den og kjøper ny.

Det er mitt tips til noen som ikke bryr seg om hardware.

Min far liker å bygge selv. Han vil gjerne skaffe et skjermkort etterhvert så han kan prøvde bf3, bf4 osv.

Men han gadd ikke å bruke penger på en maskin som er ødelagt. (q6600`en)

Han vet jo ikke at han kanskje skal ha en ny maskin ennå ^^

Han har snakket lenge om å skaffe seg en ny. Men ville egentlig vente til den gamle dritten hans dør, Den er jo halveis defekt. Må nappe ut power kabeln inn og ut hver gang han skal start den :p

Lenke til kommentar

Om alle diskene er små kan det jo være greit å kjøpe en stor en istedet?

Ellers så kan jo en nyere AMD cpu være tingen om han skal spille. En A10-7850K leverer ca 30FPS i BF4 på 1680x1050 oppløsning med medium grafikkinstillinger.

(Krever TEK ekstra medlemskap) http://www.hardware.no/artikler/duell-integrert-grafikk/159433

Han har 2x500gb. 1stk 750gb og en tb tror jeg :) Nok av disker ^^

Han spiller på en 1080p 27tommer skjerm. Han har aldri eid en AMD maskin. (som jeg vet om)

Men det kan jo vurderes :)

Om han skaffer seg et eksternt er det vel bortkastet med en Apu? da tenker jeg på et 660 (eksempel)

Lenke til kommentar

Du får ikke prosessorer uten APU lengre. Se på det som en reserveløsning dersom du eier et skjermkort fra før. Tingen er at dersom 30 fps på medium holder for han så er det penger spart!

Haswell Extreme serien er vel uten intregrert Cpu?

Anyway. Skal snakke med han, På en måte hinte til han om hva han ville valgt uten å avsløre meg :p

Lenke til kommentar

Du får ikke prosessorer uten APU lengre. Se på det som en reserveløsning dersom du eier et skjermkort fra før. Tingen er at dersom 30 fps på medium holder for han så er det penger spart!

Selvsagt gjør du det. X58 og X79 f.eks. Og kommende X99 CPU er alle uten.

Syns det er bortkastet med grafikkdel i CPU. Når jeg kjøper CPU er det prosessorkraft jeg er ute etter, ikke et labert skjermkort.

Lenke til kommentar

Med ett budsjett på 12k så har du mulighet til å sette opp ett rått utgangspunkt. Når faren din skal legge så mye i en maskin regner jeg med at han vil ha den en del år, ta en kraftig modular PSU og ett solid kabinett, i denne prisklassen er det I7'en til Intel som gjelder, tipper du får plass til en 4790k på ett godt hovedkort, med ett GTX 780 ( utvid om 2-3 år! )

HDd'er hadde han fra før, kjøp en 500gb samsung pro series, så får du vell 10 år garanti på kjøpet, og med rapid mode ligger den stabilt på 900/r+ som gir en rå bruksopplevelse i windows etc!

Lenke til kommentar

Med ett budsjett på 12k så har du mulighet til å sette opp ett rått utgangspunkt. Når faren din skal legge så mye i en maskin regner jeg med at han vil ha den en del år, ta en kraftig modular PSU og ett solid kabinett, i denne prisklassen er det I7'en til Intel som gjelder, tipper du får plass til en 4790k på ett godt hovedkort, med ett GTX 780 ( utvid om 2-3 år! )

HDd'er hadde han fra før, kjøp en 500gb samsung pro series, så får du vell 10 år garanti på kjøpet, og med rapid mode ligger den stabilt på 900/r+ som gir en rå bruksopplevelse i windows etc!

Man får nok ikke presset med et 780, Men en 290 får man. Kan laste opp en bilde av listen så langt :)

Er usikker om minnet og om noctua kjøleren kommer til å kræsje i hverandre? noen som vet?

post-319721-0-66116900-1405714279_thumb.png

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Man får nok ikke presset med et 780, Men en 290 får man. Kan laste opp en bilde av listen så langt :)

Er usikker om minnet og om noctua kjøleren kommer til å kræsje i hverandre? noen som vet?

Samsung Evo blir kjøpt hos Elkjøp. Da han fikk et gavekort der :)

Samsung Evo blir kjøpt hos Elkjøp. Da han fikk et gavekort der :)

EDIT: Han har lyst å ha den i ca 5år, Samme som han har hatt Q6600`en :)

Lenke til kommentar

Legg i ett 290, fjern SSD'n, skift kabinett hvis det blir for harry. ( Anbefaler ett godt hovedkort å klokke med, siden han var litt interessert i dette, kabinettet her er også utrolig lett å bygge i, dørene taes lett av etc, selv ville jeg nok gått for ett Fractal støydempet, men som du nevner er ikke støy såå viktig her )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...