Gå til innhold

Feil på skriver eller feil på blekkpatroner?

Anbefalte innlegg

Vi har en multifunksjonsskriver av merke EPSON XP312. Den er bare noen måneder gammel. I det siste har den begynt å få horisontale striper i utskriftene. Skriver jeg for eksempel ut tekst, så vil det være horisontale striper jevnlig nedover arket. Det ser ut til å bli verre og verre. Til og begynne med var teksten lesbar, men nå duger ikke utskriftene i det hele tatt lenger.

Noen sa meg at det kunne ha med at skriveren står i rom som blir litt vel varmt innimellom når sola står på vinduet og at muligens patronene da tørker ut? Men før jeg punger ut for nytt blekk, som jo koster litt, så ville jeg høre om det er noen som har peiling/erfaring med dette? Så jeg ikke kjøper nytt blekk og så er det egentlig noe helt annet som feiler skriveren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok tenkelig at det kan ha tørket ut ja, men kan også være selve skriverhodet som er problemet. Gå inn på innstillingene på printeren å kjør et renseprogram da det i mange tilfeller vil løse problemet.

Lenke til kommentar

Epson har eget skriverhode så om du har belekkpatroner med blekk i er det ikke patronene men skriverhodet.

Test ut rense og kalibreringsfunksjonen under instillinger for skriveren.

Har ikke fått noe beskjed om at noen av patronene er tomme nei. Har kjørt slik renseprogram på skriveren, men det hjalp ikke noe.

Skriveren stod rett innenfor ett vindu som det har stått en del sol på i det siste.

Lenke til kommentar

Prøv gjerne Alignment/cleaning flere ganger for det virker. Har en tilsvarende Canon printer hvor kona hadde klart å miste en gummistrikk oppi drivverket. Denne printeren fikk også slike striper du beskriver på utskriftene + diverse feilmeldinger i hytt og pine. Men problemet løste seg selv etter å ha kjørt disse funksjonene flere ganger, 8 - 12 ganger i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt rensing en gang til og justert hodet på skriveren ser det ut til å ordne seg .Var ikke så enkelt, da skriveren ikke skrev ut hvilken av firkantene som var 1-2-3-4 osv, så da var det ikke så enkelt å velge nr på firkant som hadde minst striper. Sjekket bruksanvisningen på nett, og der var det en illustrasjon som viste dette, og etter å ha kjørt gjennom dette, fikk jeg plutselig til å skrive en normal utskrift. Men samtidig holder jeg selvfølgelig på å gå tom for sort blekk :p

Endret av Sissel B
Lenke til kommentar

Ulempen med Epson er at de har som sagt skriverhodet i skriveren og rensefunksjonen funker ikke når skriveren melder lavt nivå på blekkpatronene.

Lavt nivå betyr for øvrig for oss dødlige halvfull.

En annen morsom funksjon på billige Epson skriver er en teller som teller ned + random også slutter den bare å virke.

Men kjekt at du fikk det til.

Har en gammel Canon MP150 som både renser og skriver selv når det er helt tomt for blekk da blekknivået på denne ikke er et parameter for rensing og skriving.

En annen kjekk ting med Canon skrivere er at skriverhodet sitter i blekkpatronen så hver gang man bytter patron får man nytt skriverhode, i hverfall på den modellen jeg har.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...