Gå til innhold

Har pumpet 10 Gbit/s gjennom telefonledning

Anbefalte innlegg

For noe tøys. Det legges da fiber til ferdig bygde hus hver eneste dag uten at man må rive opp kledning eller noe som helst. Hvis man fortsatt må legge fiber til husveggen for at dette skal bli relevant, så er det ikke spesielt spennende.

Ingen som har anelse på hvordan man klarer 10 gigabit på telefonkabelene? Blir samme som på cat6 som også støtter 10 gigabit ethernet.

Jeg vet ikke helt hva du spør om her, men hvis du vet hvordan telefonkobberen ser ut, og du vet hvordan en cat6-kabel ser ut, så er det ikke vanskelig å skjønne at det er to forskjellige ting.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud, du har eksisterende kabel. Hvis ingen klarer å finne en måte å bruke de bedre enn ADSL, selv om de er noen kilometer lange, så blir jeg skuffet. Hvis du tror at de stedene som fikk telefonkabel installert sent på 70-tallet og frem til 90-tallet kommer til å få fiber, så har jeg en veldig flott bro å selge deg, sentralt plassert i London.

Jeg har et hus bygget i ca 1893-1894 og jeg får fiber om ca 1 måned. Alt som skal til er en fiberkabel og hull i veggen.

Hvis du derimot mener at DSL som kan levere max 16 mbit til meg idag har noe ukjent, enormt potensiale som enda ikke er utnyttet - er du er velkommen til å søke jobb hos telefon/internettleskap med din vidunderteknologi som tydeligvis ingen bortsett fra deg kan skjønne noe av, du får kalle den "Kobberbroen til London".

Og hvor mange mennesker dekkes av den utbyggingen?

Lenke til kommentar

Og hvor mange mennesker dekkes av den utbyggingen?

Jeg får det, og alle andre i gaten som er interesserte.

Nettopp, du bor i en gate. De jeg snakker om bor på steder du aldri har hørt om, flere kilometer fra nærmeste nabo. Hvis gaten din fikk telefonkabel installert på 70-90-tallet, så er det fordi det er en ny gate, ikke et sted de ikke kom til før da.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Nettopp, du bor i en gate. De jeg snakker om bor på steder du aldri har hørt om, flere kilometer fra nærmeste nabo. Hvis gaten din fikk telefonkabel installert på 70-90-tallet, så er det fordi det er en ny gate, ikke et sted de ikke kom til før da.

Og jeg skal liksom vise sympati, forståelse etc for at folk bestemmer seg å bo i hyttiheiti, og klager på mangel av slike tjenester som høyhastighetsbredbånd?

Jeg snakker om byer. I byer er det absolutt ingen unnskyldninger for ikke å ha byttet til fiber for 10 år siden, gjerne før det. Jeg snakker om mesteparten av befolkningen (som bor i byer eller tettsteder) som ganske så snart vil skjønne at produktene de kjøper ikke kan utnyttes for fullt pga deres regjering sitter med fingeren en viss plass, og satser ikke på fremtidens ifrastruktur.

Og som tidligere sagt - kobberkabler har truffet veggen. Teknologien som beskrives her er helt urelevant for noe som helst forbedring av internett gjennom kobberkabler pga for høy frekvens og for stort signaltap, og selv om jeg har sagt det flere ganger alrede: fiber, fiber og atter en gang fiber! De som bor i skogen får nye den flotte naturen, høre på fuglesang, plukke eikenøtter etc. Hvis du kjøpte et eiendom 2 km fra nærmeste nabo i et sted ingen har hørt om, så er det per alle logiske definisjoner ditt problem.

Endret av nessuno
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, velger man å bo litt usentralt så får man bare innfinne seg med litt labre hastigheter og dårlig tilbud.

Vi lever tross alt i et kapitalistisk samfunn og leverandørene behøver en viss befolkningstetthet for at en utbygging skal lønne seg og heller kapitalisme fremfor kommunisme.

Jeg har frisk luft, skog, natur, fuglekvitter (null jææævla måser, yay!) og lite folk i nabolaget, jeg er fornøyd. Hadde vært kjempefint med fiber, men det betyr også at jeg hadde mest sannsynlig hatt mye mer folk rundt meg.

Lenke til kommentar

Og jeg skal liksom vise sympati, forståelse etc for at folk bestemmer seg å bo i hyttiheiti, og klager på mangel av slike tjenester som høyhastighetsbredbånd?

Jeg snakker om byer. I byer er det absolutt ingen unnskyldninger for ikke å ha byttet til fiber for 10 år siden, gjerne før det. Jeg snakker om mesteparten av befolkningen (som bor i byer eller tettsteder) som ganske så snart vil skjønne at produktene de kjøper ikke kan utnyttes for fullt pga deres regjering sitter med fingeren en viss plass, og satser ikke på fremtidens ifrastruktur.

Og som tidligere sagt - kobberkabler har truffet veggen. Teknologien som beskrives her er helt urelevant for noe som helst forbedring av internett gjennom kobberkabler pga for høy frekvens og for stort signaltap, og selv om jeg har sagt det flere ganger alrede: fiber, fiber og atter en gang fiber! De som bor i skogen får nye den flotte naturen, høre på fuglesang, plukke eikenøtter etc. Hvis du kjøpte et eiendom 2 km fra nærmeste nabo i et sted ingen har hørt om, så er det per alle logiske definisjoner ditt problem.

Nei, du skal ikke gjøre noe annet enn skjønne at du misforsto innlegget mitt. Det var du som begynte å herpe på at "jovisst, fiber kommer til alle".

Lenke til kommentar

Det har ingenting med lesing å gjøre, det har med betydning ffs. Du skjønte ikke hva jeg mente, og begynte å prate om hus som var bygget tidlig - som ikke har noe med når telefon ble installert å gjøre.

Er ikke du ferdig med denne tråden? Jeg trodde du var ferdig, det var visst "bare idioti her".

Når, og om i det hele tatt telefon ble installert hvor som helst har lite med fiber å gjøre. Fiber dekker mye mer enn telefon (TV, IP telefoni, konvensjonell nettbruk, etc) og jeg sa at fiber burde bli en nasjonal satsing, som det er desverre ikke. Jeg har heller ikke skrevet at alle skal få fiber, pga den forrige setningen.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hva du spør om her, men hvis du vet hvordan telefonkobberen ser ut, og du vet hvordan en cat6-kabel ser ut, så er det ikke vanskelig å skjønne at det er to forskjellige ting.

Jeg mener, cat 6 har 8 kabler, men telefonkabel RJ11 kun har 4 eller 6 kabler.

ms_modular_colour_codes_lg.jpg

Hva er det som gjør at en så gammel telefonkabel klarer 10 gigabit ethernet, da må i så fall cat6 klare over 10 gigabit ethernet, siden den har dobbel så mange kabler. Nå kan det være at telefonledningen er bedre issolert, men kan jo aldri vite.

En ting vi vet, er på 1000 meter tviler jeg på man får særlig mere en 70 mbit hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...