Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvis en annens eiers del av hus detter ned

Anbefalte innlegg

Har et hus som er delt i to (på møne). Den andre halvpart vil rive sin del, men gjør han det, detter mest sansynlig den andre delen ned også.. Nå står bare hans del og forfaller. Regner inn dit osv. Nesten ikke takpapp igjen. Er redd det kommer til å dette ned om ikke alt for lenge.. Hvordan er det med forsikring osv, hvis våres del forfaller, fordi han ikke vedlikeholder sin del?

Anonymous poster hash: 2f861...a2b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I et seksjonert sameie påligger det den enkelte sameier å holde sin bruksenhet forsvarlig vedlike, jfr. eierseksjonsloven § 20 første ledd. Fellesarealer (det vil si arealer som ikke kan knyttes til den enkelte bruksenhet) skal vedlikeholdes av sameiet som sådan, jfr. annet ledd, og kostnadene for dette fordeles på sameierne (som hovedregel etter sameiebrøken), jfr. § 23 første ledd. Jeg antar at bygningen er et fellesareal.

Så litt avhengig av omstendighetene, særlig hvordan bygningen er kategorisert (felles/bruksenhettilhørighet) kan et forsikringstilfelle utløst av at hans del forfaller slå tilbake på dere gjennom sameiet. Rettslig sett er det sameiet som er ansvarlig for fellesarealer, og mangelfullt vedlikehold kan innebære at forsikringsselskapet krever regress fra sameiet.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Du kan garantert få hans del tvangssolgt, tror jeg. Siden han driter i vedlikeholdet, så er det alvorlig nok til at du kan få han ut, og få inn nye naboer, dersom det finnes en kjøper som vil ha noe forfallent i det hele tatt.

Men, et tvangssalg er tvungent, og da er det vel lite eieren av det som står under tvangssalg egentlig kan gjøre med prisen som det selges for.

Jeg ville løpt, ilt til advokat, og satt i gang en utkastelse. Det betinger at han får noen skriftlige advarsler likevel. Så få disse advarslene satt i verk snarest mulig. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

G: "garantert" og "tror jeg" er motsigelser.

TS:

Vil han rive for å bygge opp på ny, eller bare for å slippe ansvaret mer, la tomten stå tom?

Han kan jo uansett ikke rive uten å koste noe etterarbeid, du har jo ingen yttervegg den veien, så du må beholde en innervegg som ny yttervegg, og denne må jo da oppgraderes til fullverdig yttervegg.

Jeg vil tro et tømrer- og rivefirma i samråd kan få til å rive halvparten på en forsvarlig måte med nok forarbeid og sikring, men jeg kan ikke tro det blir billig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...