knopflerbruce Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 Ronaldo kom seg hvertfall til sjansene... og Messi er med andre ord ikke spesielt flink til å spille sine medspilelre gode, da et helt stjernegalleri ser ut som ordinære spillere med han på banen. Hvordan kan du kritisere Messi for ikke å spille lagkameratene sine gode, og i samme åndedrag nevne Ronaldo? Ronaldo var en sippeunge gjennom hele VM, og er kanskje den dårligste kapteinen jeg noen sinne har vært vitne til. Misforstå meg rett; jeg elsker Ronaldo som spiller, og er det en jeg savner i United, så er det han. Men higen etter å regnes som best i verden har jo gått helt i hodet på han, og i VM var han rett og slett en ufyselig idiot. Han burde kalles Anakin fra nå av. Hva er det egentlig du forventer av Messi? Argentina var i VM-finale (og for den saks skyld i semien) for første gang siden 1990. Hvordan kan lagkameratene se ut som ordinære spillere da? Skal Messi ha skylden for at Higuain ikke scoret mer, eller at Aguero ikke gjorde noe som helst? Hadde det vært annerledes om Higuain scoret på kjempesjansen sin i går? "Sipping" har ikke noe med en fotballspillers kvalitet å gjøre. Ronaldo er kjapp til å vifte oppgitt med armene, men det har intet med selve spillet å gjøre og kan fint forbigås i stillhet hvis man skal måle fotballspiller X mot Y. Når det er sagt forventer jeg ikke noe spesifikt av Messi, men jeg forventer mer av en vinner av gullballen enn det Messi har prestert. Dette er enten en fanboy-basert pris eller en sympatipris, da det utvilsomt har vært andre som har spilt bedre. Du har jo James Rodriguez, som må ha rundt det dobbelte i målpoeng per spilte minutt for å nevne en helt åpenbar kandidat. Lenke til kommentar
Teipball Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 Ingen spillere noensinne har hatt det samme presset på seg som Messi. Neymar, Brasil, juni-juli 2014. Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 ... og likevel puttet han fire mål. Ja, og det er ikke i nærheten av hans 1.39/kamp de siste 4 årene. 4mål på 7kamer er ikke i nærheten av hans toppnivå. Han var god i VM, men det var mangen som var bedre. Han levde ikke opp til forventningene som verdens beste fotballspiller, og da trykkes han nok litt ekstra ned også. Uansett så var James VMs beste by far. Han hadde et dårligere lag enn messi rundt seg, men scora flere mål og var mer dominerende. Han bar Colombia slik folk hadde håpa at messi skulle bære Argentina. Macherano(vet ikke hvordan det skrives) bar Argentina. Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 *Javier Mascherano ifølge futhead ;-) Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 Det er i alle fall ikke Maskerano. Javier Mascherano er riktig. Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 Ingen spillere noensinne har hatt det samme presset på seg som Messi. Neymar, Brasil, juni-juli 2014. Njaaah. Tenkte mer på som spiller generelt, ikke bare i en spesiell situasjon slik som VM. Var bare med tanke på hvor ordentlig han har forblitt, både på og utenfor banen med et sånt enormt press på seg. Det at han f.eks sparket ballen mot Real Madrid fans for en 3-4 år siden er ikke så rart når det er så mye press på deg hele tiden og bare det at man av og til har dårlige dager. Men jeg mener å huske at du var en av de som var litt lei av maset på Barcelona og Messi for et par år siden. Selv bryr jeg meg knapt nok om Barcelona mer, annet enn at jeg er kjempefan av Messi og er drittlei av hvor mye kritikk han får (også overhypingen, men det er i alle fall nærmere realiteten) Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 Hvorfor har Messi mer press på seg enn andre stjerner? Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Fordi de fleste ser på ham som verdens best fotballspiller. Da må han prestere som verdens beste også, og det gjorde han ikke i VM 2 Lenke til kommentar
Teipball Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Men jeg mener å huske at du var en av de som var litt lei av maset på Barcelona og Messi for et par år siden. Selv bryr jeg meg knapt nok om Barcelona mer, annet enn at jeg er kjempefan av Messi og er drittlei av hvor mye kritikk han får (også overhypingen, men det er i alle fall nærmere realiteten) Mitt forhold til Barcelona og Messi går opp og ned, gjerne litt omvendt av hvordan resten av folket reagerer på de. Når hypemaskinen går fulstendig bananas, blir jeg lei, når de får ufortjent kritikk husker jeg hva de egentlig står for. Jeg er fullstendig klar over hvor gode de er, og jeg er absolutt ikke en av de som mener Messi er overvurdert eller har vært ræva det siste året/VM. Messi er et offer for enorme forventinger skap av han selv, men likevel burde folk klare å annerkjenne at han er veldig god selv om han scorer mindre enn før. Men samtidig så burde den andre siden også klare å stoppe hypemaskina hvis han spiller dårlig, men har en god innvolvering. Samme går for Barcelona. (og i grunn alle de andre verdensstjernene og lagene) Angående Neymar og press. Neymar hadde presset til en hel nasjon på 200 millioner på VM på hjemmebane, han skulle redde dem, en egentlig umulig oppgave. Messi sitt press var mer på at han skulle kopiere Maradona og være verdens beste spiller. Det siste noe han har inne. Brasil forventet at Neymar skulle være noe mye mye mer enn hva han er, Argentina/verden forventet at Messi skulle være... Messi. Det synes jeg er forskjellen der. Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Ingen forventet at Neymar skulle klare det. Kun arrogante og dumme brasilianere hadde håp om VM-gull. Alle oppegående viste at Brasil aldri ville vinne VM og at presset Neymar hadde var medieskapt og ubetydelig. Det er naivt å tro at en oppskrytt spiller skal klare å gi en nasjon som starter med Hulk og Fred noen medalje. Messi har vel hatt press på seg av media og alle over lenger tid. I tillegg har han hatt et veldig tøft år i sin karrière også. I tillegg har han ikke fått kjempe hjelp av de andre på laget sitt. Det kom ut noen sitater fra Mourinho i går om at Messi ga alt for laget. Det er jeg helt enig i, men fotballen har forandret seg og det er vanskelig å skulle bære et helt lag alene over flere kamper. Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2014 At Fifa gir han en pris han ikke fortjener er ikke Messis feil. Dersom folk misliker Messi fordi Truls Dæhli mener noe om han så er det helt på jorde tåpelig. Han gjorde et bra VM, men var ikke best av alle, det er det vel veldig få som er uenige i. At han derimot var essensiell for Argentinas VM-suksess er ubestridelig. Maefteda vinket med en statistikk på han her som beviser dette. Etter en lang sesong med skadeplager er det ikke så fryktelig merkelig at han ikke er på sitt absolutte toppnivå i VM, men det gjør han ikke til en dårligere spiller av den grunn. Og om Messi har skuffet tidvis i VM, så er det uansett ingen andre spillere som har vært like god som han over så lang tid. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Fordi de fleste ser på ham som verdens best fotballspiller. Da må han prestere som verdens beste også, og det gjorde han ikke i VM C. Ronaldo har enormt press på seg hver gang han han entrer Bernabeu. Han er Real Madrids beste og viktigste spiller, og har dermed mest press på seg. Hvordan tror du reaksjonene hadde blitt hvis fansen hadde måtte ventet enda lenger på La Decima? Neymar er den nye Pele. I følge brasilianere. Det er ikke bare under VM Neymar er under konstant press. Alt annet enn at Neymar blir verdens beste spiller, gjerne med god margin, er en enorm nedtur. Slik har det vært i flere år, og gutten er knapt 22 år. Han er håpet til en stor fotballnasjon som ønsker å nå gamle høyder. Maradona. Selv om det er en kraftig overdrivelse å si at han vant VM og Serie A på egenhånd var det det fansen forventet. Ikke bare opplevde han minst like mye press som alle andre, han leverte oftere enn de fleste (alle?) andre. Tre kjappe eksempler. Vi har nettopp vært gjennom det 20. verdensmesterskapet i fotball. De, og tiden mellom for både klubb og landslag, er proppet med stjerner og helter. Folk har hatt enorme forventninger i alle tider. Pele, Best, Eusebio, Beckenbauer, Di Stefano, Platini, Cruyff, Puskas, Laudrup, Zico, Socrates, Falcao, Stoichkov, Eusebio, Sanchez, Matthäus etc. etc. Ingen har noensinne opplevd samme press som Messi? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Baggio - regnet som verdens beste fotballspiller før VM i 94 - hadde et bra VM, men bommet som kjent på straffe i konken mot Brasil. Lenke til kommentar
Teipball Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Ingen forventet at Neymar skulle klare det. Kun arrogante og dumme brasilianere hadde håp om VM-gull. Alle oppegående viste at Brasil aldri ville vinne VM og at presset Neymar hadde var medieskapt og ubetydelig. Det er naivt å tro at en oppskrytt spiller skal klare å gi en nasjon som starter med Hulk og Fred noen medalje. MANGE forventet det. Så og si hele det brasilianske folk krevde at Brasil skuille vinne VM, og de visste også at laget ikke var veldig bra. Men de hadde Neymar og la alt press over på han, det var Neymar som skulle redde nasjonen. Det er et rimelig stort press når vi vet hvor engasjerte brassene er og situasjonen ellers i landet. Messi derimot kunne ikke få det samme presset i mesterskapet siden han ikke var på hjemmebane og presset han fikk fra omgivelsene gikk mye mer på forventinger fra hele verden. Noe han som sagt lever med konstant, det ville derfor ikke bli noe særlig anderledes for han. 1) At Fifa gir han en pris han ikke fortjener er ikke Messis feil. Dersom folk misliker Messi fordi Truls Dæhli mener noe om han så er det helt på jorde tåpelig. 2) Han gjorde et bra VM, men var ikke best av alle, det er det vel veldig få som er uenige i. At han derimot var essensiell for Argentinas VM-suksess er ubestridelig. Maefteda vinket med en statistikk på han her som beviser dette. 3) Etter en lang sesong med skadeplager er det ikke så fryktelig merkelig at han ikke er på sitt absolutte toppnivå i VM, men det gjør han ikke til en dårligere spiller av den grunn. Og om Messi har skuffet tidvis i VM, så er det uansett ingen andre spillere som har vært like god som han over så lang tid. 1) Å mislike Messi bare pga Truls Dæhli er selvsagt galskap. Men hvis en stor del av en gruppe hyller en person (trenger ikke å være Messi, kan være hvem som helst), nesten ukritisk, synes ikke du det da er litt naturlig at man blir litt lei av personen. Vi (jeg) snakker ikke om at spilleren blir noe dårligere, min kvalitetsmessige vurdering av spilleren vil være den samme, men jeg vil føle at noe av hyllesten er ufortjent. Og da mister jeg litt sansen for dem. Ta en annet eksempel som sikkert noe kan være enig i. Pirlo. Er det noen spillere som mer ufortjent hyllest enn han i Norge (og england)? Så og si alt han gjør blir skrytt opp i skyene, mens når en annen spiller gjør de samme helt ordinære tingene blir det ikke nevnt. Pirlo er en veldig god spiller, som jeg har likt lenge. Men i mesterskap blir det litt for mye hyllest. Hvor er alle disse til når Pirlo spiller for Juve i Serie A? Jeg tør påstå at en stor del av den gjengen ikke ser flere enn 2-3 Serie A-kamper i året og er de samme som er nærmest fanatiske til at PL er verdens beste liga uten tvil. Som med Messi så unngår jeg ikke å like Pirlo pga at saueflokken skal ha noen å tilbe, men jeg misliker sterkt saueflokken og noen ganger kan det gå utover spillerne. Tipper også mange nordmenn føler noe av samme om Ole Gunnar Solskjær som nærmest var messias i Molde, nå leder de serien med en annen trener. 2 og 3) Helt enig i alt. Selv om jeg legger til at CR også har vært veldig god over lang tid Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 (endret) Synes Pirlo får mye fortjent hyllest. Han løper lite, og er smart med ball. Samtidig får gode spiller mye skryt for "ordinære" ting. Slår de en 3-4 meters pasning på 1 touch, så er det fordi de er genial. Endret 15. juli 2014 av Sovehest Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 1) Å mislike Messi bare pga Truls Dæhli er selvsagt galskap. Men hvis en stor del av en gruppe hyller en person (trenger ikke å være Messi, kan være hvem som helst), nesten ukritisk, synes ikke du det da er litt naturlig at man blir litt lei av personen. Vi (jeg) snakker ikke om at spilleren blir noe dårligere, min kvalitetsmessige vurdering av spilleren vil være den samme, men jeg vil føle at noe av hyllesten er ufortjent. Og da mister jeg litt sansen for dem. Ta en annet eksempel som sikkert noe kan være enig i. Pirlo. Er det noen spillere som mer ufortjent hyllest enn han i Norge (og england)? Så og si alt han gjør blir skrytt opp i skyene, mens når en annen spiller gjør de samme helt ordinære tingene blir det ikke nevnt. Pirlo er en veldig god spiller, som jeg har likt lenge. Men i mesterskap blir det litt for mye hyllest. Hvor er alle disse til når Pirlo spiller for Juve i Serie A? Jeg tør påstå at en stor del av den gjengen ikke ser flere enn 2-3 Serie A-kamper i året og er de samme som er nærmest fanatiske til at PL er verdens beste liga uten tvil. Som med Messi så unngår jeg ikke å like Pirlo pga at saueflokken skal ha noen å tilbe, men jeg misliker sterkt saueflokken og noen ganger kan det gå utover spillerne. Tipper også mange nordmenn føler noe av samme om Ole Gunnar Solskjær som nærmest var messias i Molde, nå leder de serien med en annen trener. Selv som stor Italia fan må jeg si meg enig. Er likevel veldig få som kikker skrytet Pirlo får, mens nesten alle synes det er helt avskyelig at Messi får mye skryt. Pirlo var veldig god i EM 2012, godt mulig den beste, men i VM var det ikke veldig stort fra han. Overhoppet hans ble jo skrevet om masse og skrytt opp i skyene. Var selv i England under og litt etter den kampen, og da måtte man jo ha en forklaring på hvorfor England hadde tapt i åpningskampen (når det egentlig ganske enkelt er dårlig/feil fotballfilosofi i et land som ikke er veldig flinke til å fornye seg). Prøver uansett å ikke la det påvirke meg, og jeg er fortsatt kjempefan av både Pirlo og Messi. Er jo litt annet med de som jeg ikke liker som jeg synes får ufortjent mye skryt, som f.eks Mourinho. Skjønner jo i og for seg hvorfor det da skjer med Messi, siden han er den mest dominerende spilleren på et lag som Barcelona som er elsket og hatet. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Da har Gerard Houllier forklart hvorfor Messi fikk gullballen: http://www.dagbladet.no/2014/07/19/sport/fotball/fotball-vm/fifa/argentina/34413929/ Slik jeg ser det, fortjener han prisen fullt og helt for at han ledet laget sitt til finalen, sier Houllier. Messi fikk altså ikke prisen i kraft av å være VMs beste spiller, men fordi han ledet laget sitt til finalen. Slik sett skulle man tro at den eneste andre kandidaten til gullballen var Lahm (<teskje>kapteinen på Tyskland, det andre finalelaget</teskje>), men for plassene to og nedover var åpenbart kriteriet å være en god spiller. Mon tro om noen burde ha gitt FIFA Technical Study Group en påminnelse om at det er bedre å holde kjeft og la folk tro du er dum, enn å åpne munnen og fjerne all tvil. Disclaimer: Dette er selvfølgelig ikke under noen omstendighet Messis feil. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Det er hyggelig at de innrømmer å ha redefinert ordet "best", hvertfall. Lenke til kommentar
Teipball Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 "Han kom til finalen, som var en av de kriteriene vi vektla for å få Gullballen" Hvorfor kom Robben på tredjeplass da? Da burde jo Lahm, Di Maria eller Mascherano kommet foran... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå