walla Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 hvor stor vits er det i defragmentering?kommer jeg til å merke noen store forskjeller?og hvor lang tid tar det ca. å defragmentere 100gb? Lenke til kommentar
Chryzo Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 ja, det er vits i å defragmentere. når operativsystemet ditt lagrer / skriver til en fil, blir den lagt steder hvor det er mest ledig plass (mao mange steder rundt om på harddisken). dette kalles fragmentering av filer. etter en tids bruk, og mange av filene dine spredt rundtom på hardisken din, bruker operativsystemet lengre tid på å lese hele fila (lesehodet til harddisken må flyttes flere steder), fordi den ikke ligger pent og rydding ett sted. mer tid til lesing av filer = dårligere ytelse. når du defragmenterer, ryddes det opp i filene, slik at det går fortere å lese (noen defragprogrammer legger filer som leses ofte først på harddisken for å øke ytelsen enda mer). hvis du ikke defragmenterer i det hele tatt, risikerer du også at det oppstår feil i filene dine (hva dette kommer av er jeg ikke helt sikker på - bugs i programmeringen? noen som vet?) - og til slutt krasher som regel maskinen. men dette kan ta etpar år (avhengig av hvor ofte du installerer og avinstallerer progs)- ei uke uten defragmentering skader nok ikke - rent bortsett fra ytelsestap. . . Lenke til kommentar
enmannen Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Så har jeg hørt at Xp sin innebygde defragmenter er ganske dårlig. Bruker selv noe som heter Diskkeeper og den tror jeg er bra nok. Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Jeg har også hørt lite bra om den innebygde defragmenteringen i Windows... Noen som har andre forslag til bra defrag programmer? Jon Lenke til kommentar
bjornar83 Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Så har jeg hørt at Xp sin innebygde defragmenter er ganske dårlig. Bruker selv noe som heter Diskkeeper og den tror jeg er bra nok. er den gratis? Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Nei, men du kan hente en 30 dagers prøvesak med full funksjonalitet... Et kjapt søk på google og du finner det du trenger... Jon Lenke til kommentar
Jalladoode Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Så vidt jeg husker har demoutgaven av Diskkeeper noen begrensninger, bl.a. så kan du ikke defragmentere filer som er i bruk av OS (swap bl.a.). Den fulle utgaven kan defragmentere disse ved oppstart. Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Mulig du har rett i det... Grunnen til at jeg skrev det jeg gjorde var bare fordi jeg leste følgende på downloadsiden til disse folka: "NEW! DISKEEPER 8.0 TRIALWARE! Maximize system performance with new Diskeeper 8.0. It’s quicker and easier to use than ever before with a new user interface, easier scheduling, and a faster defrag engine. Fully-functional, 30-day evaluation version." jon Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Bruker SpeedDisk'en til Norton jeg. Fungerer etter min mening greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå