Lars-Erik Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 Har kjøpt meg en ny Asus RT-N66U router siden min gamle Dlink DIR-600 ikke klarte over 25/25 hastigheter :-) Men N66U'en er veldig sterk (full dekning langt utenfor min leilighet). Og blir vedlig varm. Så jeg tenke jeg skulle prøve å redusere sendestyrken på den. Men jeg får det ikke til å virke :-( Samme om jeg setter 1, 10, 25, 50 eller 100% så skjer det ikke noe. Alle mine trådløse enheter rapporterer samme signalstyrke overalt. Har prøvde siste firmware (376) hvor Tx power anngis i prosent. Og forrige (374) hvor man anngir i mW. Ingen forskjell. Lastet også inn Merlig firmware og testet. Ingen forskjell. Temperaturen på 2.5 GHz senderen er også konstant 50 grader. (har slått av 5 GHz senderen da jeg fikk tregere hastighet på den). Noen som har noen ideer, eller har opplevd noe lignende? Forøvrig super router. Får max hastigher på WLAN overalt. Faktisk mer enn jeg får på stasjonær PC koplet tl med Gbit-LAN :-) Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 (endret) Ikke noe å bry seg om... Helt normalt.. Har AC66 forresten, men skal ikke bety noe... Ang. 5GHz'n din - Hvordan kan du få dårligere hastighet ved bruk av 5GHz mener du? Hva slags nettverkskort har du? Endret 10. juli 2014 av ChrisCo Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 10. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2014 Mulig tempen er helt grei. Men jeg ville likevel ha nd sendestyrken. Hvorfor virker det ikke? Fikk dårligere signalstyrke på 5 GHz. Og hastighetstestene viste litt lavere. Har uansett bare en PC som kan bruke 5 GHz. Så da slo jeg den av for å spare litt strøm :-) Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 Har du målt den faktiske styrken på signalet? Hvorfor det eventuelt ikke fungerer, kan ikke jeg svare på... Har du prøvd å sette den til 1mW, bare for teste? 5GHz har dårligere rekkevidde og tåler mindre "motstand" (vegger/materiell) enn 2.4GHz, men kan overføre mye mere data... Hastigheten skal ikke bli noe dårligere, med mindre du har veldig dårlig dekning, så da er det enten noe feil med konfigen av nettet, eller med nettverkskortet ditt... Igjen, hvilket kort har du? Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 10. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2014 Jeg har testet både med 1, 10, 25 og 100 (mW på gammel fw, % på ny). Målt med flere enheter (PC, Pad, PSVita, Mobil og NetStumbler). Alle rapporterer "Excellent", max antall streker, eller >90%. I NetStumbler er både signalstyrken tilnærmet lik (kanskje1 forskjell mellom 1 og 100, og SNR helt lik). Har ikke dårlig signal. For all del. Men vil gjerne sette det ned for å begrense dekning og varme (og også for å miske radiostrålingen, man vet jo aldri :-) Nettverkskortene. På PC helt ny ZyXel USB dongle (2,4 og 5 GHz). Hva som sitter i Asus Transformer paden min og PSVitaen vet jeg ikke. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 (endret) Som sagt, glem temperaturen..... Prøv å sett styrken til 1mW/1% og ta deg en tur ut og mål... Så lenge du er inne og i nærheten av routeren, så er det ikke sikkert det gir noe særlig utslag.. Prøv å mål ute på litt avstand og se om det utgjør noen forskjell da.... Strålingen er heller ingenting å bekymre seg for... Du utsettes kontinuerlig for mye høyere, flere typer og verre typer stråling bare ved å eksistere enn det du blir utsatt for av routeren din... Den sender på maks 0,1W .. Mikrobølgeovnen din sender på nærmere 1000W, altså 10000 ganger mer enn routeren, og den lekker MYYYYE mer enn hva routeren din sender ut... Så glem det også.... Ang. nettverkskortene dine, så er de langt ifra de beste... Zyxel USB sticks er ikke kjent for å være spesielt bra, og de innebygde i mobiler/PAD'er etc, er heller ikke mye å skryte av.... Kjøp deg heller en EA-N66 til PCen din... Endret 10. juli 2014 av ChrisCo Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 (endret) Ble litt nysgjerrig og testet på min RT-AC56U som står dårlig plassert (flerer murvegger) i forhold til hvor jeg sitter nå. Testet med 90% og 10% av max effekt både på 2,4Ghz og 5GHz og ifølge WiFi Analyzer var det samme styrke på signalene uavhengig av senderstyrke. På 2,4GHz fikk jeg mellom -85dBm og -90dBm og på 5GHz fikk jeg rundt -80dBm. Temperaturene er jeg enig i at ikke er noe å bry seg om. Her ligger RT-AC56U på 52 grader på 2,4GHz og 57 grader på 5GHz, og RT-N16 ligger på 55 grader. Endret 10. juli 2014 av Mr D Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 Hmmmm merkelig.... Kanskje det bare er en ting Asus har lagt inn som faktisk ikke gjør noe? Krever nærmere utforskning.....! Rart du fikk bedre signalstyrke på 5GHz kontra 2.4GHz da, Mr D...... Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 Det eneste jeg vet er at sendestyrke ikke kan gå over 100mW eller noe, selv om du kan stille inn mer enn det. Noe usikker på hvordan det var med stock firmware, men folk nevnte at å stille fra standard sendestryke til maks ikke gav noe utslag i DD-WRT. Det ble begrunnet med at chipsettet ikke kunde sende med mer enn hva som var standard. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 Ja, jeg stussa litt på at det var sterkere signal på 5GHz. Har prøvd en gang til med samme resultat, men når jeg gikk nærmere så ble forskjellene mindre. Men Galaxy S3 med WiFi Analyzer er vel ikke akkurat noe vitenskaplig måleinstrument... Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 He nei.... Må bruke noe litt bedre enn en mobil til det ja..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå