Gå til innhold

Israel eller Palestina?

221 stemmer

1. 1. Israel Eller Palestina

• Israel
      119
    • Palestina
      102

Anbefalte innlegg

Det samme driver du med her: De 60 drepte palestinerne er sannsynligvis knivstikkere, men det prøver du å skjule.

Som jeg skrev, dette var før den siste eskaleringen, som innbefattet dette med knivstikking. Altså fra januar til juni. Jeg kan muligens finne frem Youtube klipp eller artikler hvis du insisterer.

Jeg vet ikke hvilke 60 palestinere du snakker om så ja, jeg vil gjerne at du er mer konkret.

En må heller ikke glemme den underliggende årsaken som er de ulovlige bosettingene på annektert område. For hver palestiner de kan jage avgårde,  anklage og arrestere, beordrer de bulldozere til å rive vedkommende families hus med jorden og ødelegge olivenlunder osv.

Jeg har lest litt om disse husene som blir revet, og i alle tilfeller jeg kan finne er det snakk om at arabere ulovlig har bosatt seg på andres eiendom.

Selv om jødene ble etnisk renset fra Vestbredden på 40-tallet har mange fortsatt dokumentasjon på at de eier eiendommene. Når jødene da vender tilbake til eiendommene de ble etnisk renset fra så viser de dokumentasjonen på at de er rettmessige eiere, og da sier det seg selv at de må få tilbake det som er deres.

Heller ikke i Norge godtar man at folk bare tar seg inn på andres eiendom og slår seg til der. Hvis du tar i bruk en eiendom som tilhører noe andre så kan de få deg kastet ut med loven i hånd.

Jeg må si at jeg ikke har veldig mye sympati for opportunistiske arabere som overtok jødiske eiendommer etter at de hadde utsatt jødene på Vestbredden for etnisk rensing.

Forresten er det ikke bare ulovlige arabiske bygninger som rives. Ulovlige jødiske bygninger på Vestbredden rives også.

For å gi plass til enda flere bosetninger og gjøre det helt umulig for palestinere noen sinne å flytte tilbake.

Nå er det vel ikke etablert noen større bosetninger på ganske mange år. Det var vel også en stans i nybygg også i en lang periode for litt siden uten at palestinerne ble noe mer velvillige av den grunn.

Økning i folketallet sier ikke noe om arealet som er i bruk. Selv etter flere tiår med bosetninger utgjør de under 1,5% av Vestbredden i følge palestinske kilder.

Denne artikkelen forteller om byggeaktivitet i eksisterende bosetninger. Hva er poenget ditt?

Den nevner også at stans i byggingen er en forutsetning for fred, men da Israel faktisk gjorde dette ble ikke palestinerne noe mere fredelige.
Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe både EU, FN, og tildels USA, er enige om, så er det jo kritikken av ulovlige bosettinger på annektert land. De eneste som ikke oppfatter denslags som et problem, er gjerne slike som mener Israel har en gude-gitt rett til alt land i området, basert på gamle sagn i bibelen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Fant denne...

Jeg finner det komisk, men norske jøder tok det så inn på seg at de politianmeldte Otto for den uskyldige fleipen han hadde med ironisk forsvarstale for den døde sjiraffen, og fortsatte med å forsvare kråker som angrep pensjonister fordi de nasket kjøtt i hatten fra butikken, og la til at det var synd på alle de lopper og lus som var så uheldige å slå seg ned på folk av jødisk opphav før de ble gasset av tyskerne.

Etter anmeldelsen var det jo bare å kjøre på i beste Otto stil, krigen er ikke så lenge siden, men jeg fostår ikke de jødene som ikke ser spøken i ironien..

Otto ble selvfølgelig ikke siktet for dette, anmeldelsen ble nedlagt. Men han fikk smekk på lanken fra presseombudet...

Ikke for den over, men for den om forsvar av ulike dyr. Som selvfølgelig bare var Ironi fordi Otto var så forbannet for alle avisoppslag en giraffunge i dyreparken får...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg antar at det er annerledes for gamle jøder som mistet folk i 2VK...

Men å anmelde en fyr fordi han i vill ironi beskytter alle dyr, og så legger til lus og lopper som slo seg ned på jøder før tyskernes holocaust..

Greit nok det er jo rabiat, men det er ironi og humor..

Otto kødder med alle, sånn var det bare. Både utlendinger som ikke fikk bli med ambulansen, utlendinger, Krigen i Irak, statsministeren og Eggen fikk kjørt seg.

Jeg synes monologene til Otto er mer humane enn den mobbelignende gjentagelsen som Harald Eia hadde mot Finn Kalvig og politikere....

Lenke til kommentar

Er det noe både EU, FN, og tildels USA, er enige om, så er det jo kritikken av ulovlige bosettinger på annektert land. De eneste som ikke oppfatter denslags som et problem, er gjerne slike som mener Israel har en gude-gitt rett til alt land i området, basert på gamle sagn i bibelen.

Bosetningene består ofte av jødiske familier som har vendt tilbake til eiendommene de ble etnisk renset fra i 1948. Hvorfor er det ulovlig for jøder å legge krav på eiendommene sine?

Lenke til kommentar

Bosetningene består ofte av jødiske familier som har vendt tilbake til eiendommene de ble etnisk renset fra i 1948. Hvorfor er det ulovlig for jøder å legge krav på eiendommene sine?

Kan vi ikke si det samme om det tredje riket som i 1940 etc eide mesteparten av Europa?

Bosetningene står på palestinsk jord som av FN og Israel selv er avtalt å være palestinske områder.

Det gjør bare tostatsløsningen og slutten på terror og krig mye vanskeligere.

Dersom tostatsløsningen blir et faktum, og det må det om man skal ha fred, så må alle jøder på bosetningene jages fra sine hjem.

Vi kommer dit en dag, og da blir det unødig "synd" på jødene som har karret til seg disse "eiendommene".

Altså om de vil ha fred, men dersom man skal følge bibelen som jødene selv tror på halvparten av og som er en av grunnene til at evangelistkristne i USA er så kåte for å degge for Israel, så skal ifølge det nye testamentet Jerusalem jevnes med jorden.

Men som et oppegående menneske i ny tid så må man jo tro at en tostatsløsning er mulig.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest bruker-354933

Tuller du?

De ulovlige bosetningene israelere har satt sine føtter på er i det som en gang var en del av det osmanske riket. Jødene eide ingen land før FN tilga dem det i 1948. 

Det er også verdt å bemerke seg at okkupasjonen fra Israelsk side har flere ganger blitt utfordret og kritisert av Folkeretten. 

Lenke til kommentar

Kan vi ikke si det samme om det tredje riket som i 1940 etc eide mesteparten av Europa?

Bosetningene står på palestinsk jord som av FN og Israel selv er avtalt å være palestinske områder.

Nei, vi kan ikke si det samme om det tredje riket. Jødene som migrerte til Palestina bosatte seg i områder der det ikke bodde noen fra før. Da den jødiske migreringen til Palestina startet var det svært lav befolkning der. Jødene hadde altså i motsetning til det tredje riket et legitimt krav på eiendommene sine. De har papirer på at de eier dem.

Mener du at det er greit at arabere slo seg ned på ledig land, men ikke jøder? Hvis så: Hvorfor?

Dersom tostatsløsningen blir et faktum, og det må det om man skal ha fred, så må alle jøder på bosetningene jages fra sine hjem.

Hvorfor? Hvorfor skal jøder måtte lide for arabernes angrepslyst?

Altså om de vil ha fred, men dersom man skal følge bibelen som jødene selv tror på halvparten av og som er en av grunnene til at evangelistkristne i USA er så kåte for å degge for Israel, så skal ifølge det nye testamentet Jerusalem jevnes med jorden.

Flertallet av jøder i Israel er sekulære. Israel ble også grunnlagt som en sekulær stat med sekulære ledere. Mange av de første jødiske bosetningene i Palestina var sosialistiske kooperativer (det var også derfor sosialister i blant annet Norge helhjertet støttet de jødiske Palestina-migrantene på det tidspunktet).

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Tuller du?

De ulovlige bosetningene israelere har satt sine føtter på er i det som en gang var en del av det osmanske riket. Jødene eide ingen land før FN tilga dem det i 1948. 

Det stemmer ikke. De eide i aller høyeste grad eiendommene sine. Og det er nettopp f.eks. offisielle dokumenter fra de tidligere osmanske styresmaktene som gjør at de med israelsk rettssystem i ryggen kan kreve eiendommene sine tilbake.

Lenke til kommentar

Holder med og holder med. Setter en knapp på Israel, selv om jeg på ingen måte er enige i all deres politikk.

Grunnen er ganske enkel. Palestinerne og den pan-arabiske nasjonalismen er ute av kontroll. De er blodtørstige og ønsker seg et nytt holocaust. Hadde styrkeforholdet vært omvendt hadde palestinerne utnyttet det umiddelbart og uten å blunke.

Lenke til kommentar

Nei, vi kan ikke si det samme om det tredje riket. Jødene som migrerte til Palestina bosatte seg i områder der det ikke bodde noen fra før. Da den jødiske migreringen til Palestina startet var det svært lav befolkning der. Jødene hadde altså i motsetning til det tredje riket et legitimt krav på eiendommene sine. De har papirer på at de eier dem.

Mener du at det er greit at arabere slo seg ned på ledig land, men ikke jøder? Hvis så: Hvorfor?

Hvorfor? Hvorfor skal jøder måtte lide for arabernes angrepslyst?

Flertallet av jøder i Israel er sekulære. Israel ble også grunnlagt som en sekulær stat med sekulære ledere. Mange av de første jødiske bosetningene i Palestina var sosialistiske kooperativer (det var også derfor sosialister i blant annet Norge helhjertet støttet de jødiske Palestina-migrantene på det tidspunktet).

Som nevnt av andre så var Palestina del av det Ottomanske riket før første verdenskrig, siden ble det engelsk koloni. Det er feil at Palestina aldri har vært del av en stat.

Tostatsløsningen er ikke en voldelig løsning, det er en fredelig løsning foreslått av FN og verdenssamfunnet. I følge internasjonale avtaler så er de ulovlige bosetningene på palestinsk land.

Det er disse avtalene Israel selv har undertegnet som må være grunn for en FREDELIG tostatsløsning. Da må jødiske ulovlige bosetninger jages tilbake til Israel. Jeg sier ikke av palestinerne, det er Israelsk hær og politi som må jage de ulovlige jødene hjem.

Jeg skjønner ikke hvorfor jødene og Israel har så vanskelig for en tostatsløsning, når Irland og England klarte det så fint. Idag er det ikke terror i Irland eller England lenger, og IRA er skrinlagt, samtidig som Sinn feins politiske parti, det som var Sinn Fein sitter i regjering. Fredelig.

Forskjellen er vel at Israel har mange fiendtlige land rundt seg. Ellers ser jeg ikke forskjellene...

Israel skal som oransjeordenen(pro britisk) absolutt masjere gjennom palestinske områder for å feire gamle vunnede slag.

Kvalmende oppførsel..

Det er helt feil at det ikke bodde noen i Palestina eid koloni av England. Det bodde masse palestinere der, de ble kjeppjaget, slått og trakkasert av Jøder som skjøt ned og drev araberne ut. Dette skjedde lenge før landet som kalles Israel ble gitt i GAVE fra England og USA og FN fordi de hadde så dårlig samvittighet for hvordan jøder ble behandlet før og etter 2 verdenskrig. Men avtalen innebar at araberne skulle få fortsette å leve i sine landområder, dette skjedde ikke. Israelerne mener idag at araberlandene var overdrevent fiendtlige mot Israel, men dette er altså ikke uten grunn. De arabiske landene føler solidaritet mot sine arabiske brødre i Palestina. Det hadde vært det samme om Norge hadde blitt gitt som gave til Russland etter 2 verdenskrig. Da hadde Sverige og Danmark og sikkert også Finland hatt sympati med oss.

Det er mye man ikke vet om konflikten skjønner jeg, men konflikten går mange mange år tilbake i tid.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg legger til at jeg er nøytral, og er man nøytral og ønsker fred, så går man inn for en tostatsløsning.

Dette er ikke uten krav. Hamas må reformere seg, og det gamle fatah eller restene av nedbombede fatah må inn på banen.

Dersom de gjør det og dersom Israel tar noen steg, river muren, og gir tilbake ulovlig land, så er det også mulig at Hamas endrer seg. Det har skjedd før både i Irland. Norge hadde engang også problem med militante Samer, men vi endret oss, og gav de aksept og en stemme, slapp de til på tv som Otto sier. Idag har vi ikke noe problem med Samene, ikke noen trusler, og de har eget Sameting som skal bli hørt og fulgt opp av Storting.

Lenke til kommentar

"Det er helt feil at det ikke bodde noen i Palestina eid koloni av England. Det bodde masse palestinere der, de ble kjeppjaget, slått og trakkasert av Jøder som skjøt ned og drev araberne ut."

Begge parter gjorde dette med hverandre i det som nå er Israel og Gaza/Vestbredden. Araberne gjorde også det samme med jøder i andre deler av midtøsten, noe som er grunnen til at det nesten ikke finns jøder i andre deler av midtøsten. Mener å huske at flere jøder ble jaget fra hjemlandet sitt, enn det var arabere som ble jagd ut av Israel. Ikke sikker på det siste.

"Dette skjedde lenge før landet som kalles Israel ble gitt i GAVE fra England og USA og FN fordi de hadde så dårlig samvittighet for hvordan jøder ble behandlet før og etter 2 verdenskrig."

Må ikke glemme at Jordan var en del av dette landområdet, og det ble gitt til araberne. England hadde ansvaret for at dette skulle gå fredelig for seg, men holdt ikke avtalen. De trakk seg helt ut av saken før 48'.

"Men avtalen innebar at araberne skulle få fortsette å leve i sine landområder, dette skjedde ikke."

Det var borgerkrigslignende tilstander på begge sider. Begge parter jagde hverandre ut av sine områder.

"Israelerne mener idag at araberlandene var overdrevent fiendtlige mot Israel, men dette er altså ikke uten grunn."

Det var ikke uten grunn. Araberne så visstnok på Israel som Vestens okkupasjon.

"De arabiske landene føler solidaritet mot sine arabiske brødre i Palestina. Det hadde vært det samme om Norge hadde blitt gitt som gave til Russland etter 2 verdenskrig. Da hadde Sverige og Danmark og sikkert også Finland hatt sympati med oss."

Egentlig blir det mer som om Norge, Sverige, og Finland hadde vært okkupert av Russland i 600 år, også okkupert igjen i 30 år av England, også at Norge hadde blitt delt slik at samene fikk Karasjok, og skandinavene fikk resten. Hvor samene her da er jøder, og skandinavene er arabere.

Lenke til kommentar

"Jeg skjønner ikke hvorfor jødene og Israel har så vanskelig for en tostatsløsning, når Irland og England klarte det så fint."

Jeg mistenker at det er fordi Sin Fein ikke ville utslette England.

Hvis PA kun ville ha en egen stat så hadde de fått det. De fikk et tilbud i 2000 hvor de ville få 98 eller 99 % av landarealene de krevde. Problemet er at PA har et absolutt krav om at alle arabere som før bodde i dagens Israel(og deres etterkommere) skal kunne vende tilbake med Israelsk statsborgerskap. Det ville ført til et overveldende flertall Israelere som har vokst opp med å hate Israel. Israel ville vært trygt for jøder i akkurat 0 sekunder.

Lenke til kommentar

"Jeg skjønner ikke hvorfor jødene og Israel har så vanskelig for en tostatsløsning, når Irland og England klarte det så fint."

Hvis PA kun ville ha en egen stat så hadde de fått det. De fikk et tilbud i 2000 hvor de ville få 98 eller 99 % av landarealene de krevde. Problemet er at PA har et absolutt krav om at alle arabere som før bodde i dagens Israel(og deres etterkommere) skal kunne vende tilbake med Israelsk statsborgerskap. Det ville ført til et overveldende flertall Israelere som har vokst opp med å hate Israel. Israel ville vært trygt for jøder i akkurat 0 sekunder.

Jeg ser du er spåmann også nå...

Det er sikkert ikke så mange palestinere som er furtne på den nye berlinmuren heller...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er sikkert ikke så mange palestinere som er furtne på den nye berlinmuren heller...

Spåmann fordi man kan lese historie?

Eller mener du at Israels jøder ikke vil bli kjeppjagd i et Israel med arabisk flertall?

Lenke til kommentar

Spåmann fordi man kan lese historie?

Eller mener du at Israels jøder ikke vil bli kjeppjagd i et Israel med arabisk flertall?

Ikke nødvendigvis, det kommer an på forholdene. Vi har vel ikke kjeppjagd samene i ny tid har vi?

Lenke til kommentar

Man trenger ikke å gå om Norge(med et så lite sammenlignbart eksempel) for å se eksempler på hva som skjer med jøder i arabiske land. Se på landene rundt i midtøsten isteden. De er praktisk talt renset for jøder.

Dette skjedde i midtøsten:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_Arab_and_Muslim_countries

Samtidig som samer fikk bedre rettigheter i Norge.

De flyttet til Israel fordi Palestina ble Israel og jødisk, eller flyktet til Europa og USA fordi de ville bli rike....

poverty[15] and expulsion, together with pull factors, such as the desire to fulfill Zionist yearnings or find a better economic status and a secure home in Europe or the Americas. The history of the exodus has been politicized, given its proposed relevance to the historical narrative of the Arab-Israeli conflict.[16] When presenting the history, those who view the Jewish exodus as analogous to the 1948 Palestinian exodus generally emphasize the push factors and consider those who left as refugees, while those who do not, emphasize the pull factors and consider them willing immigrants.

Fra din link....

Arabere og Jøder har aldri vært venner, selvom de har samme stamfar Abraham...

Lenke til kommentar

Man trenger ikke å gå om Norge(med et så lite sammenlignbart eksempel) for å se eksempler på hva som skjer med jøder i arabiske land. Se på landene rundt i midtøsten isteden. De er praktisk talt renset for jøder.

Dette skjedde i midtøsten:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_Arab_and_Muslim_countries

Samtidig som samer fikk bedre rettigheter i Norge.

De flyttet til Israel fordi Palestina ble Israel og jødisk, eller flyktet til Europa og USA fordi de ville bli rike....

poverty[15] and expulsion, together with pull factors, such as the desire to fulfill Zionist yearnings or find a better economic status and a secure home in Europe or the Americas. The history of the exodus has been politicized, given its proposed relevance to the historical narrative of the Arab-Israeli conflict.[16] When presenting the history, those who view the Jewish exodus as analogous to the 1948 Palestinian exodus generally emphasize the push factors and consider those who left as refugees, while those who do not, emphasize the pull factors and consider them willing immigrants.

Fra din link....

Arabere og Jøder har aldri vært venner, selvom de har samme stamfar Abraham...

Jeg har ikke sagt at det ikke finnes jøder som reiste av andre grunner(enn at de ble jaget) så det kan du legge fra deg. Poenget med linken var at det også bodde svært mange jøder i arabiske land, så masseforflytningen har skjedd begge veier, og dette kan ikke sammenlignes med samer og nordmenn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...